Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor stor kite?
#2895 27/01/2006 12:52 AM
Knut L Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg har tenkt å begynne med kiting. Men lurer litt på hvor stor kite jeg bør ha. Det blåser ikke alltid mye her jeg bor. I Folldal mellom Dovre og Rondane. Men av og til blåser det veldig godt. Mitt inntrykke er mer stille en vind. En kamerat har en 7kvm, men tror kanskje dette er i største laget. Han er også nybegynner. Hva tror dere? Og har sett på www.kite.no og www.telemark.at etter kiter. Har lagt merke til at de har forskjellig kontrollsystem. Noen har bare en stang, noen har to "håndtak". Hva er fordeler/ulemper med de forskjellige?

penger...
Knut L #2896 27/01/2006 8:19 AM
Fersking
Fersking

... er egentlig det som bestemmer. Er veldig mye bra brukt å finne om du har litt oversikt. Halvprisregelen gjelder for 2005 kiter...!!! desverre.... :)Kan lett bli langt det her om en skal skrive litt om alt.... men vurder et kurs... kompisopplæring er helt OK om han har peil.Deler egentlig opp kitetypene i oppblåsbare (tubes) og foildrager. Med en del undergrupper og crossovers.

Tubes er sommerdragen som også brukes av mange på vinteren. Tubes har en større utvikling for tiden. Noe som gir et større prisfall enn foils som har mye tilfelles med paraglideren. Tubes blir tyngre på grunn av en bærende konstuksjon og det "nye" nå er bow-type kiter som er flatere i profilen hvor den støttes av flere liner (bridles) som på en foildrage. Disse har større "depower"... dvs mulighet til å redusere kraften dragen drar med. Brukt rett er disse veldig bra valg for nybegynnere. Høy sikkerhet og veldig brukervennlige. Minuset er at disse bow-kitene er litt for nye. Det aller største minuset for alle pumpedrager er riggingen, pumping i 20 minus er alltid kjipt og tar lenger tid.

Folidrager er primært vinterdrager. Open cell er den vanligeste, fra de enkleste "håndtaksdragene" til drager med "bar" (stangen...) og depower. Closed cell holder til en viss grad på luften. Dette gjør de brukende på vannet. Flysurfer og Peter Lynn er store merker av denne typen. Topp kiter men bakdelen er at det er litt vanskeligere å "drepe" når du er alene og det blåser for mye.

Håndtakskiter er "orginalen" for de fleste i vinterkitenorge. Flexfoil Blade og JoJo Instinct er på grensa til å bli legender smile Disse er veldig effektfulle med hensyn på størrelse. Drar full power til linene ryker. Fordelen er at de er lette, tar liten plass og er forholdsvis billige. Minuset er et smalt vindområde siden du ikke har muligheten til å regulere kraften. Sikkerheten er lavere!!!

Vær oppmerksom på størrelsen ikke er helt sammenlignbare mellom foil og tubes. Enkelt sagt gir en 7 kvm foil samme kraft som en 12 kvm tube. Grunnen er at standard type tubekiter er bøyd som en C. Kraften blir i forhold til de arealet som vinden virker på. Tenk deg den skyggen dragen ville gi. Forholdstall 1,5 gir en enkel sammenligning på modellene med depower. Håndtakskitene drar mer.... Bowkitene som jeg skreiv litt om gir også mer kraft alt etter merket. Grunnen er at disse er flatere i profilen, mer likt en foildrage.

Så... til MIN mening. Ren vinterdrage kjøp foil med depower, minimum 7 kvm max 12 kvm. En 12'er kan du bruke fra 3-4 s/m til litt over 10 s/m alt etter evner og egenvekt. En Ozone Frenzy 2005 modell er aldri et dårlig valg :)Jeg er tilhenger av å ha en drage og bruke denne. Liker meg best fra 4-10 s/m og kjører derfor store drager. Men det er mange alternativer.... jeg har litt forskjellig, men er svak for "bowkiten"... er gammel og pysete og faller for sikkerheten denne typen drage gir. 1000 meninger om disse dragene... vil bare nevne GK Sonic og Bestkites sin waroo. Skal du kjøpe deg en standard type C-shape tube kite gå for en drage med helst orginalt "femtelineoppsett". Dette står det litt om i et annet innlegg er på friflyt. Standard på de fleste nye dragene av denne typen. Hovedfordelen er safty...

Så... pengene bestemmer. Sommer vinter bestemmer... jeg ville prioritert safty.

Litt rotete og lett og misforstå kanskje... men men smile

Takker
Knut L #2897 27/01/2006 12:15 PM
Knut L Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

... for bra svar. Jeg kommer til å gå for filkite da jeg fortsatt har en tanke om å bruke kite til topptur, eller hvertfall transport inn til fjellet. Så sånn jeg har skjønt det så vil en 9-10kvm foilkite være bra for meg? Forskjellen på "håndakskite" og bar kite er ikke så stor? Min kamerat har Ozon Frenzy med depower. Ser ut som denne funker bra. Er villig til å betale det det koster, så penger har ikke SÅ mye å si.

9kvm foilkite til nybegynner ar altså bra?

....
Knut L #2898 27/01/2006 6:35 PM
Fersking
Fersking

du får ikkje håntakskiter med depower, skal du bruke dragen til skiheis så treng du det. ozone frenzy er bra, kjøp 2005 modell. eg har ein 2004 men fordelene er flere med 2005 modellen. ozone har også ein rimeligare modell access som kanskje passar deg. sjå og på naish element på fluid.no9-10 kvm er en grei størrelse. en 12 kvm er også et godt valg om du skal ha en drage.