Etter å ha vært i Hemsedal noen dager og innimellom sjekket skistar og skiinfo om vær og føre, så blir jeg ganske lattermild noen ganger .
Lurer veldig på hvor de måler disse snø dybdene sine. Når jeg kom til Hemsedal den 22.des. så stod det på skistar siden at de hadde 55 cm på toppen og 45 cm i bunn.
Ble litt skuffa når jeg tok heisen opp på fjellet gitt. Totten var vel så avblåst at du kunne lett gå opp med joggesko uten å få snø i skoa. Mann kunne sikkert finne et igjenblåst juv eller renne hvor det lå litt snø i, men det er vel ikke her de måler ? Eller ? Mann begynner jo å lure.
Etter mildværet i begynnelsen av romjula med plaskende regn, ble snøen nedjustert til 40 nede og 45 oppe (tror jeg) , mens på målestasjonen på Holto (som ligger nede i dalen rett på andre siden av elven ved skisenteret ) hadde de målt 6 cm (ifølge yr.no). Skal riktignok sies at det kommer mer snø i fjellsida enn i bunn , men over 30 cm diff. Morsomt. (20 cm is var kanskje riktig :-) ) De har riktig nok justert seg litt etter siste snøfall og har 45 nede og 50 oppe. Noe bedre, og du finner kanskje steder hvor det er en 50 cm, men noe gjennomsnitt er det ikke akkurat.
Noen andre med gode skrøne historier på snø dybder?
Noen husker kanskje ordtaket fra 80/90 åra med Hemsedalsmetern. (20 cm ny snø) . Ellers så er vel ikke Hemsedal de værste , henger fortsatt litt etter våre venner i alpene :-)