Jeg bruker selv Nikon D60, forløperen til D3000, med 18-55 VR og 55-200 VR objektivene. VR betyr at objektivene har innebygget "vibration reduction". Det er nyttig, spesielt på 55-200.
Det er ingen ting i veien med D3000 som en første speilrefleks. De to nevnte objektivene er uforskammet gode til prisen, det innrømmer selv "proffene". Som i alle objektiver (og kamerahus for den slags skyld) i budsjettklassen, benyttes det mye plastikk i konstruksjonen, men ikke i linseelementene det jeg vet.
Det fine med D3000 og disse to objektivene er at det er lett å bruke og lett å bære til speilrefleks å være. Det øker sannsynligheten for at utstyret blir med ut på tur, hvilket er en ikke ubetydelig forutsetning for at det skal bli bilder! Og det duger lenge til gode bilder. Blir man bitt av fotobasillen og oppgraderer til bedre (og betydelig dyrere) utstyr etter hvert, har man her et supert reisesett man kan beholde.
Min anbefaling er å starte med D3000 og disse objektivene. Som tidligere nevnt finner du da ut hvilke brennvidder (dvs. "lengde" på ojektivet) du bruker mye og heller investere i bedre objektiver når du faktisk vet hva du trenger. I mellomtiden kan du kose deg med å fotografere og lære, en prosess som kan vare i mange år. 
Pentax har jeg ingen erfaring med i den digitale tidsalderen.
Det finnes sikkert mange gode tilbud, men her er et eksempel jeg nettopp fant:http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d3000-m-18-55mm-vr-og-55-200mm-vr/
Lykke til med valget!