Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Digital Kamera for friluftsliv
#17588 21/09/2007 10:09 PM
pistols Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.Eg skal ha meg ein nytt digital kamera, det må tåle støtt, minus grader og vatn..Har fått med meg kameraet Olympus Mju 770SW som virker meget bra!Nokon som har erfaringer med det?Fins det andre kamera som har dei egenskapane?Takker for all svar!

Pentax optio WP
pistols #17589 24/09/2007 12:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg bruker dette, fungerer utmerket. Pentax kameraet er noe raskere enn Olympus, både i oppstart og når det gjelder å ta bilder. Olympus skal være vanntett til litt dypere, men jeg har i hvert fall brukt Pentax kameraet på elvebrett ned store deler av Sjoa uten noe problem. Mye kul video:-)

Begge kamerane har forholdsvis dårlig batterikapasistet, særlig når det blir kaldt så lurt å få tak i et ekstra batteri hvis du skal på tur flere dager.

Leter selv.
pistols #17590 24/09/2007 12:24 PM
Avhengig
Avhengig

Driver selv å leter etter nytt digital cam. Digitalt speilrefleks er jo det desidert beste om man skal ta action bilder,men det blir for stort å klumpete å ha i sekken når man er ute å kjører osv... Har sett på Olympus sitt kamera,men ble litt skeptisk når jeg så en test det har vistnok veldig lang reaksjons tid og det er ikke helt heldig om man skal ta kjøre eller hopp bilder. Så jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge før vinteren. Må jo være noen her inne som har med seg kamera mye på tur og vet hva som funker/ikke funker til vår type aktivitet.

Re: Digital Kamera for friluftsliv
pistols #17591 24/09/2007 1:13 PM
pistols Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Men korleis fungerer pentax optio WP i kulden?Ja det er slittandes med batt. tiden.Kikket litt på den nye olympus mju 795 sw, virker veldig bra, men har lest nokre tester på det, og det virker ikkje som dei har klart og forbedret tiden det tar og ta bildet.Samt så har dei økt video kvaliteten (opp til 30 frames pr second? ) som er ein posetiv forbedring..Ellers er det ikkje store forskjellen som eg kan sjå på den og 790sw.Men er det andre produsenter som lager kamera som skal kunne tåle røff behandling?

pistols #17592 24/09/2007 3:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Stor svakhet med nevnte Mju er mangel på optisk søker.

De minste kompaktkameraene har generelt for lite manuelle funksjoner til å gi optimale resultater hver gang synes jeg. I tillegg legger størrelsen og pris begrensninger for hvor god optikken er.

Speilrefleks er såklart det beste men plasskrav og pris gjør det mindre aktuelt å ta med seg hver dag hvis man ikke er spesielt interessert.

Det beste kompromisset etter min mening når man ved å velge kameraer som Canon Powershot A-serien eller tilsvarende fra andre produsenter. Manuelle funksjoner (men fortsatt bra automodus om man ønsker), bedre billedkvalitet enn de minste kompaktkameraene, størrelse som går i en stor jakkelomme.

kamera
pistols #17593 24/09/2007 3:54 PM
Fersking
Fersking

vist du skal kjøpe deg eit videokamera budre du kjøpe deg ATC 2K fra Oregon.det tåler det meste går an å filme med det under vatn.går an å feste på hjelm å armer o.s.v.men veit ikkje me digital kamera:P

Snap shot kamera...
pistols #17594 24/09/2007 8:31 PM
Fersking
Fersking

Har selv et Olympus Mju 750 SW og er veldig fornøyd med det til sitt bruk. HAr hatt det i lomma på vesten min i hele sommer, og kan garantere for at det tåler en støyt...

Valgte dette kamera framfor et speilreflekskamera mer av praktiske hensyn en av hensyn til bildekvalitet. Kom fram til den konnklusjonen at jeg måtte velge mellom å padle eller å være fotograf - blir så mye styr med med et større speilreflekskamere i en liten kajakk...

Fordelen med et lite kamere er at det har blitt mange snap shots av situasjoner som man ellers ikke hadde fått hvis man skulle rote fram et større kamera. Ofte er det jo også sånn at bra og spesielle bilder / situasjoner kan veie opp for litt semre kvalitet... så hvis kvaliteten ikke er i høysetet, men et robust kamera for store og små eventyr anbefalles det :o)

pistols #17595 24/09/2007 10:16 PM
Fersking
Fersking

Prøv ut Canon Powershot G7! Meget bra til å være kompakt kamera. Har de samme funk som feks 350 og 400 speilrefleks, også fra Canon.

pistols #17596 25/09/2007 7:51 AM
Hej Offline
Fersking
Fersking

Hei har det nyeste Pentax Optio W 30, med 7,1 mp, har også en eldre modell av Pentax som hadde litt dårligere batterikapasitet. Det nyeste er vanntett, støtsikkert, og forholdvis raskt så er dette det perfekte allround kameraet, har prøvd Olympus, men det er tregere. Tror også Pentaxen er billigere, har ike hatt poblemer m battteri, det holder lenge, og man kan kjøpe xtra batterier så er man dekket stort sett hele dagen. Anbefales, grei størrelse. Fordelen som en annen skriver her på forumet er at en kompaktkamera gjør at du tar de bildene du ikke vile tatt med et speilrefleks kamera, og det er jo det viktigste. Husk det er mannen/kvinnen bak kameraet som er grunnlaget for de bra bildene

Hvor?
pistols #17597 25/09/2007 1:35 PM
Avhengig
Avhengig

Hvor finner man disse pentax kameraene? Nett sider??? Butikker? Keen på å sjekke de ut...

Olympus 795 SW for friluftsfolk
pistols #17598 09/12/2007 2:44 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har lagt mitt ut for salg på bruktmarkedet om du skulle være interessert.

pistols #17599 20/03/2014 2:10 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg er også på utkikk etter et nytt digitalkamera. Så nå lignende til å hjelpe meg også. Jeg skal på ferie i USA om kort tid. Og jeg gleder meg veldig. Men jeg har et digitalt kamera og deretter falt på denne tråden. Da er det noen som kan hjelpe meg? En av mine venner har nettopp kjøpt et nytt digitalt kamera på http://www.proshop.no/Digitalkamera.htm, men jeg vet egentlig ikke eier noe for dem. Håper du kan hjelpe meg .. TAKK

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå