Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva er .xmp filer?
#57468 22/01/2012 5:49 PM
Mar-O Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg lurer på hva .xmp filene på macèn min er? Tror jeg får de opp hvis jeg gjør noen endringer på et raw bilde i photoshop men er ikke helt sikker. Noen som vet om jeg kan slette de eller om jeg trenger de til noe? Takk for svar!  

Re: Hva er .xmp filer?
Mar-O #57469 22/01/2012 8:35 PM
Fersking
Fersking

Hørt om google?

Her har du svaret

MVH: Olav

Mar-O #57470 22/01/2012 10:29 PM
Mar-O Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

fant faktisk ingen gode svar hvor jeg helt forstod hva de var til.. mange svar der men mesteparten av dem forstod jeg ikke, trenger bare en grei enkel forklaring på om jeg kan slette dem eller ikke? Også er jeg litt for lat til å lese gjennom alle sidene som kommer opp på Google shocked

Mar-O #57471 22/01/2012 11:50 PM
Fersking
Fersking

Søk: "ok to delete .xmp"

Første svaret jeg finner:"The xmp files just contain the values that you set in the RAW converter so that when you open the RAW next time the software can read the xmp file and give you the exact same settings that you saved the last time you edited that RAW. This way the RAW file itself is not changed nor edited so the data remains intact."

XMP er en fil som lagrer innstillingene du gjør på RAW-filen, slik at selve RAW-filen ikke blir endret og at endringene kan leses fra CMP-filen. Sletter du XMP får du utgangspunktet ditt. Sånn jeg ser det hvertfall.

Men lær deg å bruke google! Jeg kan ingen ting om fotografering, og det tok med et halvt minutt å finne ut av det her.

Mar-O #57472 23/01/2012 1:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Alle må ikke være like flinke som deg o-l-a-v.Det må være lov å spørre ellers blir en ikke klok i det hele tatt smile

Men til spørsmålet..xmp filene inneholder all informasjonen om hva du har redigert i bildet.Når du åpner filen i photoshop så får du opp noe som heter Adobe Camera Raw som behandler bildet først og så lager denne XMP filen og deretter åpner det i Photoshop.Vet ikke hva du gjør, men de fleste pleier å hoppe over denne boksen og bare trykke OK og da åpnes bildet i Photoshop. Så dersom du bare trykker OK i Adobe Camera Raw så kan du slette filene.For dersom du tar du vekk filen mister du endringene i bildet ditt som du har gjort i Adobe Camera Raw.

Har en masse bilder og redigerer i RAW slik at en får XMP filer så er det litt styr å holde orden på begge deler, for det genereres en slik fil for hvert bilde du redigerer.

Det som kan være lurt, er dersom en bruker f.eks Adobe Lightroom (som er et kjempe program til å organisere og enkelt redigerer bildene sine), så kan en importere bildene som DNG istede.Altså du konverterer dine RAW filer til DNG når du kopierer dem inn.Fordelen med DNG er at da slipper en å få denne XMP filen da disse instillingene blir lagret i DNG filen sammen med bildet.

Håper dette var til hjelp.

Mar-O #57473 23/01/2012 5:47 PM
Mar-O Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ok, takk for svar, det hjalp. laugh

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå