Hei Jibbelars! Jeg er en gubbe på alder med din far, og er helt på linje med Adrenalinkick over: Chamonix er helt topp. Jeg skal dit en ukes tid i februar med noen kompiser. Jeg har en sønn som blir 14 år i mars. Årets bursdagspresang fra meg er en langhelg i alpene, og har valgt å ta ham med til Chamonix. Hvorfor Cham? For det første: Fantastiske bakker! Store sjanser for pudder og off-piste. Obs:I Chamonix er guide obligatorisk! Dramatiske fjell! Og dere kan dra på dagstur til Gourmayeur i Italia, eller til Verbier i Sveits. Selve Chamonix er en utrolig hyggelig by, med gode restauranter, bakerier med verdens beste kaker, spesialbutikker med franske delikatesser, store sportsbutikker osv... Det finnes også innnedørs sportsmuligheter, med svømmebasseng osv, der det er mulig å gjøre ting dersom været blir dårlig. Jeg var i Chamonix for mange år siden, og opplevde at hele dalen i praksis ble stengt i 3 dager pga ekstremt snøfall. Da er det greit å ha noen alternativer. Hvordan det er med parker og rails osv aner jeg ikke, men det er liksom ikke helt greia når man først er et slikt sted... Da er det like greit å dra til Bjorli :-) Hvordan komme dit? Vel, Langley er liksom Chamonix-spesialisten, og det er alltid enkelt å bare kjøpe en charter-pakke. Men det er veldig enkelt å dra dit på egenhånd. F.eks Norwegian har direktefly fra Gardermoen til Geneve. Ganske billig dersom dere er ute i god tid og bruker lavpriskallenderen. Hotell eller leilighet kan dere finne f.eks på Chamonix.com (turist-byrået). Der ser dere priser på heiskort etc også. Kjøp det mest omfattende kortet (Chamonix Unlimited), for det gir adgang overalt i dalen, pluss Gourmayeur og Verbier. Det går maxi-taxier hele tiden fra flyplassen i Geneve, så det er ikkeno problem å komme seg til Chamonix uten å være med på charter. Ikkeno vits i å leie bil heller, for i Chamonix går det busser til de ulike systemene hele tiden. Til f.eks Gourmayeur kan dere ta taxi. Så hvis dere gidder å ordne alt selv, så er det veldig enkelt å dra dit.Nå finnes det jo vanvittig mange andre steder som er fine også, selvfølgelig, f.eks St Anton med mulighet for "den hvite ring" - som er en dagstur på ski, og mange rå bakker, og mulighet for off-piste, eller f.eks Ischgl som er et herlig, kompakt skisystem, der du kan kjøre ned til en landsby i Sveits, eller "Les Trois Vallees" (de tre dalene) som så vidt jeg vet er verdens største sammenhengende heissystem, der dere kan dra på tur fra fjell-landsby til landsby... Veldig fascinerende! Så det er mye å velge i, og folk har mange favoritter. Og min favoritt er altså Chamonix! Jeg og "guttungen" skal være der 1.mai-uka. Da er det sesongavslutning, og masse tilbud. Lykke til uansett hva dere velger! Det blir helt topp!