Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ALPETUR. HVOR?
#58434 25/12/2012 1:04 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

hei. igår så kom nissen til oss og hadde med en liten gave til meg, ALPETUR!! som dere ser i overskriften lurer jeg på hvor jeg burde dra? jeg skal dra sammen med min far og onkel, kanskje noen fler. vi vil dra til et sted som har både park, pudder og fine bakker å carve i. vi kommer ikke til å gå toppturer så pudderen må være i nærheten av heisen.

jeg har sett på Hintertux, er det er fint sted å dra for den type kjøring vi vil ha?

hvordan er det best å bo? leie bil? ta buss? ha med egne ski? leie ski?

jeg er 14 år, pappa er 50 og onkel er 47 år. så må ligge litt til rette for meg på 14 også:)

takk for svar!

Re: ALPETUR. HVOR?
JibbeLars #58435 25/12/2012 1:28 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Sas fee? Dolomittene?

JibbeLars #58436 25/12/2012 1:30 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

St.Anton?

JibbeLars #58437 25/12/2012 8:15 PM
Medlem
Medlem

Herlig julepresang! God jul! smile Om du ikke har vært i alpene før er Chamonix en god base. Med muligheter alle veier. Maks to timer kjøring, og du har dekket en del av de største annleggene i alpene. Jeg har selv jobbet og bodd i alpene, og kan si at det er noe spesielt med Chamonix, da kulturen og miljøet er unikt. Det er alltid like fantastisk å ta morgenkaffe og kikke opp på Mt. Blanc. Aguille de Midi er en fin opplevelse i Chamonix også. Ellers er St.Anton ganske safe om du tenker mye snø, og mindre carving i bakke.En annen fin greie med Chamonix er all passage passet, eller komipasset de selger som skikort. Jeg vet ikke helt hva det heter lengre, men du kan ihvertfall få kjøpt skikort for X antall dager som dekker alle anleggene rundt Mt.Blanc og anlegg på andre siden av Mt.Blanc. Etter min erfaring, så er det veldig ofte gode forhold på andre siden av tunnellen når det er "dårlig" i Chammo, og omvendt. Så da er man ganske safe uansett. Nå kan det ikke akkurat sies å være dårlige forhold der i disse tider, så det er sagt.Jeg drar selv ned i januar for å deltar i skibestigningskonk. og være med under FWT i Chamonx, så det blir mye liv i Chammo fra rundt 14.januar og til ca 20.januar.Ellers er Verbier, og Hintertux to gode alternativer også. Men jeg er forelsket i Chamonix.Min gode nummer to i alpene er St. Anton.

Sjekk også denne : http://www.friflyt.no/Forum/Snikksnakk/Alpene!-Hvor-Hva

JibbeLars #58438 25/12/2012 11:09 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

okei, takk! mamma og pappa har vært mye i alpene før de fikk meg og de 2 eldre brødrene mine men de ble litt usikkere på hvor vi burde dra med meg nå.. jeg kjører jo mest park og pudder, men vi vil ha et sted der vi får alt i et hvis du skjønner? får mamma til å sjekke opp litt nærmere på Chamonix og Mt.Blanc.

God jul til deg også! smile

JibbeLars #58439 29/12/2012 12:08 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

hehe, ja! knall gave!! ønsket meg tur dit LENGE nå.. mor og far dro jo til Alpene hvert år før alle 3 ungene kom ut. ikke gammel nok til afterski?! må vel bli med forde, opplevelse av å bare være med og se atmosfæren rundt der:) jeg trenger ikke all verden av park, noen rails og hopp med grei airtime er bra nok. jeg fikk jo også Volkl Chopstick m/ Marker Jester til 2500,- av en kamerat fordi han kjøpte de for lange og syntes ikke at de var noe for han.. så er et MUST med pudder for meg nå!!! her jeg har hytte har det vært 40cm med puddersnø med 10-20cm med champagnepudder på toppen:) gamle far og onkel vil ha carving bakker men det er jo bra uansett der.. jeg kjenner en som ikke likte St.Anton så veldig(han jeg kjøpte Chopsticksa av, han har vært over alt i alpene) og sa at vi burde dra et annet sted.. men men..

burde vi leie bil eller kjøre chartertur?

TAKK FOR TILBAKE MELDINGER!!

JibbeLars #58440 01/01/2013 11:10 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei Jibbelars! Jeg er en gubbe på alder med din far, og er helt på linje med Adrenalinkick over: Chamonix er helt topp. Jeg skal dit en ukes tid i februar med noen kompiser. Jeg har en sønn som blir 14 år i mars. Årets bursdagspresang fra meg er en langhelg i alpene, og har valgt å ta ham med til Chamonix. Hvorfor Cham? For det første: Fantastiske bakker! Store sjanser for pudder og off-piste. Obs:I Chamonix er guide obligatorisk! Dramatiske fjell! Og dere kan dra på dagstur til Gourmayeur i Italia, eller til Verbier i Sveits. Selve Chamonix er en utrolig hyggelig by, med gode restauranter, bakerier med verdens beste kaker, spesialbutikker med franske delikatesser, store sportsbutikker osv... Det finnes også innnedørs sportsmuligheter, med svømmebasseng osv, der det er mulig å gjøre ting dersom været blir dårlig. Jeg var i Chamonix for mange år siden, og opplevde at hele dalen i praksis ble stengt i 3 dager pga ekstremt snøfall. Da er det greit å ha noen alternativer. Hvordan det er med parker og rails osv aner jeg ikke, men det er liksom ikke helt greia når man først er et slikt sted... Da er det like greit å dra til Bjorli :-) Hvordan komme dit? Vel, Langley er liksom Chamonix-spesialisten, og det er alltid enkelt å bare kjøpe en charter-pakke. Men det er veldig enkelt å dra dit på egenhånd. F.eks Norwegian har direktefly fra Gardermoen til Geneve. Ganske billig dersom dere er ute i god tid og bruker lavpriskallenderen. Hotell eller leilighet kan dere finne f.eks på Chamonix.com (turist-byrået). Der ser dere priser på heiskort etc også. Kjøp det mest omfattende kortet (Chamonix Unlimited), for det gir adgang overalt i dalen, pluss Gourmayeur og Verbier. Det går maxi-taxier hele tiden fra flyplassen i Geneve, så det er ikkeno problem å komme seg til Chamonix uten å være med på charter. Ikkeno vits i å leie bil heller, for i Chamonix går det busser til de ulike systemene hele tiden. Til f.eks Gourmayeur kan dere ta taxi. Så hvis dere gidder å ordne alt selv, så er det veldig enkelt å dra dit.Nå finnes det jo vanvittig mange andre steder som er fine også, selvfølgelig, f.eks St Anton med mulighet for "den hvite ring" - som er en dagstur på ski, og mange rå bakker, og mulighet for off-piste, eller f.eks Ischgl som er et herlig, kompakt skisystem, der du kan kjøre ned til en landsby i Sveits, eller "Les Trois Vallees" (de tre dalene) som så vidt jeg vet er verdens største sammenhengende heissystem, der dere kan dra på tur fra fjell-landsby til landsby... Veldig fascinerende! Så det er mye å velge i, og folk har mange favoritter. Og min favoritt er altså Chamonix! Jeg og "guttungen" skal være der 1.mai-uka. Da er det sesongavslutning, og masse tilbud. Lykke til uansett hva dere velger! Det blir helt topp!

JibbeLars #58441 02/01/2013 7:49 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

ble det Chamonix 3.mars!

JibbeLars #58442 02/01/2013 11:48 PM
Medlem
Medlem

Kom precis tillbaks därifrån, de har en av de bästa tidiga vintearna där på riktigt länge! Bara hoppas det fortsätter snöa, ni kommer få det underbart där och dina föräldrar lär gilla chamonix också.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå