Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Størrelser og vekt på check-in bagasje Innenlands utenlands?
#46359 02/11/2006 3:35 PM
seventh Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Flere spm. her:

Skal kjøpe meg en stor dufflebag så jeg slipper å drasse rundt med flere kolli hele tiden, men vil jo helst at jeg skal få den med uten å betale tilegg for spesialbagasje/overvekt osv.

-Hva er største størrelse check-in man kan ta med på innenlands og utenlands flyreiser? (Vekt/mål)

Hører det varierer litt mellom flyseslskapene, men det må jo være en viss øvre minstestandard for størrelse/vekt man er garantert uansett selskap?

OG: er det noen som har noen anbefaling hva gjelder type bag? Står mellom Tatonka Barrel Bag og Black Diamond Huey Duffel Bag. Har også vurdert NorthFace Base Camp Duffle, men gått litt vekk fra denne... Bagen skal brukes til vanlige innenlands/utenlandsreiser, altså ingen himalayaekspedisjon i tankene, men det er greit at den er så solid som mulig, og så god som mulig å bære på ryggen når nødvendig.

-Noen som har erfaringer/anbefalinger på merke og /eller størrelse? (jfr. flybegrensinger over)

Setter stor pris på hjelp!

...
seventh #46360 04/11/2006 4:54 AM
seventh Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

ingen med peil?

duffelbag
seventh #46361 04/11/2006 12:39 PM
Entusiast
Entusiast

Har selv en Tatonka barrel bag på 130(?) liter. Den er ikke like robust som TNF sine, men så er de latterlig mye billigere også da. Jeg er i alle fall kjempefornøyd. Jeg har hattt med min på diverse reiser uten at det har bydd på problemer. Vektgrensen er vel 20 kg innenlands og i europa. Kan være mer dersom du skal lengre, men avhenger av flyselskapet. Med BA til USA/Canada kan du f.eks ha med 2x32 kg. Men ingen av kolliene kan veie over 32 kg. Du kan med andre ord ikke ha en skibag på 20 kg og en bag på 44 kg. Men det meste av slik informasjon finner du på flyselskapenes hjemmesider. Håper det hjalp deg litt.

:::
seventh #46362 13/11/2006 12:01 AM
seventh Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Fant ut av det til slutt...

Vanlig insjekket bagasje kan ikke være høyere enn 55cm når den ligger flatt, og samlet H+B+D kan ikke være større enn 181 cm på reiser på økonomiklasse (dette er bransjestandard vistnok).

-
seventh #46363 13/11/2006 12:28 PM
Medlem
Medlem

Husk den øvre grensen på vekt også. Stuerne vil ikke røre bagen hvis den veier over 32kg, pga ryggproblemer og sånt. Og det er heller ikke vanlig med 2x32 kg til USA/Canada. For å få med så mye er det som oftest business, men kan hende BA har mer. Men med Star Alliance, Icelandair og de aller aller fleste er det 2x23 kg til USA/Canada/Brasil/Mexico. Alle andre land er det som oftest 20 kg, men man gir ikke overvekt før 23kg hos SAS og Norwegian (har jobbet for begge).

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå