Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
tärnaby?
#46233 05/01/2007 11:47 AM
tersjen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Har noen erfaringer med tärnaby? Jeg lurte på om det er noen områder som er verdt å oppleve der, bra offpist områder? Er det bra topptur terreng der også?

hmm.
tersjen #46234 05/01/2007 1:06 PM
Medlem
Medlem

Jeg var en tur i tärnaby i fjor. Sikkert verdt turen, men da jeg var der, var forholdene i bakken elendige... Fikk ikke helt med meg topptur terrenget der...

Tärnaby/Hemavan
tersjen #46235 05/01/2007 1:33 PM
Fersking
Fersking

Skikortet kan brukes både i Tärnaby og Hemavan. Bra bakker, og du har litt mer å velge i. Hemavan ligger ca. 2-3 mil fra Tärna. Når det gjelder off-pist, så ville jeg heller tatt turen til Kittelfjäll, de har pr. d.d 105 cm snø og heliskiing!

sjekk ut www.hemavan.nu eller www.kittelfjall.nu

tærnaby
tersjen #46236 05/01/2007 9:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Både tærnaby og hemavan har veldig bra løyper. Tærnaby er jo hjemstedet til Ingemar Stenmark og Anja Persson, og har bla. løyper oppkalt etter dem. Begge svarte hvis jeg ikke tar feil. Stenmarks-løypa er uhyre morsom. Det finnes bra offpist, men du må lete, og det lønner seg å ha med seg lokalkjente siden noen steder kan du havne langt fra ifra sivilisasjonen. Hemavan har også bra løyper, men da jeg var der, var problemet at det ikke fantes heis, og alt var trekk. Det tok uendelig tid før du kom opp og da var beina dine helt skjøre og ikke noe behagelig å kjøre. Har hørt at det er bedre offpist i hemavan. Ta deg en titt innom freerider.se eller siden til åka skidor.

tärnaby og hemmavann
tersjen #46237 05/01/2007 10:01 PM
Entusiast
Entusiast

du som bor i Trondheim har da mange nære steder som e mye bedre en Tärnaby og Hemmavann, som verken har suveren offpist eller park. De to svenske skistedene er liksom bare ok, hverken mer eller mindre. og de dårlige heisene trekker ned, da de bare har t-kroker som går nokså tregt. Har vært der 3-4 ganger og synes ikke de er så imponerende i forhold til feks oppdal. Er du ute etter frikjøring er vell Oppdal et godt alternativ?

Til: simn
tersjen #46238 06/01/2007 9:20 PM
tersjen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Helt klart det! Men skal nodover i forbindelse med obligatorisk 80 årsdags feiring! smile

ok, da ble saken en litt annen
tersjen #46239 06/01/2007 10:25 PM
Entusiast
Entusiast

Tärnaby er vell for helt ok å regne. Hemmavann har jeg bare besøkt en gang, men satt ikke igjen med noen "wow" opplevelse

Helt greit..
tersjen #46240 23/01/2007 1:25 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Bruker å ta meg noen turer dit, helst til Hemavan.. Hvis du har lest den nye Topptur boka så står det litt der, men står jo ikke om anleggene der..Er alltids toppturer hvis du vil gå litt..I Hemavan er det mulighet for Heliskiing.. Kan være noe artig kjøring fra toppen av Kungsliften hvis det er mye snø, og selvsagt hvis den er åpen... Ellers er det greit i kjøre i skogen utfor løypenene, er som regel det som er artig i Hemavan/ Tärnaby.. Men avhenger selvsagt av snøforhold..og gidder du ikke gå blir det ikke lange turen, og er du uheldig ender du opp langt unna heisene..Ellers kan det bli noe sinnsykt kaldt i Tärnafjellene, og som regel i denne tiden.. er kaldt her jeg bor, og det er ikke veldig langt unna, så da er det nok jævlig kaldt der..

...
tersjen #46241 23/01/2007 9:35 AM
Medlem
Medlem

Jeg leste en gang en beskrivelse av offpisten i hemavan i åkaskidor, de skrøt uhemmet. Har selv tilgode og teste den ut. Har sklidd litt rundt i Tarnaby ved et par anledninger uten å oppleve de helt store offpist oplevelsene. De hadde en ok park og noen bra løyper. Noen tips til offpist finner du på denne linkenhttp://www.freeride.se/resort/offpists.php?id=41

Tärnaby/Hemavan
tersjen #46242 24/01/2007 7:57 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Var faktisk i Hemavan i dag, forholdsvis kaldt (-32 grader i dalbunnen). Det er gode offpist muligheter både i Tärnaby og Hemavan. Bra med snø i området, men du må lete litt etter godplassene. I Hemavan er det fine muligheter på fjellet og i bjørkeskogen.Tärnaby har kun skogskjøring som alternativ. Pr i dag er det kun T-trekk både i Tärnaby og Hemavan. Det kommer inn mer snø de neste dagene, så mulighetene utenfor løypene burde være gode. Når det er sagt så kan Kittelfjäll uslåelig i forhold til offpistmuligheter.Kittell ligger en liten times kjøring fra Tärnaby. I Kittelfjäll er det også svært billig heliskiing. Kittelfjäll er skisplassen med best og brattest terreng.Dessuten er det plassen for "ekte" skikjørere, mens Tärnaby/Hemavan har flatere terreng og bredere traseer.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå