Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Freda strender i Stavangerområdet?
#4582 02/11/2012 12:25 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg er ny i surf miljøet og har lite peiling på det meste ang. surf..Har hørt at noen av strendene på jæren er freda grunnet fugler osv.Noen som kan si meg hvilke dette er og når?Er det ellers noe man må passe på så man ikke får et kjipt møte med surfemiljøet? Mvh Sarah

Re: Freda strender i Stavangerområdet?
Sara Fjørtoft J #4583 06/11/2012 11:40 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det er riktig at enkelte strender på Jæren er fredet i hekkeperioden, etter hva jeg vet så gjelder det fra sør for Reve Havn og et stykke nedover kysten. Her er det da forbudt å surfe fra 1. nov til 1. mars tror jeg.Ang ting å passe på så er dette en god artikkel å lese (http://surf-norge.no/nyheter/folksomt-pa-saltstein/). Selvom denne omhandler Saltstein så er grunnprinsippene de samme for alle surfspots. Min erfaring er at folk stort sett er hyggelige så lenge man er ydmyk og kjenner sin begrensning. Jeg pleier som regel å legge meg litt til siden for resten av lineupen for å unngå å være i veien.

Sara Fjørtoft J #4584 06/11/2012 2:13 PM
Medlem
Medlem

Hei Sara og velkommen i vannet :)Min oppfattning var at forbudet var fra 1oktober til 31mars, men det er ikke poenget. -På ditt nivå så holder du deg stort sett på Bore, Hellestø eller Sola og da gjelder uansett ikke forbudet og du kan surfe som du vil. -Lær deg å lese bølgevarsel med en gang (om du ikke har noe andre du kjenner som kan dette) så slipper du mange bomturer.-Kjøp brukt brett på Finn og ikke for kort :)-Tar du et surfekurs får du vel en liten intro om hvordan du oppfører deg, men dette plukker du opp underveis. I starten, når du driver på helt inne med land er det viktigste å beskytte seg selv, alltid hold i brettet og vær oppmerksom på de rundt deg. Etter hvert som du kommer på utsiden av bølgene og begynner å følge de er det viktigere med "right of way", osv. Som djhaak sier så padler du ikke ut og legger deg midt i lineup på Sele første gang du er uti, men jobber seg innover etter hvert som du blir flinkere. Alt for mange padler ut i dag, legger seg midt inni uten å klare å surfe bølgene de tar.

Ellers noe du lurer på så fyr løs så skal vi hjelpe, manko på jenter som kommer forbi det "whitewash" stadiet :\

Sara Fjørtoft J #4585 12/11/2012 5:48 PM
Fersking
Fersking

Heisann,

Jeg ser det er litt forvirring angående surfeforbudet her. Forbudet er ikke pga hekketid. Fugl hekker ikke på vintern. Forbudet derimot er basert på førevar prinsippet -det antas at surfere vil forstyrre rødliste arter under næringssøk. Det er noe mer enn dette men enkelt fortalt.

Forbudet gjelder fra 1 okt-31 mars, i enkeltområder. Hvis du går til fylkesmannen i rogaland sin hjemmeside vil du finne kart over områdene. Iom du sannsynligvis er nybegynner, mulig jeg tar feil, er det ingenting å stresse med da områdene i verneområdene er for de viderekommende og opp hovedsaklig. Generelt er hele området fra sørsiden av revehavn til et stykke sør for revetangen forbudt, samt kvassheim. Det er noen andre steder men disse 2 steder kan være greit å vite om. Det er fullt lovlig å surfe på samtlige strender.

Det er en del jenter i det etablerte miljøet og de setter pris på flere, så surf i vei.

Sara Fjørtoft J #4586 16/11/2012 11:35 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode og opplysende svar :)Skal prøve meg litt i vannet når jeg kommer hjem fra jobb, men kvier meg litt grunnet kulda..

Sara Fjørtoft J #4587 19/11/2012 9:13 AM
Fersking
Fersking

Vannet holder 10 grader så det er femdeles varmt. Det blir mye verre i jan/feb men fremdeles ingen problem såfremt man har en god 6mm

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå