Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva slags kite bør jeg kjøpe?
#2738 10/01/2007 11:33 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Jeg har tenkt til åkjøpe meg en kite, men det finnes så utrolig mange forskjellige så jeg kunne trengt litt hjelp. Jeg er ei jente på ca 65 kg som har stått masse på ski og har prøvd kite og har brukt skiseil en del. Jeg vil ha en tube kite, for jeg har tenkt til å bruke den både på snø og vann. Det var noen som nevnte at en kite med bow-profil var bra, men hva slags merke er å anbefale? Jeg ikke ikke så masse penger, så trenger ikke den dyreste...Kan noen hjelpe meg?

prøv å søk..
Bompibjørn #2739 11/01/2007 1:31 PM
Medlem
Medlem

på kite.no..

sjekk bruktmarkedet på den samme siden, så kan du kjøpe deg en Switchblade , Instinct, waroo el. prisen bør være max 5000,- for en 06 mod..

noen tips
Bompibjørn #2740 13/01/2007 7:36 PM
Fersking
Fersking

BOW kiter er nok tryggest, iallfall hvis du er nybegynner. De billigste bow- kitene er vel BEST Waroo og GK Sonic.

Kjøp brukt på kite.no, eller på salg i butikkene.. det kan være farlig å kjøpe brukt usett, så en fordel å inspisere kiteduken og linene før kjøp. Det er sikrere å kjøpe demobrukt eller salg i butikken. Og ikke kjøp eldre enn 2005 modeller!

Du sier ikke hvor mange kiter du skal ha, men jeg vil tippe en 10- 12 m2 er passe hvis du bare skal ha en smile

Brukt kite!
Bompibjørn #2741 14/01/2007 12:30 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, takk for svar og nyttig hjelp. Jeg har nå sett litt rundt påbrukte kiter. Ser at det står en brukt Best baroo 9kvm til 400 euro. Er det en bra pris og burde jeg kjøpe den større?:-)

det høres billig ut :)
Bompibjørn #2742 14/01/2007 6:22 PM
Fersking
Fersking

iallefall hvis den er i god stand..

det er vanskelig å si bestemt om størrelse på kiten, det kommer an på hvor mye det blåser der du bor, om du skal kite mest på snø eller vann, vekt, størrelse på brett osv.

Men en 9'er er sikkert en passende størrelse når du blir hekta og kjøper en enda større kite seinere.

Jeg begynte med en, nå har jeg 4 smile

Flysurfer kiter
Bompibjørn #2743 16/01/2007 12:26 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei. Et alternativ hvis du skal kite både på snø og vann er Flysurfer-kiter. Det er foilkiter som er delvis lukket. En foilkite er betydelig enklere å forholde seg til om vinteren. Linene er ferdig montert og du trenger ikke noe rigging/pumping før du kommer igang. En annen fordel med foilkiter er at de kan du "drepe" fullstendig hvis du skulle komme ut for farlige situasjoner eller plutselige uforutsette vindøkninger. En foilkite i en bestemt størrelse tilsvarer gjerne en tubekite som er 2-3 kvm større. Hvis du skal ha ken kite både for vinter og sommer bør du huske på at vannmotstanden oftest er mye større enn motstanden på snø, slik at det som kan være en bra kombinasjon i en vindstyrke på vannet, ofte kan være en overrigget kombinasjon på snøen. Lykke til med kitingen.

Er det noen som har noen meninger om Blade Beast?
Bompibjørn #2744 17/01/2007 4:14 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har faatt et bra tilbud paa Blade Beast 10kvm og vurderer aa slaa til. For aa vaere paa den sikre siden tenkte jeg aa hore om det er noen som har noen meninger om denne kiten. Er den bra for meg som nybegynner, bade pa vann og sno?

Bow
Bompibjørn #2745 04/02/2007 9:32 PM
Fersking
Fersking

Anbefaler Naish Boxer SLE 12m^2! KJempebra kite med masse justeringsmulogheter!! eller ta turen innom Fluid for å kikke og ta en prat! =)