Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
access eller frenzy?
#2830 06/06/2006 2:46 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er det noen som anbefaler det ene eller det andre av disse to typene kitene? Er det forresten også slik at man egentlig bør kjøpe seg kite som er nyere enn 2004-modell, sett i forhold til den utviklinga som har vært de siste åra? Supert om det er noen som har noen erfaringer på dette og som vil dele det med meg smile

.
Merutten #2831 06/06/2006 5:53 PM
Entusiast
Entusiast

Akkurat det med den "pass på å ikke kjøp noe eldre enn 2 år gammelt utstyr" synes jeg hørtes litt rart ut, spesielt siden kommentaren kom fra de som driver med salg av nytt slikt utstyr... eller er jeg helt på viddene her nå... Trenger ikke være kjernefysiker for å forstå at en 2006 modell bmw er bedre enn en 1997 modell med sota vindu og stor eksospotte men..

Frenzy vs. Access
Merutten #2832 12/08/2006 10:52 PM
Medlem
Medlem

Har litt erfaring med de siste års modeller av access og frenzy. Kort oppsummert: Access - for deg som har lyst til å begynne å kite, og har lyst til å bruke kiten fra A-Å, f.eks. dra fra hytte til hytte på vidda el. lignende. Føles trygg å kite med, og vil ikke gi deg noe spesielt løft, hvis du ikke virkelig prøver å lette fra hauger o.l.

Frenzy: Mye hissigere, og noe for deg som har lyst til å dra på litt og etterhvert få noen luftige svev. Er designet slik at den lettere løfter kiteren oppover hvis kiteren kjører kiten slik.

Størrelsen på kiten er avhengig av ferdigheten din og størrelsen på deg. Som regel ønsker man større kite jo bedre man blir, men det er alltid lurt å starte med en kite man føler man kan kontrollere. Mange har blitt skremt (inkl. meg) av en kite som er for stor i forhold til vindstyrke, vekt og ferdighet. Da havner man lett i ei fjellbjørk:)

eh ja, ikkje kjøp eldre enn 2004 :)
Merutten #2833 17/08/2006 8:05 AM
Fersking
Fersking

slik er det berre.... sorry. smile

eller... min meining er at på tubekite (som er typen m luft) er 2004-2005 modeller å foretrekke fordi det da skjedde en gledelig overgang til det langt sikkrere saftysystemet shift/fifth-element/5'te line.... prisen i dag er fort nede på 1/3 av nypris...

foil som frenzy holder seg langt bedre i pris, og har mindre forskjell mellom årsmodellene. men... legg merke til at 2004 modellen var betydelig bedre enn 2003 på alle størrelser. 2005 hadde mindre forbedringer i små størrelser. men på 12 m2 (og selvsagt 14 m2) var 2005 en del bedre... dvs raskere. 2006 modellene hadde også bare mindre forskjeller. men det er en modell jeg har prøvd lite.

men kjøp gjerne en gammel kite, bare pass på å ikke betal for mye...

Frenzy
Merutten #2834 08/02/2007 12:14 AM
Fersking
Fersking

Hvis du har tenkt å kite en del, ville jeg absolutt gått for en frenzy! Den er en del kjappere og hissigere enn access, men likevel stabil og fin. Du har masse depower (hvertfall på 07 mod.), noe som betyr at den er trygg og samtidig har et stort vindspekter!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå