Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjøpe surfebrett i USA?
#4471 03/07/2011 2:47 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Heisann alle surfeglade!

Jeg har forelsket meg i surfing, og ønsker å kjøpe meg eget utstyr! Jeg er fattig student, og leter etter billige løsninger, men har forstått at jeg bør invistere når jeg første skal kjøpe! Jeg har lest om at det er billigere å kjøpe i land som frankrike, USA og Australia blant annet! Og jeg skal til USA i sommer smile

SÅ det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring med å kjøpe surfebrett i USA? Hvordan er det med frakt og slikt?

Re: Kjøpe surfebrett i USA?
AnnHelen #4472 03/07/2011 10:25 PM
Medlem
Medlem

Hei smile

Jeg vet ikke helt hva du mener med "bør investere når du først skal kjøpe", men siden du mest sannsynlig skal surfe i Norge bør du investere i en god våtdrakt du kan bruke høst vinter og vår. Det er viktigere å puttene pengene der en i brett i starten. Blir du kald, har du det ikke morro i vannet uansett. 

Kjøper du en god våtdrakt har du den i 3-4år uten noe problem, kanskje lenger. Mens det første brettet du kjøper vil du mest sannsynlig gå lei av iløpet av en sesong eller to. 

Er du forelska nok til å være i vannet i januar bør du ha en god 6/5 drakt med hansker hette og sko. Skal du bare holde på om "sommern" (si april/mai til  sept/oktober) kan du kjøpe en 5/3 og tynnere sko og hansker. Hette anbefalt, men ville kjøpt den løs så den ikke plager deg når det blir varmt nok til å kaste den.Å kjøpe dette i USA er det mye penger å spare på, har selv kjøpt 2 drakter fra www.tactics.com og er veldig fornøyd med de.Når det gjelder brett vil du ha en typisk minimal som alle startet på. Slike finner du brukt på Finn regelmessig og du kan slippe unna med 1500-2500kr. Lær å surf på noe slikt, så får du et nytt når du lærer å stå i bølgeveggen og vil svinge litt. Alle er jo forskjellige, men jeg lærte på et 7'6 minimal. Surfet det ca 1 år før jeg begynte å "downsize" til 6'7, 6'2 og 6'0. (Merker nå jeg har det mer morro på et 9' , men det er jo smak og behag smile ) Er du ivrig og ute på gode og dårlige dager går det fort fremover, men skal du sitte å vente på den "rette" dagen med blå himmel, null vind og flotte bølger får du kanskje 2-3 dager i vannet på et år og du lærer det aldri. 

Jeg har drevet mye idrett, surfing er uten tvil det vanskeligste, men og det som har gitt meg den nest beste følelsen jeg noen gang har hatt (Å slippe taket i et fly i 15000 fot for første gang er den beste smile ) Kjekt du har oppdaget surfing, vi trenger flere jenter. Lurer du på noe som helst er det bare å spør smile