Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til uoppdagede perler i Alpene?
#57539 07/02/2012 2:13 PM
Even84 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Kjære pudderhunder! Vi er en gjeng som lander i Geneve onsdag 15. feb, og starter skiferien med to dager i Chamonix. Deretter starter vi roadtrip! Vi ønsker å styre unna de største turiststedene, for å få god snø og gjerne første spor ned fra fjellet:) Vi blir i Alpene i 10 dager.

Noen som har tips til gode frikjøringssteder? Vi har bil og er fleksible:)

På forhånd takk!

Re: Tips til uoppdagede perler i Alpene?
Even84 #57540 07/02/2012 7:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har kost meg stort både i Grimentz og Lauchernalp. Begge er i hyggelig avstand fra Chamonix.Grimentz en god del større enn Lauchernalp. I begge stedene er det ganske lite konkurranse fra ivrige pudderhunder. Ingen av de er spesielt party-vennlige, spesielt ikke Lauchernalp.

Even84 #57541 15/02/2012 11:44 PM
Entusiast
Entusiast

Det er så mange at det nesten blir dumt å nevne et par steder. Amerikanerne har utrykket "little places that rocks", og alpene er flust med de. Det handler bare om en ting, SNØ! Dra tid der snør mest og er få frikjørere og du har alt for deg selv mer eller mindre!

Eks: Nettopp vært halvannen uke i alpene, dro dit det snødde mest i forkant, og ble der ut oppholder fordi det var der det snødde mest under oppholdet også. Steder var Limone Piemonte, Italia, mellom Torino og Nice (ca 1.5 time begge veier). mao langt sør og når stormene kommer fra middelhavet er dette plassen. Masse runs på 600 -1000 hm, og siden italierne kun kommer ut i offpisten når det era) solb) innen en radius på 100 metre fra preppa bakkec)skogskjøring er ikke skikjøring...kan en trygt si at en får herligheten for seg selv.Terrenget er har bratte flanker, mindre bratte flanker, noen renner, skogskjøring (ikke helt toppklasse men fett nok).Med en radius på time har en også tilgang på steder som Artesina (var der i fjor, ok terreng, men Limone er bedre) og Argentera (på grensen til Frankrike). Sistnenvte brukte vi en dag på i forrige uke, og herregud så bra det var. 2 heiser (hvorav bare den ene, stolheisen går i mittuken og t-krok går i helgene)- Stolheisen ga ca 700 hm (lang var den), og jeg tørr å si at det er noe av det aller beste skogskjøring jeg har vært borti, helt på linje med tabac, La Grave, Fornet, Brusson, Stuben/Langen og Sestriere for å nevne noen. Tror dette kan blir klassiker, når det snør i sør.

Ellers er det noen spennede steder mellom Limone og Sestriere som vi nordmenn sjelden høre om jeg hadde lyst til å sjekke ut nå, men siden det var så jævla bra (pardon my french) i Limone ville vi ikke dre herfra.

Så dette er mine tips hvis stormene komme inn fra middelhavet (Genova Low som det kalles for på fagspråket) + en del franske steder sør for Serre Chevalier. Men italia er billiger (dagskort mellom 140 og 250 kr), maten er bedre, damene hyggligere i italia++++. Men dra dit det snør mest (med forbehold om at det snør så mye at alle heiser stenger).

Even84 #57542 17/02/2012 2:47 AM
Fersking
Fersking

La Thuille i Aosta ein dag det snør litt (du får alt for deg sjølv). Heilt kongle smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå