Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Squirt-kajakk i Norge
#395 08/03/2007 9:32 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Lurer på om det er noen i Norge som faktisk driver med denne typen for elvepadling?

Jeg har enda ikke hørt om noen.

Selv har jeg veldig lyst til å prøve, men det var den økonomiske siden ved det....

Sprutbåt
øivindandré #396 08/03/2007 9:44 AM
Fersking
Fersking

Tror ikke det er en veldig utbredt gren i Norge.

Kanskje noe av grunnen er at man sitter noe inni gamperæva trangt i de båtene. Komfortnivået er ikke akkurat mye å skryte av.. Har personlig sett to individer av fenomenet squirtbåt innenfor landets grenser, men aner ikke hvor de befinner seg nå.

Squirtbåten har kanskje mistet sin fordel de siste årene, siden man stort sett kan utføre de samme triks med en lekebåt både på flattvann og i elv. Eneste squirtbåten ligger et hestehode foran på er vel mystery moves, men finner du stort nok strømskille, skal du se det går med en vanlig kajakk også wink

teknikk
øivindandré #397 08/03/2007 2:40 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Squirtbåten er jo en genial måte å lære seg teknikken på forskjellige triks, siden man slipper å bruke særlig mye kraft. For eksempel, skal du ta en bow-stall så trenger du bare legge vekta framover. Er vel derfor jeg har lyst å få prøvd..

De nyeste lekebåtene kan du gjøre de samme triksene, og kanskje flere også (floops osv.), men du må fortsatt fokusere på kraft og teknikk samtidig, noe du slipper i squirtbåten.

Sant sant
øivindandré #398 08/03/2007 6:47 PM
Fersking
Fersking

Var ikke meninga å rakke ned på squirtbåten i forrige innlegget..Det er absolutt bra trening på flattvann for å få inn triks, men tror desverre det er lite utbredt her til lands. Ligger sikkert noen båter på en og annen låve, som kunne trengt å se litt vann igjen wink

Har en kompis
øivindandré #399 08/03/2007 8:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

som padlet squirt for noen år siden.Lenge siden han har brukt den, og han padler generelt lite fortiden.Kan sikkert formidle info hvis noen er på jakt etter en squirt kajakk.

Liten vits i squirtbåt...
øivindandré #400 09/03/2007 8:53 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg tror ærlig talt ikke det er noe som helst vits i å padle en squirtbåt. En kan jo gjøre stort sett hva som helst på flattvann med moderne lekebåter uansett, så da spør jeg: hva er vitsen? Kjøp en båt du kan surfe skikkelig med i stedet.

Jeg skal innrømme at jeg aldri har prøvd en squirtbåt, men det er garantert ikke lettere å trikse på flattvann med en slik en eller med en vanlig lekebåt fra 2000-tallet.

moro å prøve
øivindandré #401 09/03/2007 10:24 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har en liten moderne lekebåt som surfer skikkelig fra før, men det hadde fortsatt vært moro å prøvd.

Har også lest noen artikler på nettet, om profesjonelle freestyle padlere som kjøper seg squirtkajakk for å kunne perfeksjonere teknikken sin, så noe må det da være med denne båten, selv om man kan gjøre alt med en moderne lekebåt.

Uansett var jeg ikke ute etter gode grunner til å ikke kjøpe seg squirtbåt, jeg startet tråden for å høre om det faktisk var noen som padlet squirtbåt i norge, fordi jeg aldri har sett noen, men det ser ut som tråden sporet ganske raskt "off-topic".

Squirt
øivindandré #402 11/03/2007 8:28 PM
Medlem
Medlem

Hvis du er sugen, ta turen til US and A, Var på Gulley river festival og sjekket ut det der. Et problem er at det er vanskelig å finne en Squirt som passer, de må nesten formsys, men på festivalen var det hauger med brukte til en helt sinnsykt latterlig pris, så hvis en av de passer er det bare å pakke den i en surfbrett bag å ta med hjem, de er jo rimelig slimjim de der sakene.Ellers så var det rimelig fett å se gutta padle røffe stryk, de forsvant jo ned på 5-6 meter i de dypeste hølene! Hehehe.