Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bergans Svartisen.
#17298 28/10/2009 10:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann. Vil først å fremst si at jeg ikke er ute etter å sverte Bergans på noen som helst måte. Det er bare det at jeg mener det finnes noe meget diskutabelt med denne jakken (Svartisen). Ja nemlig, prisen! Er klar over at dette er flaggskipet til Bergans i år, at det er den jakken de fronter i 71 grader nord osv, men skal det forsvare den prisen de tar for jakken? Ser at det er et par forskjeller fra Sirdal-jacket som for eksempel Ultrasonic teknologi (sømløs). Koster dette så mye ekstra da?Poenget mitt blir det at jeg tror Bergans skyter seg selv litt i leggen her. Kan være at det er detaljer som forsvarer prisen som jeg har gått glipp av, men min erfaring og tolkning er den, at folk som beveger seg opp i disse prisklasser ikke vil ha Bergans i nærheten av bakhodet engang når de skal kjøpe ny jakke.Rett og slett fordi det finnes så mye annet som er både bedre og rimeligere, og som frir litt mer til det segmentet som ender opp i de prisklassene. Er jeg helt på viddene her? Eller er det andre som har tenkt i samme baner?Og legg merke til at jeg ikke engang begynner å drøfte membraner.

Og til de som lurer, prisen er 5400kr.

Så spørsmålet er da som følger (og grunnen til tråden):Noen som kan komme me argumenter som taler for prisen?

Re: Bergans Svartisen.
John Rambo #17299 28/10/2009 11:16 PM
Medlem
Medlem

Jakken er verdt 3500 +/-. De resterende 2000kr er bare fordi det er Bergans, og fordi den brukes i 71grader nord, og da vil "alle" ha den.

Gore-tex vil jeg si er bedre enn Demizax. Har hørt flere som har dårlig erfaring med Bergans, enn med f.eks Norrøna og North Face.

Så hva i huleste Bergans tror, stiller jeg meg også tvilsom til.

drit i bergans
John Rambo #17300 29/10/2009 11:06 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

da blir det deres problem og ikke ditt:cool

Latterlig!
John Rambo #17301 29/10/2009 12:08 PM
Entusiast
Entusiast

Fint det er flere som reagerer på dette! Syns det er mer eller mindre skammelig! Har helt sluttet å kjøpe Bergans nå!

Har både Isogaisa og Sirdal, betalte 2800 for min NYE Isogaisa for nån år tilbake og jeg mener fortsatt dette er den beste jakken Bergans har produsert (hvis vi ser bort fra glidelåsen). Det er sikkert kommet en del forbedringer, men mener at ingen er verdt nesten dobbelt så mye.

Prisen 5400,- gir deg jo nesten hvilken som helst annen jakke, Mammut Extreme Logan f.eks som er noe av det ypperste inne skallklær, til og med toppmodellen til Klättermusen er i denne prisklassen!

Ang. membraner. Dermizax har fordelen ved at den takler saltvann bedre enn Gore-tex. Virker også bedre når temperaturen synker, Gore-tex blir fryktelig hardt og stiv, mens Dermi ikke reagerer så voldtsomt på temperaturen. MEN Gore-tex er OVERLEGENT best på å holde vann ute, puster også minst dobbelt så godt!

Så hva Bergans driver på med må bare Fanden vite! De taper i alle fall kunder!

Godt å høre.
John Rambo #17302 29/10/2009 12:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som synes det er snodig, og som eirik j sa: Drit i dem! Jeg gjør egentlig det, var bare spent på om noen andre visste om grunnen til prisen, da jeg faktisk interresserer meg en del pga at jeg jobber i bransjen. Når det gjelder membranen så har jeg også hørt dette med saltvannsargumentet før, men har aldri funnet et klart svar. Da ringte jeg til han som var gore-kontakten våres, og han mente at gore ikke var noe dårligere til sjøs enn dermizax. Han er jo selvfølgelig en smule inhabil, men han drog frem argumentet at 8 av 12 båter på volvo ocean race hadde mannskap som benyttet gore-tex bekledning. Har ikke sjekket opp dette selv da, så vet ikke om det stemmer 100%

John Rambo #17303 29/10/2009 2:17 PM
Entusiast
Entusiast

Har selv brukt Bergans bevisst når jeg har vært på sjøen eller padlet. Leste om det for lenge siden, men hadde noe med porene i membranen å gjøre, la seg i porene på Gore-tex og tettet igjen. I tilegg til at det "råtner" med tiden. Jeg har bare husket å spyle klærne gådt.

