RAW eller Nikon sin NEF er absolutt et must hvis du skal ta bra bilder, dvs riktig eksponering, farger osv, egentlig alt som ikke har med "fokus" og "ISO" å gjøre. Minuset er at du trenger et program som takler RAW + at alle bilder må konverteres til et mer håndterlig format dvs. jpeg hvis du skal sende/gi dem til folk flest. Slik at du kan sende bilder til mor og far, eller legge dem ut her på forumet.
Enkelt og "litt feil" forklart er RAW en filtype som er ukomprimert. Dvs at alle parameterne til hvert enkelt pixel blir skrevet i bildefila.=store filer
Mens jpeg, er komprimert. Her blir små nyanser i fargen for hvert pixel slått sammen til en farge, hvis nyansen er lik nok.= mindre filer
Hvis du googler litt finner du garantert en bedre forklaring...
Nikon D80 tar ikke mer en 3 bilder i sek. Så da må du bytte kamera, D200 eller D300 er de nærmeste i pris.
Jeg bruker RAW mest, men har mye jobb med å redigere/konvertere bilder. Når du har tatt blinkskuddet, men synes det mangler litt i fargene eller at hvit balansen er feil kan du redde bildet med litt redigering.
Etter en shoot tar jeg ut de bildene jeg synes ble bra nok, og kopierer dem til en egen mappe for raw bilder. Så sletter jeg alle bildene som ikke er bra, og konvertere tilslutt alle bildene til jpg.Da har jeg bilder som er lett å vise frem, sende og legge på nett. Pluss at jeg sitter igjen med "Originalene" av blinkskuddene, i et tapsfritt format.