|
 Dårlig vinter...
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Årets vinter har så langt vært en stor skuffelse for min del! Vi skriver snart Februar og de store snømengdene lar vente på seg. Ikke bare er det leit, det er også svært skremmnde! Nå må vi begynne å ta litt ansvar, ta vare på naturen, ikke drep vinteren! Harald
|
|
|
 Har kanskje vært litt lite snø
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Og litt mildt. Men ikke noe å rope ulv for. Nå har det jo nettopp kommet det kanskje tyngste snøfallet på flere år (?) på Østlandet. Nordvest-landet hadde nok en gang en tidlig sesongstart med ufattelig mye snø. For oss på sørvestlandet har det ikke vært så bra, men komt seg en del i det siste. Og Nord-Norge hadde det faktisk ganske mye kaldere enn normalen i desember (og "normalen" er jo veldig kald). Så jeg tror ikke det er grunn til bekymring. Dersom det, mot formodning, virkelig skulle være en alvorlig oppvarming på gang kan det vise seg at det bare blir positivt for oss i Norge: Golfstrømmen snur, noe som gir kaldere og mer nedbørsrike vintre, og litt varmere somre.
|
|
|
 ---
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
At vi nettopp har fått deilige mengder med snø på østlandet er helt rett, og veldig fint! Men at det første skikkelige snøfallet kommer i midten av januar er, etter min mening litt seint! At snøen som er komet i Nord Norge i nov/des smelter bort i januar er mildt sagt uhedig. Om vi skulle være så "heldige" at Golfstrømmen snur...flott!!
|
|
|
 begynn å padle elv
|
Medlem
|
Medlem
Det er vel bare det som kan gjøres!! skisesongen er jo 3-4 mnd. padlesesongen er 8 mnd. på elv og 12 mnd. på havet. Det skal vel ikke flere harde tall på bordet enn det.
|
|
|
 .... tja
|
Fersking
|
Fersking
det går ikke å snakka om global oppvarming når du opplever ein dårlig snøvinter. ein må nok innføra litt lenger tidshorisont når ein forklara forandringar i naturen. og ikkje skulda på planar om gasskraftverk om det regnar ein dag. hvis den temperaturutviklinga vi ser no fortsett vil det ha ei betydning for skiføret i framtida. og det blir eit problem... sjølvsagt. og det blir opp til kvar og ein av oss om me gidd å engasjera seg i. men den vanlige vinteren du ser no er heilt og holdent eit ledd i vanlige værvariasjonar. ein snakkar ikkje om klimaforandringar i 10 års perspektiv.
|
|
|
 Trondheim - katastrofal
|
Fersking
|
Fersking
I fjor og i alle år jeg kan huske har d ihvertfall vært snø hele januar, d er da d jævla minste man kan forlange. Begynner å bli så deprimert av dette pissværet nå at jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut....
|
|
|
|
|
|
 50-års flom
|
Medlem
|
Medlem
meldes om storflom i trøndelag om dagen!!! noe så stusselig i januar!!!! Tenk om alt regnet hadde kommet som snø?!!! Det hadde vært vanvittig!!!
|
|
|
 100%
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg er 100% med på at det er pissvinter i år, og at de siste vintrene ikke har vært noe å juble for. Jeg har venta på at narvikfjellet skulle få gode forhold, men det har ikke skjedd ennå. Skal visstnok snø der oppe nå. 0 grader i morra og minus 10 dagen etterpå, -ikke normale variasjoner. Årets vinter har vært bedrøvelig. Enda bra at vi på østlandet har fett vær. Mer snø i Oslo enn i Narvik, hihi.
|
|
|
 ...
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 hehe^
|
Entusiast
|
Entusiast
nedbøren i trøndelag skulle ha kommet som snø, da snakker vi vinter!
|
|
|
 ...
|
Fersking
|
Fersking
helt enig.. det er en katastrofe...
|
|
|
 Det er ikke global oppvarming..
|
Medlem
|
Medlem
det er bare litt uflaks med lavtrykkene. De må bli liggende en stund lenger vest enn det de gjør nå. Hvert lavtrykk blir dyttet vekk av det neste og ergo får de ikke tid til å mose ned digge kalde lufter til oss. Men plutselig legger det seg en kraftig L over nordlige Østersjøen, og Karamba(!), 1 meter snø nord for Dovre (det gjorde det i fjor).
|
|
|
|
|
|
 her
|
Entusiast
|
Entusiast
i Romsdalen er det også kjipt å være nå for tida.. Kan ikke gjøre annet enn å sitte å se på at snøen regner vekk;O(Men kjenner jeg vinteren rett så kommer den til å lesse på med pudder i april/mai.. Har iallefall gjort det de to siste åra..
|
|
|
 Kan'ke skjønne det???
|
Fersking
|
Fersking
Fatter ikke hva som er gæli...problemet er at snøen i år kom der den vanligvis ikke pleier å komme... For første gang slipper vi å reise etter snøen på Østlandet.
|
|
|
 Kan ikke huske sist
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
det var en slik vinter! Har vært utrolig mye SNØ i Oslo!!
|
|
|
 faen oslo :P
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Oslo ha teke all snøen til oss på vestlandet! ;P
|
|
|
 nei, nei, nei...
|
Fersking
|
Fersking
Her i Lillestrøm er det MYE snø, det har bare lave ned de siste ukene, er nærmere 2 meter her nå, DIGG! Ser du bor på Ringebu, hvis du er interessert i å stå på ski, hvorfor bare ikke ta turen til Bjorli? ALLTID mye snø der, noe det også er i år også .Er kanskje et stykke, bortimot 2.5 timer, men jeg bruker 5 timer opp dit, og jeg er der ofte..
|
|
|
 I fjor
|
Medlem
|
Medlem
I fjor var jo ein kongevinter på vestlandet. Og korfor skal oslo ha snø i år? Har vel ikkje bruk for det uansett? Sitat Dagbladet: "Oslo er ikke laget for snø." Men ja, er ein skummel utvikling! Håper forresten på istid.
|
|
|
|
|
|
 Dårlig vinter
|
Fersking
|
Fersking
Problemet med vinteren i år er vel at den har vært for bra. Kan ikke huske en vinter med mindre nedbør i Røldal.
|
|
|
 Ikke klag på all snøen i Oslo
|
Fersking
|
Fersking
Den perfekte underholdning å se folk som ikke er vant med snø stakker og sklir seg gjennom trafikken med over halvmeter'n med snø som hinder... I år får Oslo-folket trim!
|
|
|
 jau
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan ikkje få "i pose og sekk" veittu. Ha vore sjeldent mykje fint vèr i røldal so långt i vinter, som ha gjeve utslag i EIN skikkelig(store mengder) pudderdag. Men, det e endå ikkje for seint, kjørte pudder i månedalen i fjor då kalenderen va passert månads-skiftet mars/april..
|
|
|
 Full vinter i Kristiansand...
|
Medlem
|
Medlem
Det er omtrent ikke noe snø i det hele tatt hjemme i Sør-Troms, mens her nede i Kristiansand er det en meter. Pussige greier, men det kan ennå rette seg opp... For et noen få år siden var det kaldt og regnet heile sommeren på østlandet, mens det var 4 nedbørsdager på 6 uker i Troms (-98 mener jeg å huske) Noen rare sesonger må man regne med.
|
|
|
 Kjipt vinter på Sør-vestlandet
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Røldal, lite snø, men greit føre de 4 dagene jeg har vært der i år.....men nada pudder. Surfesesongen på Jæren har vært tragisk!!!!!
|
|
|
 .
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kompenser med øl og slutt og klag... (30cm her på Voss, glugg, glugg, glugg)
|
|
|
|
|
|
 ja, hva skjer med klima-innlegg-haggel!?
|
Avhengig
|
Avhengig
folk må lære seg å være fornøyd med det dem har, ja kanskje sesongen ikke var så bra, men det er jo lov å håpe at den neste blir over all forventning!nei, jeg lar meg ikke skremme, og klager ikke på en en laber vinter i ny og ne...har det ikke alltid vært sånn a??
|
|
|
|
|
|