Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Beina klør !
#55937 08/02/2009 10:44 PM
CJ5 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

HeiLitt underlig innlegg men jeg gjør et forsøk. Jeg står en del på ski og snowboard, har hytte i Trysil så det blir fort 6-8 timer hver dag med støvler på beina.Problemet dukker opp etter en god dag på ski/brett når jeg tar av meg støvlene. Da får jeg en sinsyk kløe på siden av helen, spesielt i søkket bak "ankelknotten" og videre oppover leggen. Det er det samme om jeg står SB eller ski. Jeg bruker stort sett alpinsokker, og har forsøkt å variere litt på typen sokker uten at det har gjort den store forskjellen. Noen ganger er det så ille at jeg våkner om natten og klør meg til blods. Er det noen som kjenner problemet og har noen gode råd å komme med ?

Re: Beina klør !
CJ5 #55938 09/02/2009 10:51 AM
Entusiast
Entusiast

Har du prøvd å vaske sokkene med mindre skyllemiddel. Eller ikke skyllemiddel i det hele tatt?

Allergisk?
CJ5 #55939 09/02/2009 11:06 AM
Entusiast
Entusiast

Kanskje du er allergisk mot et stoff som er i sokken din? Eller støvlene dine?

CJ5 #55940 09/02/2009 11:49 AM
Entusiast
Entusiast

Du sier jo selv at du ofte har på deg støvlene 6-8 timer hver dag, og dette gjør sitt for at føttene(og dermed huden) får dårligere tilgang på oksygen, og blir sår og irritert.

Dette blir omtrent det samme som at beinet eller armen klør om det har gips på seg i 6 uker, om enn i noe mindre skala.

Jeg er sykepleierstudent, og ikke dermed sagt noen ekspert på hudplager, men det høres veldig sannsynlig ut at det er det som skjer. Ellers har du rett og slett en slags allergi (eritho nevner skyllemiddel, Harry nevner sokkene eller støvlene som mulig skyldig), og disse to er også veldig sannsynlige grunner til at du klør - det høres ut som et eksem.

Dra til legen og test deg for ulike allergier. Mange ski- og snowboardsokker har en høy prosentandel av nylon i seg, og det i seg selv er fullstendig ræva for fuktighetstransport. Ren ull er desidert det beste - men man kan ha utviklet allergi for det også.

Ellers syntes jeg ikke innlegget ditt var så rart, og det er jo artig å lese innlegg fra folk som har andre problemer med støvlene/føttene enn at de får benhinnebetennelse eller smerter i føttene av å ha dem på over lengre tid, som fort kan løses av å kjøpe riktig modell av støvler som tilpasses foten med innleggssåler osv. Det er noen jævlig irriterende tråder, som dukker opp litt for ofte.

Jeg ville tatt det til legen, som sagt.

Hehe
CJ5 #55941 09/02/2009 3:12 PM
Ivrig
Ivrig

jeg må faktisk le litt av det du skriver om irriterende tråder "arilderbest2" smile

Vonde støvler ev beinhinnebetennelse er noe av det vanligste i alpint. Dessuten har det kommet veldig mange nye som ikke er kjente på dette forumet de siste årene. Bare hopp over trådene med dette innholdet da vel :grin

Å teste seg for ulike allergier er ikke "bare" å dra til legen. Man må jo gjennom flere runder med undersøkelser. Hos legen får man bare testet seg for katt, hund, hest, ku, sau + muligens et par til

Til "CJ5": Du har fått det viktigste rådet som bør utprøves først og det er vask uten skyllemiddel.

CJ5 #55942 09/02/2009 6:03 PM
Entusiast
Entusiast

Du har nok rett angående skyllemiddelet. Bruk eliminasjonsmetoden! Vil fortsatt anbefale å prøve sokker med så høy bestanddel av ull som mulig.

Om nå FF-forumet får en bedre søkefunksjon og folk lærer seg å bruke den (gjerne en "sticky" med råd til førstegangsbrukere), blir jeg glad, animal. :wink

CJ5 #55943 09/02/2009 6:32 PM
Ivrig
Ivrig

Ja i ditt siste innlegg er jeg helt enig "arilderbest2" :wink

CJ5 #55944 10/02/2009 4:44 PM
CJ5 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ok. takk for mange innspill. Jeg forsøker å bytte ut de fancy alpinsokkene til 400,- parret med noen litt mere nøkterne i bommul eller ull.Rapport kommer etter vinterferien.........

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå