Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Til proffene: Seilbrett, hva skal jeg velge?
#3250 17/06/2008 3:06 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

God dag!

Jeg vet det er mage proffe her, så jeg får bare prøve lykken å håpe noen svarer!:

Jeg har windsurfa litt før, men har da lånt av andre.Har nå tenkt å kjøpe et selv for sommeren, slik som kanskje tusenvis av andre imageseekers.

SÅ:1:Hvor er det salg? Hvis ikke jeg er for sent ute.2:Hvor kan jeg kjøpe brukt? www. ?3:Hvilke merker skal jeg styre unna?4:Og hva er "makspris"/godkjent pris/røverkjøp for brukt/nytt utstyr? Så jeg ikke blir lurt!

På forhånd takk!Kjetil

Re: Til proffene: Seilbrett, hva skal jeg velge?
Coomba-kid #3251 18/06/2008 1:59 PM
Entusiast
Entusiast

Hei!

Hvis du er ute etter nye pakker kan du f.eks. ringe til Erik på ZPA watersports, han kan sikkert sette sammen en pakke til deg!

Det er kjempestort marked for brukt utstyr, gå inn på www.surfersinfo.no og www.windsurferen.no og sjekk litt! På surfersinfo er det også masse artikkler om hvordan komme i gang!

Det er kjekkt og vite hvor stor (vekt/høyde) du er, og hvor mye du kan fra før av.

Hvis du har seilt litt før ville jeg ikke gått for et nybegynner brett, men et stort freeridebrett på 130-150 liter, de er lettere å få i plan og er mye bedre når det blåser litt!

Lykke til!

Angående erfaring
Coomba-kid #3252 18/06/2008 8:59 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar!

For å gi en pekepinn har jeg seilt litt før, får den litt opp i plan, er 195 høy og veier ca 90kg. Da må jeg vel ha en plate som er litt større? Og en høyere mast? Eller ka?

Er det noen merker jeg skal styre unna?Hva er en god pris/dårlig på en pakke med brett og mast ekskl våtdrakt?

Mvh Kjetil

Stasj
Coomba-kid #3253 18/06/2008 10:09 PM
Fersking
Fersking

Du kan sikkert få deg en fin pakke til under 10 lapper.Ring White water og snakk med Vebjørn om en pakke.Han vet også hva du skal ha av str etc.Skal du ligge unna noe er det igrunnen gammelt utstyr. Kjøp nyere enn 2005,så får du mer glede av stasjet ditt.Good luck dude.

Mye fint å velge mellom..
Coomba-kid #3254 19/06/2008 11:46 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.

Ikke lett å navigere i utstyrs jungelen som eksisterer i dag. I tillegg så er det mange kremmere ute og går. Vakter du deg for disse og tar mine tips til etteretning så kan du helt klart gjøre røverkjøp.

Jeg leser at du har seilt noe tidligere, og er det vi kaller i windsurf verden for en tungvekter. Du nevner ikke noe om hvor du skal seile, så jeg tar utgangspunkt i at du er en "all-rounder" som synes det er fett å plane rundt og er hypp på å utvikle deg ferdighetsmessig i høyt tempo, for så eventuellt supplere på med noe mer hardvinds fokusert utstyr til bruk på de ca 5 "go" dagene en gjennomsnitts seiler treffer ila en sesong:wink

Freeridebrett er den største kategorien og også den bestselgende. Grunnen til dette er at disse brettene gir deg utrolig mye moro for pengene. De er super anvendelige i et stort vindspekter og er døds morsomme å seile uansett om du er fersk eller er en av gutta med saltvann dryppende konstant ut av nesa..Freeride brettene kommer i to hovedgrupper, lettvinds eller hardvinds brett, eller lettvekter og tungvekter. Likt for dem alle er at de planer latterlig tidlig, tar store seil, er forholdsvis brede ift. lengden og er hysterisk morsomme å seile. Stort volum og bredde betyr overhodet ikke begrenset utbytte av brettene, tvertom det er super viktig at du velger riktig størrelse basert på vekt og sted der du seiler. For din del, ville jeg valgt et 150-160 liters brett, med bredde 75 cm pluss. Seilstr. rundt 8.5m2 med cambere er snadder til disse brettene. Viktig at disse er av typen freerace, da de er bygd for tidlig planing og for tungvektere og har et stort veindspekterFor å gjøre ting ekstra vanskelig så kommer freeride bretteneofte i to konstruksjonsformer. En allrounder, bygd i ASA eller liknende materiale. Disse er ofte rimeligere, tåler mye deng, men er mindre stive. Carbon konstruksjonen er seff den dyreste, men satser du på å være den raskeste i plan og fise rundt og legge alle bak deg så er det ikke noe annet alternativ.Opp gjennom årene, i min tidligere jobb, så har jeg vel pusha et par tusen brett, og freeride brettene står for sikkert 75% av alle jeg har solgt. De fleste havner på en smell på rundt 25 laken for toppmodellene og like under 20 for den rimeligere varianten. Kjøper du nytt komplett utstyr i butikk skal du ha minst 20% avslag, gir de deg ikke det så kan du shoppe hos en annen sjappe, 20-30% avslag er "normalen" i dag. Butikker som er kjent for god service og lagerbeholdning er ZPAsport, WhiteWater og TAGsport. Disse har alle god kjennskap til sporten og har høy kompetanse og bra produkter. En viktig ting å være klar over, hvis du kjøper nytt er at neste års modeller blir lansert i Juli. Kjøper du nytt utstyr på denne tiden av året, pass på at du får neste års modell.Av sider på nettet, så er Surfersinfo.no den seriøse aktøren, og de har i tillegg en kjøp&salg side. Lurer du på noe som helst rundt en spesifikk modell, så sitter det et par hundre skrivekåte windsurf "fagidioter" klare for å svare deg umiddelbart. Windsurfere er muligens det mest stæsj elskende folkeslaget som finnes, verre en syklister.Kjøper du brukt, så bruk mye tid på å lese om utstyret på nettet, spør på forum og ALDRI kjøp utstyr eldre en to år. Et år gammelt utstyr får du for halvpris, så røverkjøp er det mange av. IKKE kjøp noe som går under NOE annen kategori en FREERIDE, brettene fra de forskjelige katgoriene ser like ut, men de er ikke det på vannet.

Mvh

Martin Haglevwww.surfersinfo.no[

Re: Til proffene: Seilbrett, hva skal jeg velge?
Coomba-kid #3255 19/06/2008 4:08 PM
Entusiast
Entusiast

Hadde jeg vært deg ville jeg fulgt Martin Haglev sine råd, særlig det med et freerace camberseil, det er mye morsommere å kjøre enn et stort freerideseil uten cambers!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå