Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger tips: Telemark og kiting
#3092 07/11/2009 3:20 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Må kjøpe meg nye telemarksski som også skal brukes til kiting. Er det noen som har tips mtp. bindinger? Noen som har prøvd NTN? Blir jo mye "slark" når man hopper med vanlige telemarksbindinger..Eller må jeg rett og slett gå til anskaffelse av brett til kitingen?

Div
MissKrissi #3093 07/11/2009 3:29 PM
Medlem
Medlem

Fordelen med telemark er at du kan gå litt, noe som er superdigg når du tryner eller har dårlig med vind på spotten. Noe som er kjipt med brett, da du må gå på beina og styre med bindinger ofte. NTN funker veldig bra, men om du er fersk i gamet er kanskje en enkel kabelbinding som Cobra, Targa eller noe slikt mer enn godt nok! Det er enkelt å gå meg, veier ikke allverdens og funker veldig bra. Dessuten slipper du styre med frosne bindinger! "Slarken" du snakker om, vil alltid være tilstede når du kjører telemark, noen liker det og andre ikke. Men om du har litt kontroll på skina så er dette ingen ulempe i det hele tatt, jeg har kompiser som fullfører loop med kite og chilibinding... Det er litt opp til deg selv, men det enkleste er uten tvil noen gode carvingski. Fikk du litt svar på det du lurte på?

Telemar og kiting
MissKrissi #3094 07/11/2009 4:50 PM
Medlem
Medlem

Null problem med telemark og kiting, men det kan være en fordel med en binding som du kan tråkke rett ned i. Dette fordi da slipper du å bøye deg ned for å ta av eller på skia. Dette kan være kronglete i mye vind, eller hvis du har sitte trapes som gjør at du er lite beveglig i hoftepartiet. God erfaring med linken binding.

Re: Trenger tips: Telemark og kiting
MissKrissi #3095 07/11/2009 9:55 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for svar!Har definitivt erfart fordelene med telemark og kiting hva gjelder plutselig mangel på vind eller ved trynings:)Går inn i min 3 sesong på snø så begynner å få bittelitt erfaring med kiting.Lurer derfor på hvorvidt man mister den omtalte "slarken" med NTN? Dersom det er betydelig bedre er det kanskje verdt å investere i nye støvler i tillegg..Dersom noen har tips om bra ski til bakke/løssnø/kiting så tas det også i mot med stor takk!!!:)

Tyngdepunkt
MissKrissi #3096 08/11/2009 1:13 PM
Fersking
Fersking

En helt opplagt fordel, som også er tidligere nevt er jo at det er mulig å gå, skulle vinden gi seg. Noe annet jeg har opplevd som en fordel er at man kan mer komfortabelt ha et lavere tyngdepunkt når man krysser i telemarkstil, enn det man kan med alpin. Skulle man bli sliten i beina, eller vil ha litt avveksling, kan man seff ta litt paralell/alpin-svinger med telemarkski også. Lykke til

linken
MissKrissi #3097 10/11/2009 12:47 PM
Fersking
Fersking

sier som hoot: god erfaring med linken bindinger!

er likevel sykt keen på å prøve NTN bindingene til kiting, men økonomien setter sine begrensninger...

linken
MissKrissi #3098 10/11/2009 12:48 PM
Fersking
Fersking

sier som hoot: god erfaring med linken bindinger!

er likevel sykt keen på å prøve NTN bindingene til kiting, men økonomien setter sine begrensninger...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå