Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kanon forhold i Arna elven - bli med på tur!
#497 02/11/2006 5:55 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Var å padlet Arna elven på søndag. Vil anbefale alle med kajakk i begensområdet å besøke Arna elven på denne tiden. Vannstanden er høyere enn jeg noen gang har sett den. Har planer om å lage en guide på Arna elven siden det har vært en del spørsmål på forume om denne elven. Har tenkt meg en tur på sønag. Noen som har lyst å være med?Gjerne ta med kamera. Vi er en liten gjeng allerede. Vi håper på mye regn!

Arna
god-stemning #498 03/11/2006 12:17 AM
Fersking
Fersking

Ser det er meldt en god del regn frem mot søndagen. Tror det blir en kanon tur på myyyyyeeeeeee vann. Verd en tur hjem fra verdens navle....(haugesund). Hadde vert bra om noen andre stilte, hadde vert artig å møte noen andre fra miljøet!

ARNA!!!!
god-stemning #499 03/11/2006 11:06 AM
Medlem
Medlem

vi stiller 3-4 stykker på søndag!!

kan dere ikke bare legge igjen et mobil nr på mailen min, så kontakter vi dere!

knusebra inch!!!

ikke for å skuffe noen..
god-stemning #500 03/11/2006 11:07 AM
Fersking
Fersking

...men det er store variasjoner i vannstanden nå når det bare er ragnvann som fyller elvene. Tirsdag, midt på dagen, var det enorme mengder vann i elvene i Bergensområdet. Onsdag var vannet nesten borte. Hadde selv Arnaelven som mulig prosjekt på onsdag, men var så lite vann at vi valgte annen elv. Har padlet en elv i Bjørndalen noen ganger, renner ut i Arnaelven. Det er en kanonelv med flere fosser/sklier på opptil 4-5 meter. BRatt elv som fort kan bli vanskelig på mye vann. Krever likevel litt vann for å være noe poeng. Har tenkt å lage en fører for elven. Flere fosser vi ikke har tatt enda, men alt skal være mulig å padle. Veldig positivt at det er flere i Bergensregionen som vil padle og prøver å finne alternativ til Voss. Kjekt å ha noen muligheter! Håper min pessimisme er feil og at dere får en fin tur!!!

elv i Bjørndalen
god-stemning #501 03/11/2006 11:55 AM
Fersking
Fersking

Kan du si hvor putt inn osv er, sånn at jeg kan gå opp å ta en titt?

Jølstra
god-stemning #502 03/11/2006 12:04 PM
Fersking
Fersking

Hei Bergenspadlere. Bli heller med BSI på tur til Jølstra i helgen. Arna elven blir for lilleputt å regne i forhold til Jølstra....

Romarheim
god-stemning #503 03/11/2006 12:24 PM
Fersking
Fersking

Et lite tips til bergenspadlerene. Prøv en tur til Romarheim. Ca 45 min kjøring fra Bergen. Der har jeg og noen andre padlet 3 forskjellige elver. Alle maks 5 min kjøring fra hverandre. Elver fra gr. 3 til 5 her med mye heftig creek padling. Med værmeldingen nå til helgen blir det veldig bra forhold der. Elveguide for området er på gang.

Allways perfect weather for kayaking

play
god-stemning #504 03/11/2006 1:36 PM
Medlem
Medlem

dealen med arna elven er at den er grei å padle med lekebåt, og vi er alle i besittelse av lekebåter. tror nok høyere grader med store fall er litt voldsomt for små båtene.

men blir med når jeg har skaffet en creek båt.

Nybegynner
god-stemning #505 03/11/2006 6:28 PM
Medlem
Medlem

Kor vanskelig er arnaelva for ein fersking?

Arna
god-stemning #506 03/11/2006 7:02 PM
Fersking
Fersking

Den er ikke serlig vanskelig, det er oså veldig lett å gå rund det man eventuelt ikke vil paddle. Ca. 2+ kansje????

Gode vær utsikter
god-stemning #507 03/11/2006 10:40 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Bt melder om mulig oversvømmelse i helgen. 100 mm nedbør i løpet av helgen lover godt for fantastiske forhold i Arna denne helgen. Se linken: http://www.bt.no/vaer/article312001.eceHåper dette knuser pesimismen til k.rastad

Arnaelven
god-stemning #508 04/11/2006 10:12 AM
Medlem
Medlem

Hvis man padler alle strykene i arnaelven kan man strengt tatt ikke kalle det grad 2, med mindre du vil ta livet av folk. Kverhushølen, har mange padlet den ennå?, eller stryket lengre nede, ved hytten. Hyttestryket er fint på mindre vann, men med de nivåene som skal komme nå, så blir det et ganske saftig hull der. Det går nok helt fint å padle for en stødig kar. Men der ska du komme ganske langt ut på boofen for ikke å bli sugd inn igjen. Årsaken til at elvene der oppe er så hastige i nivåforandringen er jo helt klart at reservoaret som forer er så lite. Osevann er jo ikke akkurat lake michigan, ikke unnelandsvannet heller. Bjørndalselvi har jeg padlet i 3-4 ganger nå, 3 ganger med for lite vann, 1 med for mye. Den kan bli tøff (fikk meg en god omgang bank der), kontinuerlig, men mange fine og artige dropp og sklier. Bare å kjøre på, men jeg stikker for min del til jølstra til helgen. Noen klar for padling i bjørndalen på mandag?

Upadlbar foss i Arna elva
god-stemning #509 04/11/2006 12:31 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vil vel strekke meg til å gi Arna elven en grad tre på den vannstanden som er nå. Det som er mest kritisk er bæring vet bro nr. en etter put-in. Er det forresten noen som har padlet denne fossen? Droppet i Kverhushølet (vi kaller den for Stine i vår gjeng) er ikke noe problem så lenge en kan boofe. Hadde faktisk et lite uhell der forige helg når padle kompisen min ikke boofet og fikk en tur i tørketrommelen. For de som er usikker på boofeteknikken vil jeg anbefale å se nøye på dette droppet før en eventuelt bestemmer seg for å kjøre det. Jeg oppforder flere til å stille for padling i Arna elven i morgen. Bli med oss på tur!!!

Mest lest på FRIFLYT.NO