Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rens av dunjakke.
#15660 10/04/2008 1:50 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Nå nærmer det seg slutten på kulde og vinter, i den forbindelse er det på tide å få levert inn dunjakkene til sikkelig rens/vask før de henges vekk for sommeren.

Finnes det noen som har gode erfaringer med dunrens hos et renseri i Oslo ?

PS: Ja, jeg vet det går ann å vaske selv, har bare ikke tørketrommel.

hmm, litt off topic, men...
Jonathan #15661 10/04/2008 7:17 AM
Avhengig
Avhengig

siden vi snakker om vask av jakke har jeg et spørsmål:jeg har en jakke som er laga av syntetisk stoff, det nærmeste du kommer en plastjakke i grunnen, så lurte på hvordan den bør vaskes? har hørt at du ikke skal slenge jakker o.l. i vaskemaskinen...

Re: Rens av dunjakke.
Jonathan #15662 10/04/2008 8:09 AM
Entusiast
Entusiast

Og jeg prøvde å være flink husmor, og vasket dunjakka mi selv (brukte også tørketrommel på den i 3-4 timer). Duna holdt spensten i hele jakka bortsett fra armene. Noen som har noe triks for å fiffe opp armene igjen, eller er duna der ødelagt for evig?

Jonathan #15663 11/04/2008 6:49 PM
Fersking
Fersking

I år har jeg vasket to dunjakker; min haglöfs og lillesøsters peak. Vasket og tørket jakkene(hver for seg) i tre fire timer i trommel med fire tennisballer. Når jeg tørket peak-jakken tok jeg den ut av trommelen med jevne mellomrom bare for å sjekke dundet og kna litt ekstra der det samlet seg. Dette gjorde jeg ikke på min jakke, og den ble litt "tynnere" rundt lommene.

For å svare på spørsmålet om rens: Nei, det vet jeg ikke=P

Jonathan #15664 14/04/2008 2:29 PM
Ivrig
Ivrig

Tar opp spørsmålet på nytt. Jeg har selv vasket en dunsovepose inkl tørketrommel og tennisballer. Posen ble litt mager i fyllet, litt sånn som ermene hos "Ingvild". Er det mulig å rette på dette (rens, ny vask og tørk på annen måte etc)?

vask\tørk av dun jakke
Jonathan #15665 15/04/2008 11:15 AM
Medlem
Medlem

når du tørker den, invister i 10-15 tennis-baller, disse vil hjelpe med å denge dunen rundt, ta også jakken ut, hver halv eller hvert 45 min, rist den godt.Da unngår dere at dunen sammler\klumper seg

lykke til!

(PS; bruker du dun-jakken i 0 grader eller varmere har du bomma!!)

Jonathan #15666 15/04/2008 11:20 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg har inntrykk av at mine dunprodukter har mistet litt spenst etter vask og tørk. Sist tørket jeg lenge på middels varme med seks tennisballer, jeg tok også ut jakken med jevne mellomrom å ristet og fordelte dunet. Dette ble forsåvidt bra, likevel har jeg troen på at et godt renseri klarer denne jobben enda bedre. Hva gjør folk foreksempel med dyre dunduner når det er tid for vask?

Forslag
Jonathan #15667 15/04/2008 1:30 PM
Entusiast
Entusiast

Denne oppskriften har jeg fulgt med stort hell flere ganger. Den er hentet fra nettsidene til Mountain Hardwear og inneholder alt om hva du skal og ikke minst ikke skal gjøre (no-nos).

Professional Cleaning: Your down garment can be professionally washed, but should never by dry cleaned, because the chemicals used are harmful to the fabrics and filling and will severely reduce loft and thermal efficiency. Check the yellow pages under Camping, Backpacking, or Mountaineering Equipment for folks who specialize in cleaning outdoor products. Your local retailer may also be able to refer you. Be sure to ask if they specifically wash down clothing.

Machine Wash: Zip up all the zippers, attach all Velcro® and turn your garment inside out. Wash in a front-loading machine only, using cold water on a gentle setting. Use a minimum amount of a mild powder soap or special down soap (available at outdoor stores). Use at least two rinse cycles to get all the soap out of the garment.

DryingWhen moving your garment from the washer to the dryer, do so carefully by carrying it from the bottom. Tumble dry in a large commercial dryer on low heat. The dryer must be large enough for the garment to flop freely around. Drying could take several hours and your garment should be checked often to make sure it is not overheated. As it dries, look for clumps of wet down and gently shake to redistribute the down.

No-nosDo not use a top-loading washing machine (the agitator will destroy the channels). Do not use liquid soap or detergent. Do not use strong soap or detergent. Do not use your home dryer (they have been known to melt holes in the fabric). Do not lift your garment from one end when wet (lift the entire thing all at once from underneath). Do not dry in the sun (the UV will damage the nylon).

Skal nevnes at jeg er så heldig at jeg har tilgang på en tørketrommel av "kommersiell størrelse"

tørketrommel
Jonathan #15668 15/04/2008 5:04 PM
Fersking
Fersking

Hva slags tørketrommel er det snakk om, hvor fins de?

Helt vanlig
Jonathan #15669 16/04/2008 9:17 AM
Entusiast
Entusiast

Helt vanlig tørketrommel, bare større enn den du har hjemme. Finnes hos de som driver med vask som butikk og (heldigvis) på endel fellesvaskerier i borettslag rundt omkring.

Renseri i Bergen?
Jonathan #15670 12/11/2009 7:24 PM
Fersking
Fersking

Noen som kjenner til et renseri i Bergen som kan å vaske dunjakker?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå