Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Val Thorens/Serre Chevalier
#46818 24/10/2005 11:24 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Driver så smått og planlegger alpetur. Har sett på Val thorens og Serre chevalier. Er det noen som har formening om hvor det er størst sjanse for å få bra forhold i starten av februar? Hvilke reiseselskap vil dere anbefale? Tar også imot andre tips med takk!

Tja...
Øyvind Dahle #46819 25/10/2005 2:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

... platt eller krone?

Nä, Val Thorens er helt sikkert det tryggeste/sikreste bud. Det er veldig veldig sjeldent (og da er det ikke snø mange andre steder...) att det ikke er minnst middels i VT i februar. Det kan være helt topp og det kan være litt mindre topp, men snø bør det være.

Serre er en annen sak, mye mer ett enten/eller-sted. Om sesongen starter bra i slutningen av november og hele december kan det være fantastisk base der i februar så hvert lille snøfall kan utnyttes; men er det en sesong med litt treig start da er det oftest først i slutningen av februar att det blir virkelig bra dernede (og da kan det jo holde seg inn i mai). Derutover har det i de årene jeg har vært der vært en tendens til att februar er den dårligste måneden i Serre; de fleste store snøfall i alpene da tømmes over de nordlige alper og har ikke mye igjen (om noe) når de kommer til Serre, og de store snøfall fra sør har ikke riktig begynnt å rulle ind ennå på den tiden. Sikrest/best i Serre er mars. Og derutover er desember og første halvdel av januar helt lyrisk (mye snø og ikke noe folk, de kommer ofte først godt ut i januar) når det er bra; men som sakt - akkurat det er veldig enten/eller.

Kort sakt; skal du satse og nestille nå ville jeg ha bestilt VT. Om du kan vente i hvert fall en måned da vil du ofte kunne se om det er begynnt å komme mye snø i Serre, og om det er det da kan det være bra å booke.

takkar
Øyvind Dahle #46820 26/10/2005 1:37 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

takk takk

Serre Chevalier.
Øyvind Dahle #46821 27/10/2005 12:35 AM
Medlem
Medlem

Var der rundt medio januar i fjor (dvs.01/05) og forholdene var "så der". Det var det forøvrig i La Grave (1/2 time unna) også. Måtte reise litt rundt i området for å finne snø og da åpenbarte det seg plutselig et lite sted, 1 times kjøretur fra Serre, som het Puy St.Vincent. Familie anlegg med store ukjørte baksider. Tror ikke det hadde snødd der på en god stund, men likevell en brak opplevelse! Så hvis du er litt mobil, tror jeg ikke Serre er et dumt sted å legge utgangspunktet for opplevelsene. En annen ting er at du er uansett sikrere for snømengder ved å reise i februar enn så tidlig jeg reiste!Bon voyage!

Serre/VT
Øyvind Dahle #46822 27/10/2005 10:03 AM
@xl Offline
Medlem
Medlem

Støtter vel de andre i at Serre er mer usikkert i feb. Skal være veldig bra når det er snø, men jeg var der for 3 år siden i midten av februar og da hadde de kunstsnø i 3 pister, resten var bart og det var 13 varmegrader.VT ligger mye høyere og lengre nord. Stort sett snøsikkert, men selfølgelig avhengig av snøfall der som alle andre steder.Har ikke reist charter noen av stedene, så kan desverre ikke hjelpe deg der..

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå