Det virker å være bred enighet om at Bergans har bommet noe på prisingen når det gjelder overnevnte modell. Jeg føyer meg inn i rekken, og har som flere av dere over her store problemer med å se argumentene for å gå til innkjøp av Svartisen.
Var inne på bergans.no og myste litt på specsa og kom over følgende (Dette er ett lite utsnitt av specsene):
? Elastisk stramming i underkant ? Bevegelsessnitt på albuer ? Alle sømmer er tapet ? sikrer en vanntett jakke selv etter lang tids bruk ? Borrelåsjustering på ermene ? Forlenget ryggparti ? Ultrasonic teknologi (sømløs)
Legg først av alt merke til punkt nr 4, borelåsjustering i armene. Dette er vel hva vi kan kalle innovasjon på høyt nivå, og mye av grunnen til den mildt sagt stive prisen ligger nok her=)
Fra spøk til tanks; det jeg lurer mest på er punkt 3 vs punkt 6. Hvorfor tape sømmer som ikke finns? Noen som kan forklare meg opplegget her?
I motsetning til Rambo tar jeg ikke 5 øre for å sverte Bergans. I de tider hvor jeg var oppdatert på det meste av skalljakker så var Bergans ett godt alternativ til både by og fjell da prisen lå både 1,2 og 2,5 tusenlapper under jakker Bergans likte å sammenligne seg med. Ulempene da (som nå?) var at jakkene gikk igjen like ofte som bunad på 17mai, men dette er det jo ikke politisk korrekt å bry seg om=)Dermi er vel også en god del billigere for produsent å bruke enn gørrtex.
Neeei... når vi først er i det politisk ukorrekte hjørnet; Jeg kommer denne vinteren til å le høyt og peke på alle som viser seg i Svartisen. Tenker med skrekk&gru på alle de gode alternativene som er forkastet på vei mot kassen der man drar kortet på 5400 bob.