Hva syns du om nyeste Fri Flyt?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har du lest siste utgave av Fri Flyt? Hva syns du? Kom med både ris, ros, slakt, skryt, kred, konstruktiv kritikk, ikke-konstruktiv kritikk og alskens andre meninger i denne tråden! Her er bladet!
|
|
|
 Re: Hva syns du om nyeste Fri Flyt?
|
Medlem
|
Medlem
Seth Morrison er fortsatt dritkul! MEN-Synes bladene deres blir tynnere og tynnere. Riktignok øker sidetallet, men jeg bruker mindre og mindre tid på å lese dem. Jeg har så og si alle bladene fom nr 11 (mener det er en toppturguide til "klatreruter" i hurrungane i det nummeret, tror det var nr 11). Når jeg ser i bladhyllen(e) mine er det tydelig at de gamle utgavene (mens friflyt forsatt var i Bergen) er helt utslitt i forhold til de nye. Så hva har skjedd? Min mening er at før var det flere (og lengre) turbeskrivelser og færre intervjuer av ski-kjendiser. Kjør gjerne en re-print av slogen-sunnmøre arktikkelen fra våren 2003-ish, den er vel verdt det! Siste tur spalten er genial som alltid, de burde kommet ut i samlet utgave!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for innspillet temelarmmann! Jeg garanterer at vi tar det med i det videre arbeidet i Fri Flyt-redaksjonen. Kom med flere tilbakemeldinger, alt er hjertelig velkomment!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har tatt ei ca.opptelling og kommet til : Av 115 sider er 30 sider !! annonser og personintervjuer/fokus 36 !!sider.Reportasjer 20 sider,sikkethetskurs 4 sider og Stæsj/tester 7 sider . Sånn cirka !Innblanda i reportasjer/personer er ein masse flotte bilder,stOOOre !For min del er nesten 70 !!!sider med annonser/personfokus alt,alt for mykje.Leser nesten ikkje noko av person reportasjer og annonser.Og då blir bladet mektig dyrt ! Flotte bilder sjølsagt,men det blir lett FOR mykje og FOR mange. Verkligheten er ikkje slik for dei aller fleste av oss !Sikkerhetskurs er flott ,Tester og stæsj blir altfor snevert ! Tilslutt eit lite sukk ! Ser at det i neste utgave skal testes actioncamera. Eg synes denne hobbyen(farsotten!) er i ferd med å ta heilt av ! Det er snart ikkje mulig å gå på ein topptur uten å treffe folk undervegs med hanekam. på hjelmen ! Er fokuset verkeleg blitt å komme seg fortest mulig heim for å beundre sin egen skikjøring ? Er eg abonnent ? Nei . Har eg planer om å bli det ? Nei
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei Ling1, Takk for engasjert tilbakemelding! VI tar med oss dette også videre i arbeidet, men reduksjon i annonser kan vi dessverre ikke love deg, da annonsene er ei forutsetning for å kunne lage blad. Forhåpentligvis klarer vi å lage et såpass bra blad i framtida at du velger å bli abonnent!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Tror det er en vanskelig bransje å gjøre noe nytt i. Det er bare så mange måter å lage reiseartikler fra eksotiske steder, spotguider, bilder fra chamonix/alaska/nord-norge eller personintervjuer på. Synes jeg ser det samme i andre blader (Åka Skidor, Powder). Det er ikke for meg at innholdet er dårlig (selv om det til tider er veldig middels språkføring og formidlingsevne i teksten), eller at bildene ikke er bra som er problemet, men at man veldig ofte sitter igjen med følelsen av å ha lest det samme mange ganger før. Selv er jeg abonnent primært pga stæsj/utstyrstester, og der er det i det minste noe nytt hver gang, selv om shapingrevolusjonen innenfor ski har gått inn i en roligere fase de siste par årene, så har man nå en pågående revolusjon innen topptur/freeride -segmentet som er interessant å følge. Kanskje jeg bare har blitt for gammel. Har vel abonnert på diverse ski/snowboardmagasiner i snart 20 år...
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Vi vil nok ikke slutte å intervjue folk som Seth Morrison og Nina Rusten (som er profilene i nyeste utgave), så råtasser av de sjeldne vil man nok også finne i framtidige Fri Flyt. Jeg tror ikke Dagbladet og VG kommer til å slutte å nevne Petter Northug eller Lionel Messi heller. Men flinkere til å skrive kan vi alltid bli! Og verdens beste skitest kommer vi til å fortsette å lage, selv om det (heldigvis) er slutt på tida da skiene vokste med 20 mm i bredden for hvert år. Keep it comin´!
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det er litt begrenset hvor mange råtassintrevjuer du gidder å lese. Interessant: Skikkelige skitester, guider til forskjellige steder, teknikktips osv. Rett og slett artikler som gjør vår skiverden bedre. Det kan være banale ting. Hvor bør lavtrykket komme fra for at det skal bli pudder på et gitt spott osv. Uinteressant: Reklame, skjult reklame, intervjuer av tilfeldige mennesker, masse store bilder, annet generelt fyll. Enig med taleren over her, det er mindre og mindre å faktisk lese.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Går det an å kjøpe eldre utgaver på pdf?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Vi har ikke noe system for det nå, men vi ønsker å gjøre stoff vi har publisert tidligere tilgjengelig digitalt. Flere som er interessert i det?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Ja, spesielt ting som går på teknikk, undervisning osv
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Begynner å slite litt med fontstørrelsen. Mulig å gå opp en størrelse?Hilsen langsynt 45 åring. Brliller er noe dritt
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mr Sande. jeg ser gjerne et comeback av gammelt ekstramateriale, og da tenker jeg spesielt på plakaten av Seth Morrison`s syke backflip i Lyngen. barndomsminne som er borte 
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Bra jobba Fri Flyt, den renne-saken med Jørgen Aamodt var det god gammaldags klasse over! Artikkelen fra Jotunheimen ligger å venter når jeg kommer hjem, virket lovende lang og informativ. Og når i tillegg Alexander Urrang Hauge og Tor Olav Naalsund hiver seg på "Alt-var-virkelig-mye-bedre-før" bølgen er det goood stemning!
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Enig i at siste nr hadde mye bra stoff. En ting som slo meg i leirvassbu-artikkelen, var når det ble nevnt at Stian Hagen hadde sett seg ut flere av rutene på kart i forkant. Dette vil jeg gjerne vite mer om. Hva ser de virkelig erfarne etter når de studerer et område på kart for å finne potensielle ruter? Gjerne illustrert med noen konkrete eksempler fra ulike områder i Norge.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Her må jeg si jeg er i utakt med flere av de overnevnte. De store bildene, da spesielt representert igjennom eksponert spalten er jo grunnen til at man tar frem de gamle utgavene fra glemselen igjen. Ellers er jeg enig i at gode turreportasjer og tester av aktuelle produkter er noe av det mer interessante man kan finne i bladet.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg syns bladet er veldig bra, med variert innhold. En ting jeg syns hadde vært kult hadde vært om det kunne fulgt med en plakat eller to i bladet.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da har det kommet et nytt nummer siden denne tråden ble oppretta, og noen har allerede kommet med hyggelige kommentarer til utgave nummer 96. Mer om nyeste nummer finner du her! Alle tilbakemeldinger er hjertelig velkomne!
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Skal se om Stian kan svare deg på hvordan han ser seg ut ruter fra skrivebordet, Terjelo. Interessant spørsmål.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei Terjelo Når jeg leter etter nye linjer i ut og innland bruker jeg i første omgang bilder for å finne interesante linjer. Disse finner jeg i bøker og ved google søk. Deretter bruker jeg kart for å orientere meg og få en forståelse av terrenget rundt det man ser på bilde. For Leirvassbu brukte jeg mye http://fjelletibilder.no som har masser av bra bilder ifra området. Hilsen Stian
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
sitter¨å venter og venter ved postkassa, men det kommer jo ikke? når ble det sendt ut
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Du burde ha fått det nå. Send en mail til abo@friflyt.no så vi kan sjekke at alt er i orden. Takk for hyggelige tilbakemeldinger fra dere andre, forresten!
