Du sier jo selv at du ofte har på deg støvlene 6-8 timer hver dag, og dette gjør sitt for at føttene(og dermed huden) får dårligere tilgang på oksygen, og blir sår og irritert.
Dette blir omtrent det samme som at beinet eller armen klør om det har gips på seg i 6 uker, om enn i noe mindre skala.
Jeg er sykepleierstudent, og ikke dermed sagt noen ekspert på hudplager, men det høres veldig sannsynlig ut at det er det som skjer. Ellers har du rett og slett en slags allergi (eritho nevner skyllemiddel, Harry nevner sokkene eller støvlene som mulig skyldig), og disse to er også veldig sannsynlige grunner til at du klør - det høres ut som et eksem.
Dra til legen og test deg for ulike allergier. Mange ski- og snowboardsokker har en høy prosentandel av nylon i seg, og det i seg selv er fullstendig ræva for fuktighetstransport. Ren ull er desidert det beste - men man kan ha utviklet allergi for det også.
Ellers syntes jeg ikke innlegget ditt var så rart, og det er jo artig å lese innlegg fra folk som har andre problemer med støvlene/føttene enn at de får benhinnebetennelse eller smerter i føttene av å ha dem på over lengre tid, som fort kan løses av å kjøpe riktig modell av støvler som tilpasses foten med innleggssåler osv. Det er noen jævlig irriterende tråder, som dukker opp litt for ofte.
Jeg ville tatt det til legen, som sagt.