Men det stemmer det at Gore-tex brukes i Volvo Ocean Race. Har jeg sett og lest om flere ganger. Kan hende Gore-tex-teknologien har forbedret seg på dette med sjøvann de siste årene. Tross alt noen år siden jeg leste om dette med porer i membran.

Isåfall er jo ikke dette noe som styrker Bergans plass i markedet. Idag velger jeg lett gore-tex fremfor Bergans.

John Rambo #17304 29/10/2009 3:28 PM
Medlem
Medlem

Gore-tex brukes også i overlevelsedrakter offshore, blandt annet på dansk sokkel.

Enig med Rambo
John Rambo #17305 29/10/2009 6:16 PM
Avhengig
Avhengig

Jeg liker for så vidt Bergans.

Men Svartisen-jakka er overpriset!

Bergans forsøker vel kanskje å komme seg opp i nivå med Arc'Teryx. De matcher på prisen i det minste. Jeg blir overrasket hvis de matcher kvaliteten.

Jeg har Rauland-jakka fra Bergans selv, i rødt og svart, og dette var 71 Grader Nord-jakka i 2006. Jakka er unektelig kul, det må jeg si, men foret på innsiden av ryggen har fliset opp på grunn av de FÅ gangene jeg har kjørt med ryggskjold!Dette er ikke bra i det hele tatt!!!

Jeg synes heller ikke at dagens Bergans-design er i nærheten av kul nok til å velge dette merket foran f.eks Norrøna, Sweet eller Arc'Teryx.

John Rambo #17306 29/10/2009 11:17 PM
Medlem
Medlem

det eneste som kan forsvare prisen på Svartisen er vel enkel økonomisk teori om tilbud og etterspørsel smile

hvorfor denne etterspørselen finnes har jeg ikke noe klart svar på. jakken er nok bedre enn de fleste andre jakkene til Bergans, men fortsatt, det er nesten samme pris som Arc`teryx Alpha SV...

det kan jo også nevnes at Bergans har satt opp prisen på nesten alle klærene sine denne høsten.

når det kommer til argumentet om at Dermizax er bedre enn Gore-tex når det blir fryktelig kaldt, hva skal man med en skalljakke i minus 25? en dunjakke eller tilsvarende er vel mer riktig bekledning når alt vann har frosset til is og snø.

vet ikke om Dermizax er bedre enn Gore-tex på sjøen (bruker selv seiltøy fra Musto med Gore-tex), men jeg har tilgode å finne en Bergans jakke som er bra til seiling (høy krave med fleecefôr, mansjetter i ermene etc).

John Rambo #17307 30/10/2009 10:27 AM
Fersking
Fersking

Det virker å være bred enighet om at Bergans har bommet noe på prisingen når det gjelder overnevnte modell. Jeg føyer meg inn i rekken, og har som flere av dere over her store problemer med å se argumentene for å gå til innkjøp av Svartisen.

Var inne på bergans.no og myste litt på specsa og kom over følgende (Dette er ett lite utsnitt av specsene):

? Elastisk stramming i underkant ? Bevegelsessnitt på albuer ? Alle sømmer er tapet ? sikrer en vanntett jakke selv etter lang tids bruk ? Borrelåsjustering på ermene ? Forlenget ryggparti ? Ultrasonic teknologi (sømløs)

Legg først av alt merke til punkt nr 4, borelåsjustering i armene. Dette er vel hva vi kan kalle innovasjon på høyt nivå, og mye av grunnen til den mildt sagt stive prisen ligger nok her=)

Fra spøk til tanks; det jeg lurer mest på er punkt 3 vs punkt 6. Hvorfor tape sømmer som ikke finns? Noen som kan forklare meg opplegget her?

I motsetning til Rambo tar jeg ikke 5 øre for å sverte Bergans. I de tider hvor jeg var oppdatert på det meste av skalljakker så var Bergans ett godt alternativ til både by og fjell da prisen lå både 1,2 og 2,5 tusenlapper under jakker Bergans likte å sammenligne seg med. Ulempene da (som nå?) var at jakkene gikk igjen like ofte som bunad på 17mai, men dette er det jo ikke politisk korrekt å bry seg om=)Dermi er vel også en god del billigere for produsent å bruke enn gørrtex.

Neeei... når vi først er i det politisk ukorrekte hjørnet; Jeg kommer denne vinteren til å le høyt og peke på alle som viser seg i Svartisen. Tenker med skrekk&gru på alle de gode alternativene som er forkastet på vei mot kassen der man drar kortet på 5400 bob.

John Rambo #17308 30/10/2009 11:17 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat donut:Neeei... når vi først er i det politisk ukorrekte hjørnet; Jeg kommer denne vinteren til å le høyt og peke på alle som viser seg i Svartisen. Tenker med skrekk&gru på alle de gode alternativene som er forkastet på vei mot kassen der man drar kortet på 5400 bob.

Enig der!

En annen ting ang. Dermi er vanntettheten over TID. Jeg har hatt 4 jakker fra Bergans med dermi over flere år og det går som regel ikke mer enn maks 2 år før vannet trekker gjennom. Dette gjelder forsåvidt også bukser.Greit for OSS at Bergans har 5 års garantien på vanntetthet, synd for dem , jeg har aldri hatt et dermi-plagg som har holdt seg tett i 5 år.

BØØØMP
John Rambo #17309 31/10/2009 5:54 AM
Fersking
Fersking

Er det ingen som kan svare på mine issues rundt taping av sømmer som ikke eksisterer?

Jeg har for øvrig tenkt gjennom saken nå, og jeg kommer, om mulig, til å le enda høyere av svartisenfolket.

Sterkt ord, svake mennesker;

Kjøp av svartisen= RETARD!

John Rambo #17310 31/10/2009 8:56 PM
Medlem
Medlem

Sitat donut:? Elastisk stramming i underkant ? Bevegelsessnitt på albuer ? Alle sømmer er tapet ? sikrer en vanntett jakke selv etter lang tids bruk ? Borrelåsjustering på ermene ? Forlenget ryggparti ? Ultrasonic teknologi (sømløs)Fra spøk til tanks; det jeg lurer mest på er punkt 3 vs punkt 6. Hvorfor tape sømmer som ikke finns? Noen som kan forklare meg opplegget her?.

jeg vet ikke hva bergans har tenkt når de skrev dette, men ser for meg at de har en standard mal på hva de skriver (jamfør Borrelåsjustering på ermene) også har de bare lagt til -Ultrasonic teknologi (sømløs) (hva betyr egentlig Ultrasonic ?) uten å tenke på at de alt har skrevet at sømmene er tapet.

dette ble jo litt kverulering, de mener vel egentlig bare at der stoffet er festet med Ultrasonic teknologi (har man egentlig lovt til å blande engelsk og norsk i samme setning?) har de også lagt på teip...

John Rambo #17311 01/11/2009 1:26 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Slik jeg har forstått det så er forskjellen på på Svartisen vs f.eks Sirdal jakkene at Svartisen er laget med 3.veis Dermizax i mykt 4-veis stretchmateriale.Dette innebærer at jakken er litt tykkere og føles mer ut som en soft-shell jakke enn en typisk skalljakke.

Hvorvidt dette forsvarer 2000 ekstra kontra andre jakker kan diskuteres.

John Rambo #17312 01/11/2009 2:42 PM
Medlem
Medlem

Både Sirdal og Svartisen er i 3.lags stretch. En 3-lags jakke er normalt hverken tykkere eller mykere enn en tolags.Prisen til Svartisen er nok bare for å suge ut ekstra kroner og for å late som at Bergans er i samme liga som Norrøna og Arcteryx. Det er jo en del som tror at pris=kvalitet.

John Rambo #17313 01/11/2009 3:08 PM
Entusiast
Entusiast

Må bytte membran for å leke me de store gutta ; )

Prisen som diskuteres
John Rambo #17314 01/11/2009 3:15 PM
Medlem
Medlem

John Rambo #17315 01/11/2009 4:14 PM
Medlem
Medlem

Sitat Gilje:Prisen som diskuteres her er vell litt feil? http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=705370233&spg=769710422&sspg=858934937&ps=24074&p=1404382455

Ikke dra inn den isolerte versjonen. Sjekk f.eks. www.bergans.no og du vil finne at den Svartisen vi diskuterer koster 5400,- veil.

Svartisen
John Rambo #17316 15/02/2010 11:14 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei. Du som lurer på hva sømløs er. Det er ikke sydde sømmer, det er det de mener. Sømmene er limt, og deretter tapet. Til deg som ikke får tette nok jakker. Har du vaska og strøket jakken etter bruksanvisninga? Mine jakker har jeg aldri hatt problemer med. Jeg har to stykker, og de er like tett enda.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå