Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tilstand i Uganda
#212 15/10/2007 3:49 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har vurdert å stikke til Uganda for å padle i desember, men sliter med å finne ut om det er forsvarlig. Noen som er mer oppdatert på tingenes stand rundt den hvite nil?

Bare å dra
StianBøhlge #213 15/10/2007 4:26 PM
Medlem
Medlem

Ikke noe problem der. Var der i påsken, det farligste er kjøreturen fra flyplassen til elva. Det er litt bråk i nord Uganda. Det var veldig lokalt, merker ikke noe til det i det hele tatt. Krokodillene er utryddet i den delen som blir padlet. Elva er sykt stor, hvis du ikke vet hva du gjør bør noen stryk bæres, men selv det de kaller grad 5 stryk kan svømmes uten stor risiko.

De har begynt utbygging av elven, men de beste padlestrekkene skal foreløpig ikke bli påviket. Day 2 seksjon blir ikke utbygd, Silverback run kan antageligvis padles de neste to årene. Se mer info på http://www.kayakthenile.com/. Kontakt eventuelt Jamie info@kayakthenile.com.

Jeg dro ned som relativt fersk padler, fikk litt juling men duverden så gøy det var. Det viktigste er guts, god rulle og evne til å holde pusten lenge. Send ff-mail til meg hvis du har flere spørsmål.

Flom
StianBøhlge #214 16/10/2007 1:14 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er ikke den flinkeste til å følge med i nyheter, men slik jeg har forstått det er nord-østlige deler av uganda er hardt rammet av flommen som herjer. Regner da med at både det ene og det andre flyter nedover Nilen, så det er dette som bekymrer meg. Kan sikkert sende en mail til nettsiden du viser til, så tusen takk!

Flere som ikke følger med...
StianBøhlge #215 16/10/2007 3:22 PM
Medlem
Medlem

Den flommen har jeg ikke fått med meg. Men den kan umulig ha noe å si for padlingen. Viktoriaskjøen er veldig lav, husker ikke hvor mange meter under vannstanden for 20 år siden. Dette er en enorm sjø, utenkelig at den har steget mye. Det vil være positivt for alt den stiger, det er en bekymring at den er så lav. Padlingen begynner rett under demningen ut fra Viktoriasjonen, og det er mye bakker og hellning i området. Terrenget her kan ta unna veldig mye vann før det vil bli flomproblemer. For padlingen vil det bare være positivt hvis de dobler vannmengden i Nilen, da vil den være tilbake på nivået for 10 år siden. Lenger nord er det flatere og mer sumpområder. Der vil en økning i vannstanden være veldig merkbar. Men det er vel en uke padling nedover (få har padlet denne strekningen).

Det som kan bli et problem med mye regn er at vannet blir mer urent. Nå kan vannet fra Nilen drikkes uten problemer (jeg drakk noen liter ufrivillig, lett å svelge litt vann). Men siden Victoriasjoen er så stor tviler jeg på om det blir forskjell. Renheten på vannet gjør Nilen mye bedre egnet for "ikke eksperter" enn Zambezi, der man lett får mageproblemer etter noen dager på elva.

Det er bare å dra sier jeg, men jeg anbefaler uansett å kontakte Jamie, han kan fikse alt for deg for ikke så mye penger. Spør om dette samtidig. Jamie fikser også billig flybillett der du får ekstra bagaskje kvote til kajakken. Jeg betalte 6000 kr inkludert frakt av kajakk.

Paradis?
StianBøhlge #216 16/10/2007 8:56 PM
Fersking
Fersking

Hei!

Du bør it vær så veldig redd for regn i nord. Da har det for lengst passert de vanligst padlebare områdene, (elva renner nordover). Hvis du vil padle Murcisonfalls så kan det kanskje by noen utfordringer, men normalt ikke. Det er tross alt 2 måneder til du skal dit, og det mest bør ha tørket opp til da. Vanligvis vil du komme i slutten av regntida, så det bør være bra å padle der da. Ellers bør du lese neste nummer av Fri Flyt. Noen små tips der. God tur!

Benjamin

Ett skritt videre nå ja.
StianBøhlge #217 16/10/2007 10:01 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for kloke ord alle mann!

heisann
StianBøhlge #218 18/10/2007 8:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

uganda er padlingas svar på charterturisme.utrolig lett,utrolig morro.det farligste du kommer uttfor er mopedturer med kayakk og malaryamygg det finnes tabeletter å ta med fra norge, malarone(den dyre)lariam(den morsomme,prøv selv;)men jeg anbefaler å kjøpe lokalt ,ta det med deg.begynn kuren om du kjenner deg dobbelt fyllsjuk og det begynner å bli smertefult å bevege øynene.foruten er det endel slanger og faanskap men de stikker som regel når de hører deg.god tur:)