Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kraftverk i syrtveitsfossen!!!!??? Provoserende!
#441 13/12/2006 9:50 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg kjenner at jeg blir sint. Så sint!! Mååååå hver evige foss trues av småkraftverk, og mååå de ta de nydeligste fossene hele tida som i tillegg får turismenæringa i bygda til å gå rundt??? jeg blir så opprørt!!

http://www.fvn.no/nyheter/setesdal/article422334.ece

Martha

Helt ening!!
Martha-farta #442 14/12/2006 11:29 AM
Fersking
Fersking

Dette er helt på trynet!! De har samme problemet i Canada, kanskje Norge burde hatt en organisasjon alla American Whitewater??

En vinkling..
Martha-farta #443 14/12/2006 11:42 AM
Ringrev
Ringrev

..er jo at behovet for kraft øker og at Norge har store ressurser å ta av når det gjelder ren enerigi i form av vannkraft. Skal Norge produsere ren kraft så må vi satse på utbygging av vassdrag inntil et annet revolusjonerende alternativ dukker opp.

Man trenger ikke rasere vassdrag for å klare å utnytte vannet, men jeg tror at en liten gruppe elvepadlere har større innvirkning om man prøver å samarbeide med utbyggerne og påvirke dem i retning av en løsning som bevarer elva i størst mulig grad slik den er i dag.

Jeg er selv helt i startfasen på min vei mot å bli fullbefaren elvepadler og ønsker selvsagt et stort utvalg friske og urørte elver å leke meg i. Men jeg kommer neppe til å stå fastlenka på barrikadene for å hindre utviklingen for resten av samfunnet.

Ja takk, begge deler. Og jeg tror det er mulig med litt positiv påvirkning mot kraftselskapene.

Man må gi for å få.
Martha-farta #444 14/12/2006 12:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Helt enig med Roy. Hvis vi bare blånekter på alt, så blir vi ikke tatt alvorlig. Sammarbeid gir påvirkningskraft.Vannkraft er "ren" og fornybar energi. Alternativene er ikke særlig miljøvennlige. Untatt vindkraft som er så dyr at vi ikke får råd til å kjøpe kajakker.Rosten kan det jo faktisk bli positivt for vår del. Vanlighvis er det for mye vann der på sommeren. Hvis den blir demt opp, kan minstevannføringen, som blir jevn hele sommeren, gi perfekte forhold. Tilsvarende skjedde i øvre otta.Kanskje vi skal se på planene før vi skriker NEI!Og faktisk så kan jeg "ofre" ei elv hvis jeg slipper å kjøpe kullkraft fra england.Tenk helhetlig. Bygg stort i noen få elver og forby småkraftverk.

..men HVER eneste foss??
Martha-farta #445 14/12/2006 1:45 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja jeg skjønner vinkilinga deres, jeg er enig i at vannkraft er bedre enn kull, men jeg syns ikke det er det det dreier seg om her. Men saken er jo at de vil ta begge fossene, jeg kan kanskje jenke på fennefossen som for så vidt ikke brukes noe særlig, men å ta fra oss syrtveitsfossen som brukes til elvesport i sååå stor grad fra april til november, d syns jeg er uakseptabelt, de tenger da ikke ta HVER en foss?? At de pynter på d og sier at fossen skal være sommeråpent hjelper ikke syns jeg.

La elva leve!
Martha-farta #446 14/12/2006 5:37 PM
Ringrev
Ringrev

De bør kunne klare å bevare fossen mest mulig som før, men det kommer jo an på mulighetene til å lage en dam som ikke tar mer vann enn at fossen har normal stand.

Dette er helt sikkert mye enklere om noen snakker med dem om det. Skriking og protester kan virke, men blir ikke alltid tatt veldig seriøst.

Om de ikke klarer å lage et system som bevarer fossen, ja da er jeg helt enig i at de skal holde fingrene av fatet..!

sukk sukk sukk!
Martha-farta #447 14/12/2006 7:45 PM
Medlem
Medlem

Hvis jeg nå som 14 åring som padler en del, leser over alt at alt av elver skal bli kraftverk, da blir jeg forbanna for da må jeg padle i BEKKER når jeg er 25!!! for .... sake, i evje er det problemer, og der må vi hjelpe til. for det første så har de jo norgest morsomste elvepadle festival som jeg har vært på de siste 2 åra! Og en utrolig bra elv som gir arbeidsplasser for padlere som vil drive med det de elsker. og ikke minst tim davis og troll aktiv og det andre rafting selskapet der. STÅ OPP, SI DIN MENING. OG HJELP TIL Å REDDE DET DU ELSKER!

Fin elv, fint med strøm.
Martha-farta #448 14/12/2006 11:33 PM
Fersking
Fersking

Ingen liker Tim Davis eller firmaet hans, så sånn sett er det ok at elva legges i rør. Det som er synd at en slik lett tilgj. elv går dukken, og at man ikke kan parkere ved siden av de fine bølgene. Men mer strøm til snøkanonene og skiheiser er jo fint.

Tenk døkk om!
Martha-farta #449 15/12/2006 9:05 AM
Fersking
Fersking

For det første, vi trenger ikke å øke strøm forbruket og dermed kraft produksjonen vår så enormt. Hvis vi bremser utbygginga og alt det unødvendige strømforbruket vårt, så trenger vi ikke å bygge ut så voldsomt. For det andre, hvor mye tror døkk vår bønn om minste vannførninger er verdt, når det har vært en litt tørr høst...??

Minstevannføring
Martha-farta #450 15/12/2006 1:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

er minstevannføring, og lavere enn det er brudd på konsesjonen. Når det gjelder syrtveitfossen så er jo det et stjerneeksempel på hvor en kraftstasjon vil gjøre vannvittige skader.Et lite vassdrag som trenger alt det vannet det kan få for å være bra.Nei dem heller opp gudbrandsdalslågen. Den er stor nok til at det blir vann igjen til en solid minstevannføring.Eller vi kan modernisere de kraftstasjonene vi har slik at vi får mere kraft per liter vann. Flesteparten av norske stasjoner har en virkningsgrad på bare 60%.

Jeg er enig: HOLD FINGRENE UNNA SYRTVEITFOSSEN.

minstevannføring?
Martha-farta #451 15/12/2006 4:48 PM
Fersking
Fersking

det som var i hunderfossen i høst, kan vel neppe ha vært minstevannføring? og det så ikke ut til å gi noen særlige konsekvenser. slikt er vel så å si noe som bare finner sted i eventyr.

er enig med happy; selv om det i denne sammenhengen ikke vil gi noe avgjørende utslag, er det en ide at vi burde ta tak i oss selv og begrense strømforburket. og droppe snøkanonene.

Re: Kraftverk i syrtveitsfossen!!!!??? Provoserende!
Martha-farta #452 13/04/2008 6:13 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Did someone just say it is ok to dam the river because the electricity will power snow canons? I can't believe what I'm reading. Norway has more than its fair share of snow for goodness sake.

Hydropower is only renewable if you ignore that the beautiful river valley is lost forever!