Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ryggøvelser
#55882 10/01/2009 5:04 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Heisann!

Har plagdes med smerter i korsrygg i litt over en måned nå. Har vært til legen 2 ganger å nå sist konstaterte han med at det hadde ikke noe mer nerver å gjørede, lettelse! Fikk piller og henvisning til fyrsioterapaut, er litt kø her i byen før å få time. Så det blir med tiden.Men legen foreslå å trene ryggen. Derfor lurer jeg på om noen av dere har noe gode og enkle ryggøvelser som er med på styrke ryggen? Får sikkert forskjellig til fysio , men det blir neppe med det første, å det skader jo ikke å trene ryggen uansett.

Re: Ryggøvelser
greipfrukt #55883 10/01/2009 5:19 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Aner ikke hva øvelsen heter, men og sitte på knærne med hendene på bakken og så ta venstre arm fremover og høyre fot bakover, holde i to sekunder og så skifte funker ganske bra. Ellers så har du jo knebøy og markløft som gode basisøvelser om du har tilgang på vekter.

Husk og ta noen sit ups (hold ca 8 sekunder på hver) og. Muskler kommer i par (triceps og biceps, rygg og mage feks) og om du trener den ene mye mer enn den andre så får du før eller siden problemer på grunn av det.

greipfrukt #55884 10/01/2009 5:59 PM
Fersking
Fersking

Hadde akkurat det samme problemet i fjor, og hos fysio fikk jeg disse øvelsene jeg skulle ta:

- Ligg på ryggen med bena oppå en krakk, og løft rumpa opp og ned.. hold oppe i 5-6 sekunder, 10 rep, 3 ganger. Når du er oppe skal du være helt strak.Dette skulle jeg også gjøre sidelengs, på begge sider.

-Ligg på magen og løft overkroppen sammen med beina, sånn at du ligger som en banan. Hold i noen sekunder, 20 rep, 3 ganger.

Ellers har du den som "toth" forklarte, med å stå på knærne og henda.

Problemet mitt var at det ene beinet mitt var litt lenger enn det andre.. Etter at jeg trent meg opp igjen, fikk jeg en såle til å ha i den ene skoa, har ikke hatt problemer siden smile

greipfrukt #55885 10/01/2009 6:09 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Legen skjekka om jeg var rett i rygg og om jeg hadde en for som var lengre enn den andre, tegna en del på ryggen min :P

Jeg skal prøve å ta disse tre øvelsene. Det er ikke så mye som skal til for at ryggen blir bedre sies det. Synes personlig det er rart siden jeg aldri har vært plaget med ryggen før og holder den aktiv med forholdsvis sunne bevegelser daglig.

greipfrukt #55886 10/01/2009 6:18 PM
Fersking
Fersking

Det er ikke mye som skal til i det hele tatt, med øvelsene jeg tok + det andre greiene jeg fikk hos fysioen var jeg frisk på 2 og en halv uke wink

*Hadde aldri hatt problemer jeg heller...

Olympiatoppen.no
greipfrukt #55887 10/01/2009 6:31 PM
Fersking
Fersking

Her er noen "fine" øvelser på forskjellige nivåer:http://olympiatoppen.no/fagstoff/basistrening/styrke/grunnovelserbukryggbekken/page118.html

Er jo ikke verdens kjekeste måte å trene på, men det funker utruli bra:) En sterk buk/rygg musklatur er jo utolig viktig når man er i mye fysisk aktivitet:wink Så er bare å prøve de forskjellige øvelsene så finner du nok noen som funker for deg!! Lykke til!!

Kanskje
greipfrukt #55888 10/01/2009 7:27 PM
Medlem
Medlem

Et besøk til en kiropraktor kan være ei løsning, du kommer sikkert raskere inn enn hos en fysio.... han kan sikkert gi deg øvelser også.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå