Det er svært vanskelig og fastsette årsaker og alt mulig rart. Blant annet har jeg lest at kosmisk stråling har innvirkning på global oppvarming. Når det er lav solaktivitet er også heliosfæren, som beskytter oss mot denne strålingen, svekket. Dette vil si at det slipper inn mer stråling som har innvirkning på skydannelsen.
Jeg har lest en del om dette, mange mener at staten bruker det til å tjene penger, ved å selge CO2 kvoter. Et annen ting er at det gjennom tidene har vært saker der forskere som er nær ved en løsning eller et bevis for at CO2 ikke skader så mye som man tror, har mistet ressursene sine, fått sparket, blitt tvinget til stillhet etc. spesielt i kommunistiske land. Men få vet, det man vet er at det har vært minst like mye CO2 i luften for veldig lenge siden, på den tiden dinosaurene døde ut, og at det har vært minst like varmt. Det er nok et faktum at mennesket er årsaken til mye CO2 utslipp, og at det påvirker naturen, selv om naturen har sine måter å "rense" luften på. Forskere sier at det ikke er grunn til panikk, men igjen kommer ordet "sier".. Det er svært vanskelig å vite. Jeg syns det har kommet fram mange viktige poeng i denne diskusjonen.