Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Proshell jakker trekker vann
#15710 25/02/2008 5:20 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Kjøpte en proshelljakke til jul. På første turen med litt vått føre oppdaget jeg at vannet ikke la seg oppå overalt,men tvertimot trakk ned i yttertekstilet!!!

Klagde på jakka og fikk ny etter et par dager. Så var jeg igang igjen i helga og jaggu trekker ikke den nye vann også!!!

Hva nå? Har noen fler erfaringer med proshell og kan lire av seg noe?

Hvilket merke?
Gammel-Erik #15711 25/02/2008 7:23 PM
Entusiast
Entusiast

Min Norrøna Lofoten holder vannet ute i hvert fall - kunne ikke vært mer fornøyd.

Hvilket merke?
Gammel-Erik #15712 25/02/2008 7:28 PM
Entusiast
Entusiast

Min Norrøna Lofoten holder vannet ute i hvert fall - kunne ikke vært mer fornøyd.

Re: Proshell jakker trekker vann
Gammel-Erik #15713 25/02/2008 7:46 PM
Ivrig
Ivrig

Prøv å få opphehvet kjøpet så raskt som mulig!

Lofoten
Gammel-Erik #15714 25/02/2008 11:02 PM
Fersking
Fersking

Min Norrøna Lofoten fra i fjor (og da ikke proshell) er like tett som ei sil den også. Virker på meg som om Lofoten ikke er helt top of the pops hva gjelder kvalitet lenger, bør jo holde i litt mer enn en sesong eller hur?

Jeg mente selvsagt
Gammel-Erik #15715 25/02/2008 11:03 PM
Fersking
Fersking

at NORRØNA ikke er top of the pops lenger...

Impregnering
Gammel-Erik #15716 25/02/2008 11:26 PM
Medlem
Medlem

Har dere prøvd å impregnere jakkene deres?

Jeg er helt enig at nye proshell jakker skal være tette, men etter en sessongs bruk bør de vaskes og impregneres. Husk også å varmebehandle jakkene etterpå, tørketrommel eller strykejern.

Gammel-Erik #15717 26/02/2008 12:12 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Min norrøna lofoten holder og vannet ute. Men det trekker ned i ytterstoffet. Jeg kan jo ikke begynne å impregnere ei jskke jeg har brukt en dag på ski...Har sendt mail til de idag. Så får vi se.

Gammel-Erik #15718 26/02/2008 12:40 AM
Medlem
Medlem

Nei, absolutt ikke. Som jeg skrev skal en ny jakke være tett. Kjersti S. påpekte imidlertid at hennes jakke ikke lenger var tett etter en sessong. Det at vannet ikke preller av tyder på at jakken ikke er impregnert sikkelig. Dette gjøres med alle gore-tex jakker når de er nye, så det kan jo være her det er en glipp. Merk imidlertid at jakken kan være tett selv om ytterstoffet blir vått. Lekker det gjennom din jakke eller er det bare at ytterstoffet blir vått ?

Gammel-Erik #15719 26/02/2008 8:42 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sitat Gammel-Erik:Min norrøna lofoten holder og vannet ute. Men det trekker ned i ytterstoffet.

Lototen proshell
Gammel-Erik #15720 26/02/2008 11:03 AM
Fersking
Fersking

Har også samme problemet som du beskriver.. Har ikke brukt jakken mer en 8-10 dager å den lekker som en sil.Spesielt på skuldrene å området rundt skikort lommen.

Gammel-Erik #15721 26/02/2008 11:20 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sitat kJolz:Har også samme problemet som du beskriver.. Har ikke brukt jakken mer en 8-10 dager å den lekker som en sil.Spesielt på skuldrene å området rundt skikort lommen.

Hvilken farge har du ? Kan du sjekke batchnr som står på vaskelappen?Du bør reklamere rett til Norrøna.Om du tar kontakt på FF-mail kan du får mailadr til hun jeg snakker med der.

Til forsvar
Gammel-Erik #15722 26/02/2008 1:49 PM
Fersking
Fersking

Til forsvar for Norrøna og Gore-Tex generelt har jeg forstått at det er tre lag i stoffet.Det vanntette stoffet er det som er i lag nr 2.Det innerste er for å puste, mens det ytterste derimot er et rent ytterstoff for å motvirke slitasje.Dermed er det sagt at etter et par dagers bruk vil fuktigheten trekke igjennom det finimpregnerte ytterste laget. Men det vil ikke trekke inn igjennom det midterste, altså det vanntette laget. Derfor blir det vanntett.Om du vil at det skal prelle av, må du impregnere regelmessig. Det at det ikke preller av etter et par dagers bruk kan vel bare tyde på at du bruker jakken, og ikke lar den ligge i skapet som oslofolkene gjør.

"fjellets mann"
Gammel-Erik #15723 26/02/2008 2:42 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sitat Fjellets mann:Til forsvar for Norrøna og Gore-Tex generelt har jeg forstått at det er tre lag i stoffet.Det vanntette stoffet er det som er i lag nr 2.Det innerste er for å puste, mens det ytterste derimot er et rent ytterstoff for å motvirke slitasje.Dermed er det sagt at etter et par dagers bruk vil fuktigheten trekke igjennom det finimpregnerte ytterste laget. Men det vil ikke trekke inn igjennom det midterste, altså det vanntette laget. Derfor blir det vanntett.Om du vil at det skal prelle av, må du impregnere regelmessig. Det at det ikke preller av etter et par dagers bruk kan vel bare tyde på at du bruker jakken, og ikke lar den ligge i skapet som oslofolkene gjør.

En: Du trenger ikke forsvare Goretex med at det finnes tre lag i en goretexkonstruksjon. Det er vi nok enige i her alle mann.

To: Det er goretexmembranen som står for vantetthet OG pusting.

Tre: les hele tråden.

Fire: Beklager ,men du er på helt feil jorde.

Fem: Håper du skriver ironisk.

Seks: Ha en gullgod dag.

Gammel-Erik #15724 26/02/2008 5:57 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har og Norrøna Lofoten. Har brukt den i to dager og foreløpig preller vannet av, og den er tett. Håper den fortsetter sånn framover!

Proshell suger
Gammel-Erik #15725 26/02/2008 6:52 PM
Medlem
Medlem

Kjørte hele fjorårssesongen med Helsport skallbekledning men byttet rundt jul over til jakke med Proshell. Var ikke fornøyd, både pga passform/komfort og pga ovennevnte problemer med fukt i ytterstoffet. Har nå byttet til jakke/bukse med eVent membran. Er utrolig fornøyd! eVent har helt overlegne pusteegenskaper, og det er ikke antydning til gjennomtrengning. Selv med et par lag under skallet, opplever jeg ikke å bli i nærheten av like svett som jeg ble med proshelljakka.Les denne artikkelen:http://www.getoutdoors.com/goblog/i...ro-Shell-The-Battle-Lines-Are-Drawn.html

Funka dårlig..
Gammel-Erik #15726 26/02/2008 7:01 PM
Medlem
Medlem

.. så her er hele teksten fra getoutdoors.com:Could 2007 be the break-out year for eVent? eVent what you say? And that, my friends, is the problem. Most people have still never heard of eVent. Probably the same people that wonder why they always feel wet when they exercise in Goretex. And that's one of the big differences between the two. eVent lets moisture escape, Goretex doesn't. Not very well at least, though they claim it does. Maybe after you've heated yourself up enough to create a pressure difference to push the moisture out, but not before soaking you in sweat. You don't have to take my word on that, but you'd better believe the US Army. They never lie and they conducted extensive tests on fabric breathability and found this (right mouse click on PDF to download the study):

The US Army?s Natick tests of waterproof-breathable laminates reported that eVENT fabric proved to be the most breathable of all materials tested, averaging twice the breathability of its closest competitor. Testing included the likes of Gore-Tex XCR®, Sympatex®, and various other waterproof-breathable fabrics. (source: FeedtheHabit)

But Goretex is a marketing machine and keeps everyone thinking it's the most breathable. Pro Shell is already being marketed as more breathable and lighter than XCR. Even if consumers knew the truth had enough information to make an informed decision, eVent still faces a huge uphill battle given Goretex's almost monopoly power in the industry. Try telling Goretex you're going to have an eVent jacket in your line. Just try. I dare you. That's why the two lists below are exclusive. But lets look at that list shall we? Old and stodgy versus young(ish), innovative and nimble perhaps? Westcomb won an Ispo, but I imagine it was more for the design and ipod controls than the use of eVent. But still, it's some momentum for eVent and Westcomb. Though if ArcTeryx is suing them again, it might be a setback. Here are some of the big contestants in the 07/08 battle royale. You know my take on the matter. Support the little guys on the right versus the corporation on the left. Pro Shell: eVent: Arc'Teryx RAB Marmot Westcomb Mountain Hardwear Loki MEC Vaude Burton Feathered Friends Outdoor Research Integral Designs Spyder O'neil Eider DC Snow Vans Descente Athletic North Face 66° North

Måtte kommentere litt jeg også...
Gammel-Erik #15727 26/02/2008 7:17 PM
Fersking
Fersking

Hei!

Slik jeg har forstått saken så er det noe feil i ytterstoffet til Norrøna (og dette er det Norrøna som lager, ikke GoreTex). Dette fører til at ytterstoffet trekker vann og jakka begynner å "puste" motsatt vei. Dvs vannet som ligger i ytterstoffet blir oppvarmet til damp og trekker inn. Dette er det samme som skjer med gamle GoreTex jakker hvor ytterstoffet er slitt og trekker vann. Ville bare presisere at dette ikke er GoreTex sin feil, og at jakken er ProShell skal egentlig ikke ha noe å bety. Det er Norrøna som lager ytterstoffet, så det er deres feil!

Send jakken tilbake til Norrøna, det er den eneste måten å få de til å forstå at de må lage bedre kvalitet!

Gammel-Erik #15728 27/02/2008 9:12 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sitat Apekatt:Hei!Slik jeg har forstått saken så er det noe feil i ytterstoffet til Norrøna (og dette er det Norrøna som lager, ikke GoreTex). Dette fører til at ytterstoffet trekker vann og jakka begynner å "puste" motsatt vei. Dvs vannet som ligger i ytterstoffet blir oppvarmet til damp og trekker inn. Dette er det samme som skjer med gamle GoreTex jakker hvor ytterstoffet er slitt og trekker vann. Ville bare presisere at dette ikke er GoreTex sin feil, og at jakken er ProShell skal egentlig ikke ha noe å bety. Det er Norrøna som lager ytterstoffet, så det er deres feil!Send jakken tilbake til Norrøna, det er den eneste måten å få de til å forstå at de må lage bedre kvalitet!

..høres jo tilforlaterlig ut. Du har helt sikkert rett,men har du noe som backer opp dette? Artikler eller lignende?? -Kunne være greit å ha i bakhånd.

...bare for å følge opp...
Gammel-Erik #15729 07/03/2008 1:28 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

..så fikk jeg enda en ny jakke ,som jeg netopp har hentet. Det ordna de på tre dager. Det kaller jeg service.Jakka skal sendes til sverige for testing.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå