Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Snowkite til meg, men hvilken?? ...jeg er ny i game`t!!
#3142 18/11/2010 9:02 AM
satsti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg ønsker å utvide mine vinterhobbyer med å kjøpe meg kite. Det ser jo dødskult ut, og jeg har bare såvidt prøvd det en gang med snowboard. Jeg har både brett og pudderplanker jeg vil bruke til kiten. Og føler meg stabil både på brettet og skia. Men så kommer spørsmålene:

1) Hvilken kitepakke bør jeg gå for? ...jeg er kansje en smule materialistisk av meg, så jeg betaler gjerne litt ekstra for et godt merke/ go kvalitet.

2) Størrelse på kiten?

Jeg er 70 kg og 177 høy. Har lang erfaring med paraglider, så det prinsipielle ligger inne. Men skal prøve å få kommet meg på et kitekurs snart :razz

Re: Snowkite til meg, men hvilken?? ...jeg er ny i game`t!!
satsti #3143 18/11/2010 9:31 AM
Entusiast
Entusiast

1) Du kan se etter pakkeløsninger på de kjente norske kitebutikker.

urge.nosideshore.nokitebutikken.noprokite.noosv osv

2)12m2 er en vanlig begynner størrelse. Etter hvert kommer du nok til å utvide. De aller fleste har 2 størrelser.

Dersom du kun skal kite på snø kan du bruke en foilkite. Men dersom du er interessert i å bruke den også på vann investerer du i en tube. Tubekiter er min favoritt uansett forhold. De er mer stabile i lufta men tar litt lenger tid å rigge opp.

Lykke til.

satsti #3144 18/11/2010 9:42 AM
satsti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Trur det i første omgang skal være en kite beregnet kun for snø. Kjøper eventuelt en tubekite senere om jeg vil i vannet. Hvis forholdene er 5-6 m/s, holder det da med en 12kvm?

satsti #3145 18/11/2010 11:01 AM
Entusiast
Entusiast

5-6 m/s er glimrende for en 12m2 tube. Det er et litt annet vindspekter på foil kontra tube. Når du ser på kiter så får du oppgitt et vindspekter. Med en foil kan du gjerne gå ned en størrelse. Sjekk med produsenten for kitene.

Outlaw er en anerkjent foil. Søk litt på google.

Vil like gjerne anbefale deg å gå for tube med en gang. Du vil ikke angre. Så kjøper du et hoftetrapes, sittetrapes blir du fort lei.

Ta gjerne kontakt med Helge Stærk på kitebutikken.no for tilbud. Han fikser deg nok en startpakke som du blir fornøyd med.

satsti #3146 18/11/2010 11:02 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

jeg er 85kg og har 14, 9 og 6,5m2 tube sle kites.i 5-6 ms så bruker jeg 14m Så tror det skal passe bra for deg med 12mmen foil kiter har ofte en litt flatere profil, slik de blir litt kraftigere. så mange går ned en str på foil kiter.. men skal du ha en god foil så er vel speed 3 12m eller 15m noen sikkelig brae kites.http://www.nakshop.no/kategorier/drager-kites.aspx

Den kan du bruke også på vann...

satsti #3147 18/11/2010 11:17 AM
satsti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Okay, ser Speed 3 koster 14.000 kr!! :surprised Jeg ser for meg rundt 8000 kr for en komplett pakke.Jeg vil ha en kite som jeg kan ta med i sekken når jeg går på ski- og toppturer, så den bør være så liten og lett som mulig. Da antar jeg at tube blir for stort og heavy..

Jeg har ikke tenkt på at det finnes både hofte- og sittetrapes?! wow... mye å tenkte på. Hva er den store forskjellen? :grin

satsti #3148 18/11/2010 11:25 AM
Entusiast
Entusiast

Sittetrapes tar du på deg som en truse. Ser utrolig teit ut samtidig som det gjør vondt. Hoftetrapes legger du rundt hofta og er mye mer behagelig.

8000 for en komplett pakke er nok overkommelig. Ta kontakt med ulike leverandører for tilbud. Helge Stærk ved kitebutikken kan anbefales.

Men regel nummer 1: Kom deg på kurs! Når du tar kurs får du også tilbud på komplette pakker, samtidig som du får testet ulike kiter.

satsti #3149 18/11/2010 12:51 PM
satsti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Men kategorien powerkites.. er dette bare en ekstra sterk kite?

satsti #3150 18/11/2010 1:32 PM
Entusiast
Entusiast

Nope, powerkites er vel bare et merke. Correct me if I`m wrong. Foilkiter er ikke min sterke side da :wink

satsti #3151 18/11/2010 1:58 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

hmm er ikke enig i det som sies over her ang trapes...hvis du skal på top turer så ville jeg ha gått for et lett lite sitte trapes.. noe som mystc blazer eller lig..Du sparer mye energi på sitte trapes i oppverbakke, det glir ikke opp og er ofte lettere enn hofte trapes..

flysurfer kites, ozone kites, powerkites og HQ er alle gode foil merker..

heheh ang pris... du sa du var matrialistisk... Skal du på topturer og stå free ride ned uten kite , så er vel foil et must. Jeg har selv vært på mange topper med tube kite , men da kiter jeg ned og..Helst åpne celler i foilen siden de er lettere..men ta et kurs... du får opplæring og info om kiter der, så får man ofte et kurs tilbud på kites..

Obs. skal du på top turer , så må du huske at det blåser ofte mer jo høyere du kommer..

satsti #3152 18/11/2010 2:05 PM
satsti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hehe... materialistisk... ja... skjønner nå at det koster å være kar! Det blir nok kurs før jeg går til innkjøp av utstyr :wink

satsti #3153 18/11/2010 3:08 PM
Entusiast
Entusiast

Tube tar litt mer plass ja, men det er fult mulig å ha den med på tur. Foil vil nok være førstevalget om du vil ha en lett og liten kite.

Angående trapes så sies det at hoftetrapes kan ha en tendens til å gli opp ja, jeg har selv aldri vært plaget med det. Bruker Mystic Warrior 2 og ville aldri vurdert sittetrapes engang. Men alle er vi forskjellige, så det er en vurdering du må gjøre.

Hopp på et kurs så får du sikkert prøve begge deler. Og kiteforum.no er et mye bedre forum når det gjelder kite.

satsti #3154 18/11/2010 3:59 PM
satsti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Der har jeg bestilt plass på gratistime på Ekebergsletta på førstkommende søndag med Oslo kiteskole. Greit å få sett litt utstyr. Hvis en tubekite er bedre å kite med på snø, så vurderer jeg jo selfølgelig det foran vekt/størrelse. Vil ha en god kite som fungerer bra i snøen ved 5-6 m/s, og som samtidig ikke er for hissig for en nybegynner. I paragliderverden som jeg kommer fra, har vi mange vinger som er sykt bra, leken og aggressiv, men dog kun for vidrekommende. Så den tabben vil jeg unngå, med å kjøpe en high performance kite som ikke egner seg for nybegynnere :grin

satsti #3155 28/11/2010 1:15 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ozone, access 6m2. den er for frikjøring

satsti #3156 29/11/2010 6:41 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sitat Beo81:5-6 m/s er glimrende for en 12m2 tube. Det er et litt annet vindspekter på foil kontra tube. Når du ser på kiter så får du oppgitt et vindspekter. Med en foil kan du gjerne gå ned en størrelse. Sjekk med produsenten for kitene.Outlaw er en anerkjent foil. Søk litt på google.Vil like gjerne anbefale deg å gå for tube med en gang. Du vil ikke angre. Så kjøper du et hoftetrapes, sittetrapes blir du fort lei.Ta gjerne kontakt med Helge Stærk på kitebutikken.no for tilbud. Han fikser deg nok en startpakke som du blir fornøyd med.

Eg kjøpte min første kite i fjord i hovedsak til snowkiting og eg også er ein smule matrialistisk av meg legg heller noe ekstra penger i det å få kvalitet! Eg fallt på ein 11m2 tubekite (Tacoon Nova3) eg er 72kg 178høg så vi er ganske like, den funka heilt perfekt 4-5 til 10m/s fra 10m/S og oppover så har eg nettopp invistert i en 6m2 tube kite. også skal eg no kjøpe meg ein 3m2 trenings kite/foil som eg kommer til å trykke i sekken når eg skal på tur med fjell skia for å kite over "vann" og vidder, men på den er det ingen mulighet for å bruke trapes.. uansett eg har hofte trapes på 11m2 og sitte trapes på 6m2 men som dei seier eg vil nok anbefale å kjøpe hofte trapes ser bedre ut og er nok bedre også som dei seiast, einaste fordelen eg ser med sitte trapesen er oppover bakker som beskrevet her at det da ikkje blir så tungt.. tips Tube kite og hofte trapes du vil ikkje angre;)lykke til!

satsti #3157 29/11/2010 7:22 PM
satsti Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg regner nesten med at jeg ender opp med en Cabrinha Switchblade 12 smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå