Innerste laget på kroppen - Ull eller kunststoff
|
Fersking
|
OP
Fersking
Personlig er jeg av den oppfatningen at ull rett på kroppen er bra for meg i de fleste anledninger på høst/vinteren/vår. (Bruker Dovres aquaduct) De "superunderttøyene" jeg har prøvd er slettes ikke supre. Likevel hører jeg at mange er veldig fornøyde med enkelte kunststoff rett på kroppen, og snakker varmt om fukttransport. Vil gjerne høre erfarne brukeres mening om dette. Hva er bra/ikke bra? Hvilke merker/produkter vil du anbefale? Ev. til hvilket bruk er de best?
|
|
|
 ..
|
Entusiast
|
Entusiast
lowe alpine dryflo har jeg god erfaring med til å ha under, sommer som vinter(kunststoff) . craft også, men det hvis du er av det følsomme slaget, så kjenner du det på craftundertøyet. dryflo`en transporterer fuktighet godt, men hvis du svetter skikkelig mye så lukter alt superundertøy piss.
|
|
|
 kun ull
|
Fersking
|
Fersking
For meg er det kun ull som gjelder. brukte en del superundertøy tidligere, men føler at de ikke holder mål. Iallefall ikke etter noen dagers bruk.
|
|
|
 Oi, dette kan man vel diskutere i d uendelige!
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bruker to lag når jeg er på ski, Norrøne equalizer polo og Oakley jakke og bukse.. Dette har jeg brukt i alt fra -20 til 0 grader, funker helt utmerket. På lengre turer er ull å anbefale pga. at det har bedre varmeevne (selv når d er vått), og fordi d lukter mye mindre enn ''superundertøy'' Selv mener jeg dette er en smaks/vanesak, og det vil derfor aldri finnes noe fasitsvar på hva som er best.
|
|
|
 Fasit ;)
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ull holder bittelitt bedre på varmen eller syntetiske stoffer når det blir virkelig vått.. Det kan komme av regn, svette eller andre lignende ting. Men vi snakker ikke om store forskjeller her! Den store og kanskje eneste forskjellen mellom mange superundertøy og ull er lukt. Skal du mange dager på tur så kommer det til å lukte betraktelig mer av syntetiske stoffer enn av ull.. Så derfor: LANGE TURER: UllKORTE TURER: Valgfritt
|
|
|
 Evig ubesvart?
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det er utolig mange ulike erfaringer og myter rundt ull/kunstfiber. Mye av dette skyldes de mange ulike måtene plagg kombineres og brukes på. Snakker vi brynje eller langarma genser med høy hals, behandlet eller ubehandlet ull? Hvilket syntetstoff er undertøyet laget av? Brukes innerste laget med et mellomlag? Er det et tykt eller tynt mellomlag? Er mellomlaget i ull eller flecce el.? Er ytterste laget i bomull, gore-tex, microfiber eller annet? Hvordan er været? Hvor høyt er aktivitetsnivået? Dette er spørsmål som gjør alles erfaringer interessante og som sørger for dette evige spørsmålet: ull eller kunststoff? Selv foretrekker jeg ull innerst på alt fra en kort markatur i mildvær til 3-ukersturer i februarkaldt i vinterfjell. Ull er en sikker helgardering og den klart billigste løsningen. De siste 10 åra har jeg kun hatt to sett med ull i skapet/på turer. Aldri frøset. Ser absolutt positive sider ved kunststoff på kortere eller "svetterike" turer, men da gjerne i tørt vær med bomull eller liknende "superpustende" stoff som ytterste lag. Ofte fremheves syntetstoffenes fuktransporteringsevne som et fortrinn fremfor ull. Min erfaring er derimot at skallaget (om det er av gore-tex el. -noe det ofte er i disse dager) ikke greier å videretransportere all denne fuktigheten, spesielt i streng kulde. Fuktigheten "tetter" da jakka ved at det danner seg et tynt islag på innsiden av jakka. Selv om mye av dette kan "ristes" vekk svekker det over tid fuktransporteringsevnen til jakka (saltkrystallene i svetten setter seg i porene). Dermed snus ullas svakhet, at den tar opp endel fuktighet, til dens fortrinn. Når ull i tillegg holder deg varm også i våt tilstand, er valget enkelt for min del. Prøv selv 
|
|
|
|
|
|
 Mange meninger
|
Fersking
|
Fersking
om det her gitt. Polypropylen folkens,, det er svaret! Fordelen m ull er at det holder varmen ved fuktighet, bakdelen er at det aldri tørker og stinker balle. Det suger til seg fuktighet og har mange "gjemmesteder" for bakterier(lukt).Superundertøy (av div mikrofiber m en blandings av bomull ol.) har samme bakdelene, men holder ikke varmen ved fuktighet. Polypropylen har klart best fukttransport på markedet (tørr før du tar den ut av vaskemaskinen), og enkelte modeller har pol. innerst mot kroppen og ull (f.eks Lifa)for varme, altså tørr og varm. Men det geniale er at dette undertøyet syes av en eneste tråd, dvs ingen nupper og drit hvor lukten kan sette seg + klø og allergifritt. Har alltid brukt ullfrotte og vært en ihuga ullfan men det her funker faktisk. Bakdel: kjempedyrt...
|
|
|
 Kunstoff merker..
|
Fersking
|
OP
Fersking
Æ registrerer at mange e enig med meg i bruken av ull. Likevel vil æ utfordre flere av dere som bruker superundertøy på kortere turer. Lowe Alpines DryFlo og Norrøna equalizer polo ble nevnt her. En æ kjenner snakker varmt om Helly Hansens Polypropylen stoff. Hvilke merker synes du er best? Hva har du ytterst ev som mellomlag? Noen som bruker brynje innerst?
|
|
|
 Re: Innerste laget på kroppen - Ull eller kunststoff
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bruker stort sett superundertøy hvis jeg er ute og trener eller kjører i bakken. Ellers er det ull for alle penga.Hvis det er skikkelig kaldt bruker jeg brynje (eller liknende) innerst og en ulltrøye utenpå. Dette holder i lange baner under skalljakken så lenge du ikke sitter stille. Du får da transportert svette ut i ulla som holder på varmen godt hjulpet av luftlaget i brynja og slipper ut fuktighet så godt skallet klarer. Den største fordelen er at innerste laget holder seg ganske tørt iom gode fukttransportegenskaper samtidig som det lager et godt ekstra luftlag under ulla. Godkombo på dager med kaldere enn -20!
|
|
|
 Tørr=overleve
|
Fersking
|
Fersking
Enkelt og greit: Undertøyet har to funksjoner 1holde deg varm 2transportere fuktighet vekk fra kropp (er du tørr er du varm!) og de fleste av oss har jo skalljakker som vi bruker ute. Det kjipe er at når fuktigheten blir transp, vekk fra kroppen så trengs det et materiale for å omdanne dine svettedråper over til damp , for damp er det eneste membranen i jakka di slipper ut.. Dette (eneste) materialet heter (desverre) fleece... Derav 3-lags prinsippet. Men uansett så finnes det ingen regler på dette, men den viktigste regelen er ; er du tørr er du varm.. Skal du gå i tjue speik på vidda eller 0 grader ved havet? svetter du mye?lite? osv, men 3 lags kombi transp fukt, sånn er det bare... Brynje og ull er noe man bør ha med seg i sekken hvis man skal på en lengre tur og det er dritkaldt, og evt skal sitte stille..
|
|
|
 ..
|
Fersking
|
Fersking
forresten, ullfrotte kan funke til en viss grad, men fleece er det eneste som er lagd for det...
|
|
|
 helly hansen
|
Fersking
|
Fersking
er veldig fornøyd med superundertøyet til helly hanse! har du fleece utenfor og en pustende jakke skal det veldig myer til vør du bler våt!
|
|
|
|
|
|
 Ull
|
Entusiast
|
Entusiast
Holder deg varm selv om det er vått. dessuten lukter det mye værre av superundertøy etter det er brukt.
|
|
|
 Mine erfaringer kort summert...
|
Medlem
|
Medlem
er som følger: Bomull (ikke nevnt) er no dritt. Lite varmt og tørker seint. Bruker man det noen ganger, så er det i tillegg to nummer for stort. De som var i forsvaret/militæret for mer enn 8-10 år siden husker sikkert det hvite bomull-undertøyet man fikk ut for å bruke på vinterdagene. Fysj og fy!!! Heldigvis så er det nesten utryddet! Kunststoff er varmt og tørker fort. Holder ikke varmen noe særlig når det er vått og stinker ganske bra etter en dag aktivt bruk. Kan variere litt... Ull er vinneren i mitt hus, med mindre jeg skal bare en kort dag i bakken eller en treningsøkt. Det er varmt, god lufting og holder varmen bra selv om det er vått. Gikk gjennom isen med alle klærne på i vinter, og fikk faktisk noe av varmen igjen uten å skifte etter å ha løpt og hoppet litt. Ulempen er da at det tørker seint, men man kan holde noe av kroppsvarmen mens du gjør det. Men smaken er jo som kjent som baken; to-delt! Hvilket betyr at noe for enhver brukt. Jeg vil ikke bruke ull dersom jeg skal ut på ei treningsøkt, der jeg svetter masse og skal rett hjem etterpå. Da ville jeg brukt kunststoff. Men "noen liker mora, og noen liker dattera!" 
|
|
|
 Ingen regel uten unntak!!!
|
Medlem
|
Medlem
Det er forøvrig ett unntak!!! Jeg har brukt noe undertøy nærmest kroppen som er kunstfiber (måtte stikke i boden å sjekke!) som er rett og slett fabelaktig! Dette har jeg brukt dagen lang i firedagers turer på fjellet midt på vinteren. Dersom man kombinerer dette med ullfrotte utenpå når det blir VELDIG kaldt, er dette en vinner! Produktet: Aclima SuperNet eller Aclima Ultra NetNettadresse: http://www.aclima.no/nindex.htm Prøv det! Du blir ikke skuffet! Hill Aclima!
|
|
|
 pose og sekk!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg bruker like gjerne begge deler. Kunststoff innerst for å transportere fuktighet bort fra kroppen og ull utenpå der igjen for å holde på varmen. Dvs at jeg er tørr helt innpå kroppen slik jeg ville vært med kunststoff og varm som om jeg ville brukt ull. Har også aldri opplevd at det blir for varmt. Bruker HH på begge plagg og det blir ikke så veldig dyrt.
|
|
|
 Ull er supert
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Testa ut tipsene til Smackwater Jack og Kaptein Fjell. Smarte karer (?) og smarte tips. Vært i fjellet en vinternatt før de, virker det som. Ja, membranjakker slipper kun ut vannDAMP, og tørr = overlevelse i streng kulde, men synd ikke Kaptein Fjell nevner hva 3-lagsprinsippet består i. Behovet for å vite dette forsterkes ytterligere etter å ha testa ut fleece som jeg ikke opplevde som særlig varmt. Hatt litt delte erfaringer med bruk av brynje også. Har desverre ikke fått prøvd polyprop. bla. pga. pris. Er virkelig fleece eneste plagg som skaper vanndamp -altså vann som fordamper? Når det ryker av ulltrøya mi er det jo vanndamp som slippes gjennom trøya fra kroppen og ut. Når jeg tar den av, fortsetter det å ryke av den. Betyr ikke dette at vannet fordamper fra trøya? Har forresten aldri opplevd luktproblemer med ull (brukt Janus 100 % merinoull (siliconbelagt tråd?) og Lanulva 100 % ubehandlet "naturull"). Lukter derimot kattepiss av såkalt superundertøy og blandingsprodukter etter svært kort tid. Likevel fint til treningsturer. "Don't ask what Elvis can do for you, but what you can do for Elvis."
|
|
|
|
|
|
 og
|
Entusiast
|
Entusiast
til alle dere som har gore-tex skallbekledning: gore-texen puster ikke i det hele tatt hvis man har bomull under det av noe slag!(de fleste vet vel at bomull er fysj og faenskap til å ha under)
|
|
|
 Lukt av superundertøy
|
Fersking
|
Fersking
En enkel måte å unngå lukt av superundertøy er å skylle det i rent vann uten vaskemiddel etter bruk. Det tar bare 5 min og mer skal det ikke til for å indre lukt. Sannsynligheten for at tøyet er vått i utgangspunktet er jo ganske høy, så tørkes må det jo uansett. Jeg har gjort dette med stort hell på påskeferier og alpeturer, hvor tøyet blir våt av svette dag etter dag. Når du kommer hjem får du mor til å finne fram vaskepulveret så er du klar for nye ekspedisjoner.
|
|
|
 Vedrørende Lars Monsen og hans "Tips"
|
Fersking
|
OP
Fersking
Det er jo politisk korrekt å vare enig med Lars Monsen for tiden, det har jeg forstått. Han har jo som sagt vært ute en vinterdag før, og alt det der.. Man har jo utvilsom noe æ lære av de som virkelig har vært på tur, mange dager i "felt" etterhverandre, skikkelig kulde etc.Det svirrer en del rykter om hva Monsen foretrekker, skulle gjerne hørt det fra han selv. Æ har hørt via via at han foretrekker Bomullsanorakk foran GoreTex typer, presenning istedet for telt og ull istedet for alt annet. Kildene er litt usikre ... Er det flere Guru tips, som du/dere har direkte fra slike Nataufantaster, så del dem med oss, men har du hørt tpsene via via via på kroa så la være.
|
|
|
 blanding
|
Fersking
|
Fersking
jeg bruker ull til vanlig, og superundertøy i bakken og på turer( som oftes en fleecs genser også), men er det mange minus, bruker jeg helst ulltøy uansett.
|
|
|
 Brynje Arctic
|
Fersking
|
Fersking
Jeg bruker Brynje Arctic og det fungererer meget bra, http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=BRY4
|
|
|
 Arctic Brynje
|
Medlem
|
Medlem
er det beste jeg har prøvd.. kystjeger kommandoen bruker dette og er ikke mange som blir svettere/våtere enn jegerne.. kjempefornøyd og funker til alt som innebærer kulde
|
|
|
|
|
|
 brynje artic
|
Fersking
|
Fersking
Er enig i at brynje artic er vel og bra, har mye erfaring med dette produktet selv. Men her kommer man inn på det punktet som flere har kommentert før meg, hvor kaldt er det og til hvilket bruk skal det brukes? Husk at brynje artic er et relativt "varmt" plagg, den holder dårlig på varmen hvis den blir våt og den tørker sakte i forhold til mange andre produkter. Hvis man skal ut på en lengere tur er min erfaring at hvis man bruker en vanelig brynje under en skall-jakke mens man er i bevegelse, holder dette selv på kalde dager.
|
|
|
 ull
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan anbefala devold expedition
|
|
|
 .....::::.....
|
Fersking
|
Fersking
ULL! Eneste som holder meg varm i kulda.. ellers er jo dunjakka en sikker vinner når man skal nyte utsikten på toppen 
|
|
|
 jaja
|
Medlem
|
Medlem
Ull for å holde deg varmSuper når du skal trene.. Super er mye bedre til å transportere svette men ull er bedre til å holde varmen når det er vått
|
|
|
 ....
|
Fersking
|
Fersking
Enig med *_*. Ull til tur, syntetisk til trening. Prøv bavac sitt, jeg er fornøyd med det, eller janus hvis du vil ha ull!
|
|
|
 Ull!!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ull på g ja..!! :DUll innerste laget året rundt!! Devol funker fett det..
|
|
|
|
|