Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Semidry eller våtdrakt for norsk surf?
#4296 11/01/2010 9:00 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hva gjelder for surf i Nord-Norge? Befinner med i Florida for tiden, men skal tilbake til Vesterålen til våren, og trenger en god våtdrakt for de kaldere årstidene (det er vel strengt tatt også inkludert sommeren... smile )

Semidry er det første jeg tenker på, men hvor stive er de i bruk? Vurderer også vanlig 7mm, hvis man da bruker vest m/hette i tillegg.

Gode tips mottas med takk!

Re: Semidry eller våtdrakt for norsk surf?
Horrible Howie #4297 12/01/2010 4:22 AM
Entusiast
Entusiast

Sjekk www.windsurferen2.no, www.srfsnosk8.no (butikk), www.whitewater.no (butikk) www.surfersinfo.no veldig bra forum og butikker for windsurfere iallefall.

Horrible Howie #4298 12/01/2010 8:32 AM
R_G Offline
Fersking
Fersking

http://www.seasidesurfshop.com/Xcel-Wetsuits-Mens-6-5-4-Infiniti-X-Zip2-Hooded-Fullsuit-Wetsuit.aspx

Gå inn på Seaside surfshop og bestill deg en Xcel 6/5/4 drakt så har du drakt som duger til vinteren hjemme i Norge.Alternativt kan du sjekke innom en av surfebutikkene i Florida, men det er vel lite trolig at de har så tykk drakt inne. smile

Horrible Howie #4299 12/01/2010 9:16 AM
Medlem
Medlem

Dersom du er i florida kjøp på en nettbutikk der og ta med deg til norge, så sparer du en del tusen.

Jeg kan anbefale tactics.com for surfe utstyr, http://www.tactics.com/xcel/infiniti-6-5-4mm-hooded-wetsuit

Sikkert 1\2 pris av det du må ut med i norge.Kjøp også gode sko, det er på beina du blir kaldest. Helst full-fot (ikke med avstikker til tærne) og votter.

Jeg holder til å jæren og det er klart vannet er kaldere der oppe, men med min 6\5drakt og 5mm sko/hansker kan jeg være ute ganske lenge før det blir kaldt.

Horrible Howie #4300 12/01/2010 2:45 PM
Entusiast
Entusiast

Den tykkeste vinterdrakta med hette holder fra alle merker skulle jeg tro, excel er vel den som har fått mest skryt de siste åra, så om du kan kjøpe på nettet i usa ville nok det være kult. sko bør være så tykke så mulig, helst 7 mm.

Horrible Howie #4301 12/01/2010 6:12 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Setter pris på gode svar, blir garantert å kjøpe her i statene, det er usedvanlig mye billigere her (kjøpte bl.a et flett nytt epoxy 9' longboard til 300 $ her om dagen! wink )

Noen som har prøvd med tynnere drakt med vest utenpå ? (type: http://www.sierratradingpost.com/i/1164N,27,_Camaro-Hooded-Ice-Wetsuit-Vest-2-mm-For-Men.html )

Dette er en 2mm, men får de tykkere også, men tenkte kanskje kombinasjonen med si en 5mm og en vest vil gi bedre bevegelighet i skulderleddet. Men vet ikke hvor godt det isolerer, så hvis noen har erfaringer her, setter jeg pris på kommentarer

........
Horrible Howie #4302 13/01/2010 9:47 AM
Medlem
Medlem

Sats heller på en vest under drakten.. smile Jeg har en 5/4/3 Bodyglove Vapor som jeg bruker hele året i Lofoten. Kan bli litt småkaldt når det er -5 i luften, men som oftest er det "varmt" i luften på de beste dagene i nord. På sommeren kan det på den andre siden bli litt vamt, men det overlever man :)Vurderer å kjøpe en 2mm vest å ha under drakten. Kjøper du en tykkere drakt kommer det til å bli alt for varmt på sommeren og alt for tungt å padle. sneiks!

Semidry, dry eller wet...
Horrible Howie #4303 13/01/2010 10:35 AM
Fersking
Fersking

Hei,

De siste årene har uttrykket semidry mer eller mindre forsvunnet, da det uansett er et overordnet mål å lage våtdraktene så tørre som mulig. Som det blir nevnt her, så har Xcel brøytet vei her med den mer eller mindre revolusjonerende lukke-løsningen som knapt slipper inn vann. Nå har imidlertid de fleste produsenter kommet etter med med tilsvarende løsning. 6 mm bør holde også for de aller kaldesete dagene. Men ikke glem å prioritere tykke sko og varme votter/hansker. Det er ofte her du først begynner å fryse. Hvis 6 mm blir kald, kan du prøve å ha superundertøy under.

Horrible Howie #4304 19/01/2010 9:32 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei

Her i Stavanger-området er uten tvil den mest populære drakten Xcel Infiniti 6/5/4 mm med hette den mest populære drakten til vintersurfing. Den er veldig varm, fleksibel og komfortabel. Den er nesten utsolgt over alt i hele Europa (ihvertfall i de vanligste størrelsene), men jeg vet at http://www.surfshop.no har igjen noen få. Har til og med stått på venteliste på Magicseaweed i et halvt år før jeg tak i en der smile

Horrible Howie #4305 23/01/2010 12:37 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har bestilt meg Xcel Infiniti 6/5/4 nå, er ikke lange leveringstiden på det her borte i Florida, så får den ila neste uke! smile

Setter pris på all god feedback, og ser frem til surf hjemme i Norge!