Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skal kjøpe meg surfebrett
#4268 19/10/2009 12:07 PM
Gojib Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Nå har jeg surfet noen ganger på stad,så jeg lurer på å kjøpe meg ett surfebrett,men vil helst ikkje kjøpe meg ett nybegynnerbrett,på grunn av økonomien.Så jeg lurer på om jeg kan gå rett på ett ett litt langt shortboard?5'8 eller noe,Når jeg leier surfer jeg med 7'3,som jeg får det til med..Noen råd og tips?er 180 høy og ca 80 kg:)

Håpeer på gode svar:)

Re: Skal kjøpe meg surfebrett
Gojib #4269 19/10/2009 2:04 PM
Medlem
Medlem

Kommer ann på hva du legger i å "får det til". Det er ganske langt fra å stå i whitewater med en 7'3 til å surfe på utsiden med en brett på 5'8....

Du vil klare deg LENGE med en minimal rundt 7-8' .

Nå kan du såklart gå rett på en 5'8 om du vil det, men det vil ta deg mye MYE lengre tid å faktisk lære å surfe... Til nøds kan du vel kanskje starte med en 6'8 fish eller noe rundt der? 7S Superfish kanskje ? Mye volum og lett å padle, vansklig å ødlegge smile

Sorry der
Gojib #4270 19/10/2009 2:08 PM
Gojib Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skrev feil jeg,mente 6'8!!!!Hvor kan jeg få kjøpe slike brett.er det dyrt å kjøpe fra utlandet?noen tips til sider osv?

tips
Gojib #4271 19/10/2009 3:01 PM
Medlem
Medlem

For det første er det ingen ting som heter "nybegynnerbrett", men det finnes brett som er lettere og morsommere å lære på enn andre. Hadde jeg begynt å surfet nå hadde jeg kjøpt et 9-fots brett. Dette lærer du deg og å surfe på raskt. Etter et år eller to kjøper man seg noe mindre(rundt 6 fot). Etter min mening kan man fint droppe å kjøpe en minimal el. lignende. Det er hverken fugl eller fisk. Enten er bølgene for flate og små til å surfe shortboard, eller så er det stort og bratt og da er et shortboard å foretrekke. En minimal er et helvete å padle ut med og de er langt fra så lette å ta bølger med som et longboard på mindre dager. De eneste som tjener på at du kjøper en minimal er de som selger brett. Kjøp noe rundt 9-fot... Good luck Chuck! :P

Re: Skal kjøpe meg surfebrett
Gojib #4272 19/10/2009 4:14 PM
Entusiast
Entusiast

Eg starta å surfe i Juni i år og har vore ivrig i sommar.

Eg "lærte" meg å ta bølger og stå med eit 8,3" Bic brett. Veldig god oppdrift, lett å padle og stødig og tåler kva det skal vere.

Då eg skulle investerte i brett sjølv enda eg med ein minimal på 7,6 og har vore OK nøgd. Var på Stad i helga og der var det 2-3 meter bratte bølger og eg med mitt dugleisknivå sleit både med å kome meg ut og med å ikkje gå på tryne kvar gang eg fekk ei bølge pga det stuka nedi bølgedalen. Så sit litt med den "fugl eller fisk" beskrivinga som vert gitt over. Men på same tid er det vel berre å øve meir så fiksar ein vel det til slutt wink

Eg er ikkje vledig erfaren, men synest kanskje 9" vert i lengste laget. køddent å bære, tar masse vind i det, tungt å kome seg ut gjennom breaken med det osv... Syntes 8,3 var ei veldig god startlengde for meg med 173cm og 70kg...