dunjakke under eller utanpå gore-tex?
|
Fersking
|
OP
Fersking
har den siste tida hatt lange diskusjonar med eit par kameratar om kva som er best: nemlig å ha dunjakka under gore-tex eller dunjakka utenpå gore-tex skalljakke?
|
|
|
 best/enklest...
|
Medlem
|
Medlem
er ihvertfall enklest å bare ta på dunjakka over skalljakka når man tar en pause. Er sjeldent så kaldt at man går med dunjakka hele turen.
|
|
|
 123
|
Fersking
|
Fersking
Når det blåser, og er kaldt nok, så forstår du trikset med å slippe å ta av skalljakka...  men sant - alt til sitt bruk.
|
|
|
 Er det vått...
|
Fersking
|
Fersking
i været er det best å ha den under da. Blir dunjakka våt vil den ikke varme noe særlig. Ellers er det vel eg det sammen. Sleng den over utenpå gore-texen når du er i ro/ er kald..
|
|
|
 Er det vått...
|
Fersking
|
Fersking
i været er det best å ha den under da. Blir dunjakka våt vil den ikke varme noe særlig. Ellers er det vel eg det sammen. Sleng den over utenpå gore-texen når du er i ro/ er kald..
|
|
|
 Hmm..
|
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har ikke engang vurdert å ha dunjakka utenpå skalljakka. Vil man få noe som helst varmeeffekt av det? Man vil vel på sikt få mer varme i seg ved å ta av skalljakka, ta på dunjakka og ha skalljakka utenpå igjen..? Det ville jeg gjort om jeg frøys eller skulle sette meg ned en stund og unngå å fryse, uansett hvor kaldt det blåser.
|
|
|
|
|
|
 123
|
Fersking
|
Fersking
Hehe, uansett tror jeg er en viss overdrivelse. Og, ja, den varmer om du har den utenom. I lengden mer enn om du har den under tror jeg, kanskje. Når du har den under vil dunet bli litt trykka sammen. Som sagt, alt til sin bruk; Du tar ikke på deg dunjakka i regnver, utenpå, om du ikke har et ytterstoff som gjør at dunen ikke blir våt. Utenpå er rock'n'roll :P
|
|
|
 ..
|
Fersking
|
Fersking
tror aldri jeg har vært så kald i vått vær, pluss grader, at jeg har hatt brukt for dun-jakke. Når det er skikkelig kaldt, tar jeg den på når jeg er i ro. Men da tar jeg alltid av skall-jakka, og har bare ull under dunen. Detta funker iallefall best for meg.
|
|
|
 ...
|
Fersking
|
Fersking
1.For at en dunjakke skal gi så mye isolasjon som mulig skal den ikke komprimeres, har du den under skalljakka så vil den komprimeres og gi mindre varme (selv om forskjellen er liten). 2.Rent slite messig, så brude du ha den under skalljakka, en dunjakke er ikke laget av strekt materiale. 3.Man skal aldrig være aktiv i en dunjakke, det er hovedsakelig et plagg som skal hindre deg i å fryse når du er i ro.PS: Lærte dette på GSV, så det er jo en rettningslinje som ikke må følges, men av erfaring så skal jakka brukes utenpå skalljakke, når du sitter i ro og helst ikke i regn.
|
|
|
 Hatt denne før
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Denne diskusjonen har vi hatt før! Kan oppsummere:- Er det vått, da er det varmt. Altså, ikke behov for dunjakke!- Har du dunjakka inni membran (gore-tex/dermizax) jakka di, da får du kondens og dermed blir den fuktig. Som flere andre har påpekt funker dun dårlig når det blir fuktig.. Skal du ha noe som funker når det er vått må du over på primloft.. Men dun inni skalljakka, NEI!
|
|
|
 hmm
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
steinrøys: trudde eg hadde uttrykt meg klart nok, dun skal utenpå!
|
|
|
 joa GS
|
Fersking
|
OP
Fersking
har hørt kva du meine! =) men må overbevisa dei andre om det. Derfor treng eg objektive synspunkt! =) noen som kan forklara kvifor det blir fuktig med dunjakke innanfor gore tex?
|
|
|
|
|
|
 ..."kalde" fakta
|
Fersking
|
Fersking
Ok, som Frk Fryd allerede har påpekt kan det dannes kondens på innsiden av membran/skalljakke når den er utenpå dunjakka, bl.a fordi skallet er lenger vekk fra kroppen, den blir kald, og derfor kondenseres damp fra kroppen - dunet får det klamt og kan bli vått.Poenget med å bruke dun som rastejakke utenpå skalljakka, er å gjøre det lettvint, konservere varme (tar du av skalljakka forsvinner overskuddsvarmen - klær lager ikke varme...), hindre at dunet bir vått innenfra (tar du av skalljakka og på med dun, vil det svette undertøyet kunne gjøre dunjakka våt fra innsiden. Ellers er det jo noen kloke hoder som har skrevet vettuge innlegg på denne forumtråden. Gudd løkk!
|
|
|
 Ingen liker våt dun!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvor blir kondensen, som lager trøbbel for dunet når du har den under skalljakka, av når du har den utenpå?Kondensen fra kroppen vil jo uansett nå frem til dunet. Er du i høy aktivitet, blir dette et problem. Dun jakke er ikke et høyaktivitetsplagg. Hva med dunjakkene som har Gore Tex e.l. membran? Virker ikke disse som de skal overhodet? Membranen ligger jo ikke inn mot kroppen? Jeg er ganske sikker på at når du sitter du forran teltet i plussgrader og det regner, ja da fungerer dunjakka fint UNDER skalljakka. Og at det er digg å ha den der også!Folk , meg inkludert, digger dunjakka si, og tar den nødig av selv om det er noen plussgrader.
|
|
|
 "Frk Fryd"
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tar det som en frekkhet.. hehe..
|
|
|
 Har dere sett for mye på 71 grader nord nå???
|
Fersking
|
Fersking
For folk som ferdes en del utendørs og kjenner prinsippene som ligger bak "reglene" for bekledning burde ikke dette være et stridsspørsmål i det hele tatt. Dette er egentlig veldig enkelt: Hvis du vil at dunjakken skal varme, må du ha den utenpå skalljakken. Det som gjør en dunjakke varm, er all luften som blir fanget inne i jakke og holdt i ro. Hvis du da komprimerer den inn under skalljakken din får du mye mindre stillestående luft, og jakken vil ikke varme like mye. Og, hvis du fryser på dager hvor det er fuktig, er ikke en dunjakke optimalt hverken under eller utenpå skallbekledning. Primaloft kan funke, men ærlig talt blir jo dette litt overkill. Hold deg tørr, og sats på varme fleece eller ullplagg, da skal du være rimelig utslitt for å fryse på dager med plussgrader.
|
|
|
 kondens...
|
Fersking
|
Fersking
Et lite (eller lengre) innspill: 1.Kondens som dannes under skalljakken og som tilsynelatende skal trekke inn i dunjakka og gjøre den våt, er minimal. Den lille kondensen som dannes er ikke et problem, dunjakka blir ikke så våt av dette at den mister all isolerings evnen sin.2.River du høl på dunjakka di fordi du leiker i steinuren med den på, så mister du garantert isoleringen. For å si det veldig kort; bruk av bekledning er et skjønnsspørsmål!
|
|
|
 Utenpå
|
Entusiast
|
Entusiast
Diskusjonen her begynner vel å bli overbesvart, men vil komme med en erfaring. Som aequitas har jeg også vært på GSV. Når vi hadde 5min under marsj som ble litt lang dro jeg frem dunjakka og tok den utenpå svært fuktig feltjakke med gru (grunnutrusting) fortsatt på. Jakka ble kansje litt fuktig, men ikke mer en at jeg ikke merket forskjell i løpet av 2 ukers øvelse. Og om det hjalp, å ha den utenpå feltjakke og gru? Vist faen. Det var -25 og kaldt trekk. Forsvarets dujakke er vel egentlig primaloft, men tror ikke forskjellen er SÅ forbanna stor. Enig med alle dere som vil ha jakka utenpå.
|
|
|
|
|
|
 pris?
|
Fersking
|
Fersking
ønsker meg dunjakke...er det noen som har noen erfaring med gode/dårlige jakker?pris? er det dyreste best?
|
|
|
 montane
|
Fersking
|
Fersking
Jeg bruker dun jakker fra Montane i alle fall. fornuftig på pris, og bra kvalitet. Har to stykker. Kan bygges om til pute, og tar liten plass i sekken.
|
|
|
 dunjakke unten på er nok best
|
Fersking
|
Fersking
Når du bruker dunjakke er det som regel kaldt, ved minus 20 og nedover har gortex en tendens til og tilegne seg et rim/frost lag på innsiden av membranen og er derfor ubrukelig. Jeg har brukt gortex helt ned til 40 minus da med dunjakke på undersiden. Bakdelen er som en annen var inne på at det kan komme kondens innenfor goretex jakka siden puste effekten blir borte. Mitt råd er derfor og bruke dunjakken uten på vis du absulutt skal bruke gortex når det er veldig kaldt ( under 20 minus). Vis du skal bevege deg i kaldere vær en dette ville jeg brukt bomull
|
|
|
|
|