Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ny sekk
#15851 25/05/2007 4:11 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

hei å hå!eg har tenkt meg å kjøpe ein ny sekk. Eg er veldig usikker, fordi eg har ein gammal sekk, og det har komme så mykje nytt.Derfor er eg intressert i om folk skriv alternativ, eller sekker dei snys er gode

Mari

Størrelse?
sjavaste #15852 25/05/2007 4:43 PM
Medlem
Medlem

Størrelse og bruksområde til sekken?:D

"Størrelse og bruksområde til sekken?:D" sier jonas.
sjavaste #15853 25/05/2007 8:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det kommer helt ann på bruksommråde. sånn som jonas sier.

men jeg har black diamon spynx 32 den er digg. funker fett så lenge du ikke skal ha en supersekk. men hviss du derimot skal ha supersekk kan du sjekke sekkene til arktryks.

Topptur/dagstur
sjavaste #15854 27/05/2007 8:52 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Så synes jeg BD Revelation er en kanonsekk. Kommer i 35 og 45l, jeg har 35l. Mange festemuligheter og utrolig behagelig å bære. Anbefales....

norrøna trollveggen
sjavaste #15855 31/05/2007 12:27 PM
Entusiast
Entusiast

er en sekk som jeg er kjempe fornøyd med, den er også vanntett , kjekt i snø . 35L pris rundt 1600 kr

Ukvalifisert sysnsing
sjavaste #15856 01/06/2007 6:19 PM
Fersking
Fersking

Jeg tillater meg å synse litt ukvalifisert: jeg har ikke sekken selv, men jeg skal innrømme at jeg er sugen på en sekk fra Lowe Alpine som heter Peak Attack 40 liter. De har den bla. på sportsnett. Eller se: http://www.lowealpine.com/Products/...&Position=4&SpecificActivityID=9En lett og teknisk sekk med gode løsninger - tror jeg... Gudd løkk!

Re: ny sekk
sjavaste #15857 23/06/2007 4:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat sjavaste:eg har tenkt meg å kjøpe ein ny sekk. Eg er veldig usikker, fordi eg har ein gammal sekk, og det har komme så mykje nytt.Derfor er eg intressert i om folk skriv alternativ, eller sekker dei syns er gode.trenger en ganske stor sekk 80l eller evt. 100lMari

Bergans
sjavaste #15858 08/07/2007 8:41 PM
Fersking
Fersking

Sjekk Bergans sine sekker, da særlig til en sekk av den størrelsen du vil ha. Slitesterkt som få, og langt mer rimelig enn disse "fancy" merkene.

sjavaste #15859 08/07/2007 11:10 PM
Fersking
Fersking

det som jeg synes er veldig viktig er at det er gode bære stråpper på hoftene og over skuldre, bruker selv en 80 liters og pakker med mye, store side lommer mulighet for å kunne åpne i bonn og feste muligheter på utsiden av sekken. men ett godt hofte belte er viktig for tung last og lange turer komfort er viktig.:cool

Enig med loffen #1
sjavaste #15860 11/07/2007 12:30 AM
Fersking
Fersking

I tillegg vil jeg si at muligheten til å komme til innholdet midt inni sekken uten å måtte ta ut alt som ligger over eller under det er en fordel. Det finnes flere løsninger for dette, det kan f.eks være en glidelås ned langs siden, eller en bag-type åpning på sekkens forside.

Ellers er det en fordel at den er så vanntett som mulig.

Bergans
sjavaste #15861 08/01/2008 4:09 PM
Fersking
Fersking

bergans hugger er og anbefale fine festemuligheter(33L) bergans rondane 55l er også en fin teknisk sekk. passer til de lengere turene.

55L, lengre tur?
sjavaste #15862 08/01/2008 6:43 PM
Medlem
Medlem

hørtes en smule selvmotsigende ut. Har en arcteryx bora 80 + 15 (eller noe lignende). Den er knallgod, og fikk den til en god pris på oslosportslager. ( fjorårets modell). Den har gliedlås på siden, med mulighet for å åpne midt på. (som anbefalt over)

Styr unna Black Diamond Revelation
sjavaste #15863 08/01/2008 7:31 PM
Fersking
Fersking

Hei.

Kjøpte BD Revelation 45l i desember 07. Etter 4 toppturer ble den kassert. Sekken er enkel og grei og har ikke så my dilldall som henger rundt omkring, men den har en stor svakehet dersom man skal bruke den til å bære ski. Stålkantene vil passere glidelåset som ikke har noen form for beskyttelseklaff. Etter første turen så jeg allerede slitasjen på glidelåset og etter 4 turer var glidelåset kassert. To svake punkt på sekker er glidelås og spenner.

Nå har jeg kjøpt Lowe Alpine Attack 50MX. Denne har ordinært lokk uten glidelås og har byttet ut mange plastspenner med metallspenner. Sekken virker mye mer solid en BD-sekken og den er fin til å bære ski med. HAr kun brukte den på to turer så skal vente med å gi den terningkast. Men har kun gode erfaringer med Lowe Alpine sine produkter. Den forrige sekken var fra Lowe og den holdt ut med meg i 10år.

Marius

sjavaste #15864 08/01/2008 9:50 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei!

Stjeler tråden litt.. Skal kjøpe meg ny sekk til toppturbruk (ski), og lurer på om nokon her har erfaringar med url=http://www.berghaus.com/ProductDetails.aspx?ProductID=618&Gear=2]Berghaus Arete Tour 45+8 L[/url].Er dette ein solid sekk som tåler litt juling? God å bære?

Mange sekker små, og en stor og...
sjavaste #15865 08/01/2008 9:50 PM
Fersking
Fersking

Man må ha flere sekker! Det er helt sikkert, så det er bare å begynne å samle. Jeg har nå følgende samling etter å ha rydda i overskuddslageret (boden min): En 20 l Camelback til snarturer på ski. Her får jeg akkurat pressa inn spade, sonde litt drikke og en matpakke. En 45 l Mammut Ice til jakt og dagsturer. En Norrøna Hadeng La pakkrammesekk til lengre turer. Skal du bære tungt (25+) er det etter min mening kun meis som teller. Da kan man pakke som en idiot uten at det går merkbart utover komforten. Man kan også pakke høyt med en toppbøyle. Sist og ikke minst må jeg nevne min Lowe fra 1983. En uslåelig klassiker som jeg bruker når jeg skal klatre litt, eller bare gå en tur... Førstegenerasjons anatomisk sekk med fantastiske skulderreimer. Nok om mitt. Her har du mitt tips: Ikke kjøp sekk med for mye reimer og annet dill. De forsvinner bare i transportbåndet på første flyplass. Ikke for polstret rygg, for man blir svett på ryggen og det er ekstra ille dersom det føles som om man har en ekstra ullgenser på ryggen. Behagelig hoftebelte! Her får du vekta inn i kroppen. Ikke for brede skulderstropper. Dersom du ikke er skikkelig bredskuldra vil enkelte sekker føles som om de ganger seg inn i skuldra de når du lemper inn litt vekt. Det kan nok se litt dust ut, men det lønner seg å prøve sekken i butikken med vekt i. F.eks et pulver-apparat og en genser eller noe annet passende tungt. Du skal tross alt bruke ganske mye lommepenger, og en sekk som ikke passer deg vil irritere mer enn nyskilt og amorøs trebarnsmor i favorittbaren din.

Jentesekk
sjavaste #15866 08/01/2008 9:57 PM
Fersking
Fersking

Så ikke at det var en jente som posta innlegget. Det blir for dere ekstra viktig å finne en sekk med godt hoftebelte. De fleste sekkene er laga for "mannehofter", og kan føles litt for skarpe i underkant. Kona mi bruker sekker fra Alpine Lowe (Alpamayo 80 l), samt en fra Hagløfs som jeg ikke husker navnet på. Hun kjøpte dem spes på grunn av behagelig hoftebelte, og på dem var heller ikke skulderstroppene sydd inn i posen så langt fra hverandre (Joda, vi mannfolk er faktisk litt bredere over skuldrene enn dere. Det er ikke bare mye hår under armene...) Lykke til og god tur.

osprey
sjavaste #15867 08/01/2008 10:13 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

osprey lager ordentlige hoftebelter som tilpasses til dine hofter gjennom å varme det opp i en "ovn". siden jeg ikke er jente vet jeg ikke om dette vil være det beste alternativet, men jeg trur du bør vurdere dette. selv har jeg en norrøna reacon pack. den har pakkramme og jeg er svært fornøyd me denne. jeg kan bære tungt over lengere tid uten å bli plaget me hverken nakken, ryggen eller hoftene. men dette er en stor sekk (reacon 3, 125 liter) så den er nok litt uaktuell til de kortere turene. dessuten kommer man langt med kompresjonstrekk og en mindre sekk. men hvordan sekk som er mest behagelig for deg vil uansett bare du kunne avgjøre. har prøvd mye og funnet ut at det beste for meg er pakkrammesekkene til norrøna. du får ha lykke til med å finne den beste sekken for deg!

Peak
sjavaste #15868 08/01/2008 10:45 PM
Fersking
Fersking

Jeg har sekken Daypack 24 fra PeakPerformance. Dette er etter min mening en suveren(!) sekk til leik i snøen, heisbasert kjøring og enkle (topp)turer. Sekken er ekstremt lett, slitesterk, praktisk og har muligheter for drikkesystem. Minuset med sekken er at den ikke har særlig med festemuligheter, så den vil ikke være brukbar om du har behov for slikt. Koster 700kr og burde kunne skaffes på alle steder som fører PeakPerformance.

Dersom du skal legge i et større beløp i sekk vil jeg anbefale deg å ta med deg skijakka di og prøve diverse sekker. Du får alltids låne noe småsnacks til å pakke den på butikken smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå