Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Shelltyper
#16884 05/11/2008 10:31 PM
kyrrer Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Kan noen forklare en stakkar uvitende forskjellen på de mange typer "shells" i jakker? Jeg fant ikke noe som forklarte alle sammen.

Jeg har sett benevningene:shellsoftshellhardshellcomfortshell...og det er bare på Norrøna.For alt jeg vet finnes flere også.

Hva i all verden er forskjellen?

Re: Shelltyper
kyrrer #16885 05/11/2008 11:34 PM
Entusiast
Entusiast

"Shell" oversettes med "skall"; altså harde og myke skall, ettersom hva de egner seg til av vær og føre.

Hard shell: Vind-/vanntet ytterlag.Soft shell: Vindtett, gjerne vannavstøtende ytterlag for godværsdager. Kan med hell brukes innenfor et "hard shell" når det er drittvær.

Gore Tex Soft Shell: Variant av XCR, men med flosset, mer komfortabel innside.Gore Tex Pro Shell: Det nyeste og antatt beste membranet fra den kanten.Gore Windstopper: Vindtett membran, mye brukt i fleece-produkter.

For å forvirre deg ytterligere har du et tilsvarende utvalg av forskjllige membraner hos mange andre produsenter enn Gore, alle selvfølgelig med egne (merke-)navn.

kyrrer #16886 06/11/2008 8:58 AM
Entusiast
Entusiast

Hard shell: "hard skall" uten isolasjon som puster og skal være en barriere mellom deg og elementene. Som nevnt både vanntett og vindtett.Soft shell: "mykt skall" for når været ikke er så ille og du kan ofre vanntetthet for mye bedre pusteegenskaper.

Hard- og softshell er ikke trademarks eller noe sånt, men bare hverdagsnavn på to typer plagg man bruker i den moderne måten å kle seg i lag på lag på lag.

Gore-Tex ProShell: trelags laminat og høyeste standarden til GT. ProShell beskrives ikke så mye selve membranen som at det skal brukes nylon både på utsiden og innsiden av jakka for maksimal slitestyrke. Puster, men dårligst av alle GT-membranene.

Gore-Tex performance shell: også trelags eller to-og-et-halvt-lags laminat hvor innerstoffet kan være av mykere og tykkere materialer. Hvis den har nettingfor eller noe så er det to-og-en-halv.

Gore-Tex Softshell: Mykeste ytter- og innerstoff. Kjennes ut som softshell men er det ikke!! Det er en tett GT membran i disse plaggene, og de puster som ei hvilken som helst annen GT-membar og altså IKKE like bra som softshell. Er vanntett.

Gore-Tex Paclite: Tolags membran for å spare vekt

kyrrer #16887 06/11/2008 3:39 PM
kyrrer Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ok, takker. smile

Hvor havner da "comfortshell"?

kyrrer #16888 06/11/2008 4:47 PM
Entusiast
Entusiast

Under kategorien "dårlig markedsstrategi"...

I praksis er det liten til ingen forskjell mellom Performace shell og Comfortshell. Comfortshell har gått ut av GTs rekke nå, så jeg regner med det er Performance shell som overlapper.

Det viktige er uansett at graden beskriver heller ytter- og innerstoffet enn selve membranen mellom! GT lager virkelig haugevis med forskjellige membraner, og de brukes mer eller mindre om hverandre ettersom slitestyrke, vekt og komfort vurderes mot hverandre.

Skulle tro at comfort og performance havner på samme nivå, kanskje like under, gamle XCR. Godt nok for de fleste =)

Bra svar
kyrrer #16889 06/11/2008 6:03 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat Peddyslate:Under kategorien "dårlig markedsstrategi"...

Bra kommentar, Peddyslate.

Gore-Tex har klart å rote seg selv inn i et virvar av ulike betegnelser på de ulike membranene sine, idet de har byttet de fleste gamle betegnelser, men beholdt noen.

Ikke rart folk blir forvirret.

For øvrig er det du (og Captain Slow) listet opp av GT-membraner helt riktig.

kyrrer #16890 06/11/2008 7:13 PM
Fersking
Fersking

Hva i all verden er forskjellen?

Du mener vel forshellen...?

kyrrer #16891 12/11/2008 8:54 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Comfortshell er stort sett akkurat det samme som (GT)SoftShell. ProShell er som nevnt over "toppmodellen" av GT membranene, men den puster bedre (ikke dårligere) enn de andre. For å lage enda mer forvirring er det som tidligere ble kallt XCR nå stort sett det som nå kalles PerformanceShell

Hmmmmm...
kyrrer #16892 13/11/2008 8:40 PM
Medlem
Medlem

(Denne tråden greier jeg ikke holde meg unna...)

Må bare få rose folk for oppklarende informasjon!

Om noen ønsker å lære mer, anbefales GTX' egne hjemmeside: www.gore-tex.com

Der finner du også bra tips til vedlikehold av produkter med GTX- og WS-membraner!

-Også må jeg bare få dele et lite hjertesukk...:

Alle snakker om PUSTING meg hit og PUSTING meg dit... Nå har jeg saumfart alle mine GTX-, WS- og fleece-plagg, uten å ha funnet noe som minner det minste om lunger... Veit det kanskje er flisespikk', men kan man ikke bare bruke det gode og beskrivende ordet "VENTILERE"?? -for det er nemlig det det handler om!!

*SUKK*

kyrrer #16893 13/11/2008 8:53 PM
Entusiast
Entusiast

Dessuten er det dårlig gjort av GT å kalle en laminat for "softshell". Det finnes riktignok ingen standard for hva softshell faktisk er, men de aller aller fleste forbinder det med jakker som ventilerer mye bedre enn membranjakker med den tradeoff at de ikke er vanntette. Når så GT lager en standard hvor de bruker en membran som i alle andre GT-laminat, med eneste forskjell at ytterstoffet er tykkere og mykere så er dette misvisende og vil lede til mange nedsvetta og søkkblaute turfolk som mer eller mindre er blitt lurte..

Altså: GT softshell er mer komfortabel enn andre GT-laminat, men er IKKE det man vanligvis tenker på med "softshell"..

kyrrer #16894 14/11/2008 12:39 AM
Medlem
Medlem

Jeg må få skryte litt av GT softshell. Kjøpte en i høst, og det er den desidert beste gore-texjakka jeg har hatt til "vanlig" bruk, dvs ikke ekstrembruk som klatring eller topptur i snøstorm. Myk og lett som en vanlig vindjakke, ventilerer bra og holder regnet ute. Etter jeg kjøpte den har jeg ikke brukt de vanlige softshelljakkene mine, de tåler jo ikke engang yr før man blir våt.

Ellers vil jeg tro at det er "for mange" som kjøper hardshell (pro-shell) i den tro at det er best of the best. Det er nok best til sitt bruk, men som en allroundjakke som holder vind og regn ute er nok andre ting like bra, og mye mer komfortabelt. F.eks. ville jeg trolig valgt Narvik Comfortshell foran Lofoten dersom det kun var til heisbruk.

Synes forresten det er for lite bra jakker med nettingfor der ute, har hatt sansen for det.

kyrrer #16895 14/11/2008 12:59 AM
Entusiast
Entusiast

Alt til sitt bruk smile Nettingjakker gjør jobben i heis og på dagsturer. Kanskje hytte-til-hytte hvis man blir lenge nok til å få tørka de ordentlig.

Jeg personlig styrer unna både GT softshell og nettingfor av samme grunn: stoffet/nettingen holder på alt for mye vann! Det blir tungt, kaldt og ventilerer dårligere. Med netting har jeg opplevd at fuktighet fryser fast i nettingforet på innsiden! Skal sies at dette var på lengre tur i Øst-Finnmark dog.

Men har man ikke så strenge krav så kan og bør(!) en spare seg for en tusenlapp eller to på å la være å kjøpe proshell og heller vurdere softshell eller tolags laminat med nettingfor.

kyrrer #16896 14/11/2008 2:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Alt til sitt bruk. For folk som skal ha en "byjakke" eller en jakke som stort sett bare brukes i heisen og på korte turer er en GT SoftShell jakke genial. Tykkere, lunere, mykere og litt varmere enn en ProShell jakke. Dersom du skal ha en turjakke får du som nevnt over problemer med fuktighet og frost, og da er ProShell en bedre løsning.

kyrrer #16897 14/11/2008 6:49 PM
Entusiast
Entusiast

Jupp! Kanskje det er bedre å fokusere på hva man klarer seg med istedenfor å skape et hysteri om at alle må ha proshell... Comfortshell eller tolags med nettingfor duger til de fleste. Er ikke så lenge siden alle gikk rundt i bomull med ei regnjakke i sekken og var fornøyd med det..

kyrrer #16898 17/11/2008 7:50 PM
Fersking
Fersking

Sitat leug&mjuk:(Denne tråden greier jeg ikke holde meg unna...)Må bare få rose folk for oppklarende informasjon!Om noen ønsker å lære mer, anbefales GTX' egne hjemmeside: www.gore-tex.comDer finner du også bra tips til vedlikehold av produkter med GTX- og WS-membraner!-Også må jeg bare få dele et lite hjertesukk...:Alle snakker om PUSTING meg hit og PUSTING meg dit... Nå har jeg saumfart alle mine GTX-, WS- og fleece-plagg, uten å ha funnet noe som minner det minste om lunger... Veit det kanskje er flisespikk', men kan man ikke bare bruke det gode og beskrivende ordet "VENTILERE"?? -for det er nemlig det det handler om!!*SUKK*

strengt talt tror jeg prossessen heter diffusjon, men jeg har heller ikke funnet lunger noe sted i jakka mi, jeg heller;)

kyrrer #16899 17/11/2008 8:08 PM
Ivrig
Ivrig

Starten på tråden er jo fornuftig!

Men; det er jo så mange her på Fri Flyt som er mer opptatt av hvordan klærne ser ut; og, ikke minst hva som er kult (nei ikke forsøk å forkløar meg noe annet). Har selv benyttet bommullsanorakk i mange år, ikke nå nei, men det er grunnet at anorakken er utslitt.

Shell meg her og Shell meg der :cool

Ja; alle har vel nå forstått at jeg er gammel. Mange av dere har driti på draget om 10 år :razz

kyrrer #16900 17/11/2008 9:56 PM
Fersking
Fersking

Sitat The Animal:... Mange av dere har driti på draget om 10 år :razz

Hva mener du med dette?

Gjetning
kyrrer #16901 17/11/2008 10:13 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat henrikh:<blockquote><p>Sitat The Animal:... Mange av dere har driti på draget om 10 år :razz

</p>

Hva mener du med dette?

</blockquote>

Mulig jeg tar feil, men jeg tipper at Animal mener at mange av oss driter oss litt ut med pengene vi bruker på fancy skallbekledning.

At vi øser ut penger på dyre tekniske klær, som vi i realiteten ikke alltid behøver for å nyte skisport.

Hvis dette er hva han tenkte på, så er jeg egentlig ganske enig. (Selv om jeg er litt utstyrshore, og trives bra med Dermizax og Gore Tex-membranene i klærne mine...)

Men MÅTTE jeg hatt de...?

Nei...

kyrrer #16902 17/11/2008 10:19 PM
Ivrig
Ivrig

Var det så vanskelig å forstå da?

Shell meg her og Shell meg der! Om 10 år har noen av dere oppdaget hvor liten betydning skalltyper har!

kyrrer #16903 17/11/2008 10:22 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg så ikke innleget ditt "tb77" før jeg svarte, men du beskriver helt riktig hva jeg mente smile

kyrrer #16904 17/11/2008 11:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg holder en knapp på Euroshell.Det gir ekstra bonus på pølsemeny.Viktig med energi når man skal til fjells:grin

Jepp
kyrrer #16905 18/11/2008 1:58 AM
Fersking
Fersking

Sitat escimo:Jeg holder en knapp på Euroshell.Det gir ekstra bonus på pølsemeny.Viktig med energi når man skal til fjells:grin

Jepp,enig med du! :grin Shell Select er også en naturlig stoppeplass på vei nedigjen til byn. mmm

kyrrer #16906 18/11/2008 8:49 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat Gammel-Erik:Bortsett fra det, er det utrolig hvordan en generasjon med friluftsmennesker og skifolk kan bli lurt så j**li trillrundtlurt i så mange år av Gore.Meg selv inkludert. For så innmari bra er det faktisk ikke.

Verden vil bedras! :grin

kyrrer #16907 19/11/2008 2:21 PM
Fersking
Fersking

Sitat tb77:Neste gang jeg skal kjøpe skallklær, så skal jeg få butikkbetjeningen til å informere om hvilke egenskaper plagget har for osmose og diffusjon.:razz he he

Hey, kanskje det er osmose-egenskapene produsentene beskriver med "8000mm vannsøyle"-dataene sine?

kyrrer #16908 12/02/2009 11:11 PM
Medlem
Medlem

Sitat Peddyslate:Alt til sitt bruk smile Nettingjakker gjør jobben i heis og på dagsturer. Kanskje hytte-til-hytte hvis man blir lenge nok til å få tørka de ordentlig.Jeg personlig styrer unna både GT softshell og nettingfor av samme grunn: stoffet/nettingen holder på alt for mye vann! Det blir tungt, kaldt og ventilerer dårligere. Med netting har jeg opplevd at fuktighet fryser fast i nettingforet på innsiden! Skal sies at dette var på lengre tur i Øst-Finnmark dog.Men har man ikke så strenge krav så kan og bør(!) en spare seg for en tusenlapp eller to på å la være å kjøpe proshell og heller vurdere softshell eller tolags laminat med nettingfor.

Dette opplevde jeg denne uka. Var på Norefjell i ca -15 grader, og da jeg tok av meg pro-shell-jakka var det et lite rimlag på innsiden øverst på brystet.Hadde det vært softshell eller nettingfor så hadde nok det trukket til seg mer vann, og hele jakka hadde blitt stiv. Pro-shell på fjellet, så blir GT soft-shelljakka brukt i byen:wink

kyrrer #16909 01/03/2010 10:17 PM
Medlem
Medlem

Takk for tips, men det er nok allerede for sent for den jakka. Når jeg skrev forrige innlegg hadde jeg brukt jakka ca 5 dager, så puste-egenskapene burde vært som ny. Det var en Arcteryx Sidewinder AR, som jeg solgte i fjor høst. Har nå Peak Performance Heli Alpine, som jeg er mye mer fornøyd med. Har såvidt sett antydning til rim et par steder på den jakka også, men ikke noe å bry seg om. Gore-tex bør vaskes, men det kan fint gå 15-20 bruksdager mellom hver gang. Det kommer selvsagt an på hvor mye man svetter og om det fester seg skitt på jakka.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå