Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2
Re: Global oppvarming uunngåelig.
Kapten Vindskeg #18495 20/04/2009 11:11 PM
Fersking
Fersking

Når du har levd en stund?

Beklager, glømte det at siden jeg er ung så kan jeg umulig vite noe om dette her. My Bad!:surprised

ikke alt her i verden er konspirasjonsteorier og politisk spill...

:-)
Kapten Vindskeg #18496 20/04/2009 11:15 PM
Medlem
Medlem

Når du er ung kan du masse. Ikke misforstå. hehe...Men fakta er ikke bestandig fakta. Og ikke alt er konspirasjonsteorier heller...Som sagt. Les boka. Den er nyttig. Setter litt perspektiv på hvordan samfunnet er styrt, og hvordan politikk påvirker hva vi mennseker skal mene og hvorfor. Lykke til smile

Kapten Vindskeg #18497 20/04/2009 11:20 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det er svært vanskelig og fastsette årsaker og alt mulig rart. Blant annet har jeg lest at kosmisk stråling har innvirkning på global oppvarming. Når det er lav solaktivitet er også heliosfæren, som beskytter oss mot denne strålingen, svekket. Dette vil si at det slipper inn mer stråling som har innvirkning på skydannelsen.

Jeg har lest en del om dette, mange mener at staten bruker det til å tjene penger, ved å selge CO2 kvoter. Et annen ting er at det gjennom tidene har vært saker der forskere som er nær ved en løsning eller et bevis for at CO2 ikke skader så mye som man tror, har mistet ressursene sine, fått sparket, blitt tvinget til stillhet etc. spesielt i kommunistiske land. Men få vet, det man vet er at det har vært minst like mye CO2 i luften for veldig lenge siden, på den tiden dinosaurene døde ut, og at det har vært minst like varmt. Det er nok et faktum at mennesket er årsaken til mye CO2 utslipp, og at det påvirker naturen, selv om naturen har sine måter å "rense" luften på. Forskere sier at det ikke er grunn til panikk, men igjen kommer ordet "sier".. Det er svært vanskelig å vite. Jeg syns det har kommet fram mange viktige poeng i denne diskusjonen.

Kapten Vindskeg #18498 20/04/2009 11:30 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei dawl!En blir alldri for gammel for å lære noe nytt(alger og 02 produksjon)Men slik jeg ser det er den økte (svensmark 2006)tempraturstignigene vi mener å se en naturlig følge av øktsolaktivitet og redusert kosmisk stråling.(mindre aerosoler og skyer)Solstrålene slipper lettere igjemnnom dermed høyere temp.Når det gjelder målinger på drivhuseffekten har NASA hatt satelittmålinger siden 1979 som viser at drivhuseffekten har vært uforandret hele denne tiden tross i stigende mengder co2Moen 2006:Målinger viser ingen økning av den globale drivhuseffekten.

RINwinkwink:wink

Kapten Vindskeg #18499 21/04/2009 12:19 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat rin:Når det gjelder målinger på drivhuseffekten har NASA hatt satelittmålinger siden 1979 som viser at drivhuseffekten har vært uforandret hele denne tiden tross i stigende mengder co2Moen 2006:Målinger viser ingen økning av den globale drivhuseffekten.RINwinkwink:wink

Har du link til det?? Eg skulle gjerne hatt den å brife med når alle flamer meg fordi eg seier at global oppvarming ikkje er menneskeskapt smile

Kapten Vindskeg #18500 21/04/2009 1:40 AM
Medlem
Medlem

Var på foredrag holdt av Børge Ousland og direktøren for norsk polarinstitutt (Jan-Gunnar Winther) i forbindelse med vinterfestuka i narvik. Må si jeg ble skremt av både bildene, tallene og statistikkene som lagt fram. Bedre skiføre er ikke riktige grunnen for å tenke miljø. Tenk heller på dyreartene som vil bli utslettet, de hyppige orkanene/ekstremvær og eventuelt høyere sjøvannstand som vil ramme millioner av mennesker, og ikke minst dyr. Burde ikke dette være skremmende nok for oppegående mennesker? Det må da ringe en bjelle snart?!

Det at isen på grønland smelter er et faktum. Nordpolen blir mindre; da snakker vi flerårig is forsvinner. Jan-Gunnar Winther forklarte det slik at vinterisen på nordpolen er omtrent den samme hvert år, men på sommeren forsvinner mer og mer av den tykke gammelisen. Blir de arktiske strøkene svekket blir også dyreartene med tilhørighet der svekket.

Men jeg er enig med mange her inne. Vi trenger ikke høre på forskerne. Det eneste de produserer er konspirasjoner og teorier som ikke har grobunn i noe som helst konkret... Hvor tar de det fra?

Håper dere alle benytter dere av kollektivtrafikken eller sykler i det fine vårværet når dere skal på skole/jobb i morgen. Det har vi alle godt av:)

Kapten Vindskeg #18501 21/04/2009 5:05 PM
Fersking
Fersking

Man bør absolutt høre på forskerne selv i slike saker, og mange av de de er langt fra så skråsikre som politikere, folk her inne og folk med egne agendaer.

Det er mange argumenter av vg.no kvalitet i denne og lignende tråder, som ikke viser fullstendig forståelse av sakens natur, og dessverre er det slik at sammenhengen med stor S ikke ligger innenfor pensum på vgs,så de helt enkle løsningene stemmer ikke med virkeligheten.

Kapten Vindskeg #18502 05/05/2009 9:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det at folk i det heileteke snakka om global oppvarming som ein positiv ting for oss vinteraktive i nord tykkjer eg at er heilt forkasteleg. Enten dette problemet er naturleg eller menneskeskapt, så blir det berre dumt å høyre på folk som seie at global oppvarming er ein fantastisk ting for oss!

Side 2 av 2 1 2

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå