var i japan i februar 2009.stakk først til tokyo for å sjekke ut den lattelig svære byen, noe som anbefales på det sterkeste selv om vi var jetlagga som få etter 11,5 timer over sibir fra køben!
vi stakk videre til sapporo og hokkaido etter et par intense dager med masse folk, neonlys, fiskemarked, sushi, sake og et enormt subwaynett.
vi tok buss inn til niseko fra sapporo, og bodde på black diamond lodge som forøvrig er samme sted som gutta i reasons bodde, ikke langt unna ligger niseko hilton village, som er et luksushotell som uten tvil er en superdeilig plass å oppholde seg dersom man har penger nok. noe koseligere var det på bdlodge, siden man fikk godt forhold til de som bor og driver der, og i tillegg lett ble dratt med på turer overalt på hokkaido, da de som driver stedet også organiserer turer med http://www.blackdiamondtours.com. turer med guide er som de fleste helt sikkert vet genialt da de vet av alle de beste plassene å dra.
en ting som er sikkert er at dersom du får muligheten til å stikke til flere anlegg på hokkaido er at du garantert bør dra. hokkaido har mange flotte anlegg, med morsomt terreng. vi fikk gleden av å prøve sapporo teine (OL-anlegget til sapporo.) som er det morsomste anlegget jeg noen sinne har kjørt i. da vi var der hadde det dumpet 30cm over natta. terrenget var over gjennomsnittet bratt, og hadde tonnevis med morsomme områder å kjøre i så fremt man orker å gå litt:) et område var spesielt gøy, da en svær orkan hadd veltet masse trær der som gjorde at det sto masse stubber og veltede trær overalt, som med snø over lagde naturlige kickere man kunne leke seg med;) andre anlegg som er verdt å prøve er rusutsu som er mer beskyttet i forhold til vind enn niseko. selve anlegget rusutsu fikk vi ikke sjekket ut så nøye, men det anlegget hadde utifra det vi hørte fra guidene flere veldig bra områder. vet at gutta fra reasons filmet også der.
niseko har også masse bra kjøring, og vi ble fort kjent med anlegget, men hadde jeg dratt til japan igjen (noe som garantert skjer) ville jeg ha fikset leiebil og kjørt rundt til de andre anleggene hvor det er mindre folk, da niseko ofte blir oppkjørt og relativt overfyllt. niseko er uansett et bra utgangspunkt om man er på hokkaido. I niseko er de temmelig nøye på om man kjører utenfor merkingene eller ikke, så om noen fra skipatruljen ser deg kjøre der, mister du nok heiskortet temmelig fort. et annet anlegg som er enda strengere enn niseko er furano ifølge de guidene vi hadde. sapporo teine hadde så godt som ingen sperringer, og det samme gjaldt vel sapporo kokusai, men det var områder der toppene ikke var høyere enn tregrensa og dermed ga sikker kjøring da vind ikke påvirker snøen i like stor grad som niseko. niseko har flere porter, som åpnes eller stenges alt etter været. skipatruljen sjekker kontinuerlig forholdene i områdene som kalles (back bowls) og er temmelig strikte på akkurat det. i tillegg har niseko flere områder som er totalt sperret for folk, da de ikke er regnet som trygge. vi så flere skred der, og det er desverre der de bratteste og tilsynelatende morsomste områdene er:p er man kjapp og kløktig skal det nok likevel gjøre seg å kjøre der også.
alt i alt hadde vi en kjempetur til japan og hokkaido, selv om vi hadde 2 dager med regn og muligens den dårligste uka i 09-sesongen som i tillegg var den verste snøsesongen i niseko på 40 år:p
har du muligheten, dra!