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei Terjelo Når jeg leter etter nye linjer i ut og innland bruker jeg i første omgang bilder for å finne interesante linjer. Disse finner jeg i bøker og ved google søk. Deretter bruker jeg kart for å orientere meg og få en forståelse av terrenget rundt det man ser på bilde. For Leirvassbu brukte jeg mye http://fjelletibilder.no som har masser av bra bilder ifra området. Hilsen Stian Takk Stian, topp med info rett fra kilden. Høres ut som mye av den samme fremgangsmåten som for oss amatører, dog trolig litt forskjell på hva vi ser etter på bildene. Fjelletibilder.no var et bra tips. Når du kikker på kartet, er det mest for å orientere deg rundt adkomst og rutevalg, eller er det også mulig å vurdere faremomenter ut fra solpåvirkning, terrengfeller, etc? Terje.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Takk for bra blad, gleder meg alltid til å lese det. Synes toppturstoffet, utstyrstester og endel bilder er fint og artig. Er ikke like opptatt av jibbing og dertil, men har selvfølgelig ikke noe problem med at andre er det. Synes noen ganger at Fri flyt ville blitt bedre hvis en gikk skikkelig i dybden. Powder Magazine hadde en artikkel: Why do the best skiers keep dying - som eksempel på en nyansert artikkel på samspillet mellom pushing av grenser og industriens krav til prokjørerenes prestasjoner. Legger også med en lenke fra NY Times, en artikkel som jeg synes var veldig bra. Jeg skjønner at en ikke kan fylle bladet med død og fordervelse, det er jo gleden som er i høysete, men det er ok å nyansere forholdet mellom absolutt go-go og absolutt nei-nei i forhold til det. Sist friflyt hadde mange ok artikler, rennesaken var flott. http://www.nytimes.com/projects/2012/snow-fall/#/?part=tunnel-creek
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Er enig med de som har nevnt turbeskrivelsene som et stort pluss. Syns også artikkelen dere publiserte på friflyt.no ang. "Hemligheten" rundt oppstigningen til Trollvasstind i Lyngen var fin. Det jeg savner er bilder av rutene på et kart slik at man ikke bommer hvis man skal prøve seg på samme tur selv. Jeg ser også at det kan være utfordringer rundt det at man kan ende opp med å lede hvermannsen ut på turer de ikke burde vært på og at de som sitter på lokalkunnskapen ikke ønsker å gi vekk alle gull-turene sine 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei eritho, Takk for tilbakemelding! Kartet som hører til artikkelen om Trollvasstind finner du i vinterens Fri Flyt Vinterekstra, gratisutgaven vår som kom i vinter. Her ble historien fra Trollvasstind publisert første gang. http://www.friflyt.no/Ski/Her-er-Vinterekstra God tur!
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Fri Flyts sommernummer ble sendt ut for flere uker siden. Vi er veldig opptatt av at alle abonnentene våre skal få hver eneste utgave, så vi håper du tar kontakt med vår aboservice: Epost: mailto:friflyt@aboservice.noTelefon: 21 62 73 36
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Når kommer neste nummer i posten?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Det er levert til trykk i dag og er vel i postkassa om en måneds tid. Litt ekstra trykketid på grunn av stort format. Når er det nemlig tid for fotonummer, blant annet med vinnerne fra den store fotokonkurransen vår!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Bra lesestoff som vanlig. Alltids kos og få det i posten, sette seg ned og lese. Men det mangler litt longboard her i FriFlyt 
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ok, gleder meg! Har vinnerene blitt kontaktet?
|
|
|
|
|