Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
karbon staver
#15361 02/03/2009 3:22 PM
OdinD Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Jeg skal skaffe meg nye staver og lurer veldig på om jeg skal kjøpe karbon staver. Men har hørt så mye forskjellig om den typen staver. noen sier at de knekker veldig fort og ikke tåler noe mens andre sier at de tåler alt. Så; hva er fordelene med karbon staver og hva er ulempene?

Re: karbon staver
OdinD #15362 02/03/2009 3:37 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har ikke så mye peiling, men har et par fra k2, og de er veldig lette. Og de er fortsatt hele.

OdinD #15363 02/03/2009 4:04 PM
Entusiast
Entusiast

Har LifeLink Carbon Pro og STRÅLENDE førnøyd! Har brukt hovedsaklig til ski, men har også gått med de på tur. Er justerbare fra 120 til 150 og gjør de veldig fleksible.Veldig akseptabel vekt, men de er ikke så stive som du vil tro, de er er ganske bøyelige, men de knekker ikke, har hatt så bøy på de at de så ut som en C ;P

Anbefales smile

Life Link
OdinD #15364 02/03/2009 5:54 PM
Medlem
Medlem

For å få et litt mer nyansert bilde av Life Link sine stavar, så må eg fortelle at av dei 4 bekjente eg har som brukar Life Link, så er alle 4 misfornøyd med kvaliteten. Trinsene faller av i utide og enda meir utide, superlim er framme ganske ofte for midlertidig rep. ute i fjella ++.. Han eine har akkurat avslutta forholdet til sitt 3`dje par LifeLink, og går no for BD.

Black Diamond Traverse
OdinD #15365 02/03/2009 6:12 PM
OdinD Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

noen som vet noe om Black Diamond Traverse stavene?

OdinD #15366 02/03/2009 6:14 PM
Entusiast
Entusiast

Har aldri opplevd at trinse har falt av, enda jeg har fått de planta langt neddi både steinur og tjukke kratt.

Carbon/Aluminium...
OdinD #15367 02/03/2009 8:19 PM
Avhengig
Avhengig

Har selv Carbon staver...Det første paret mitt knakk etter bare noen få turer...mens de jeg har nå har holdt i en sesong så langt. Har to par ett par korte til park og et par lange til freeride. De er lette og tåler mye som skrevet lenger opp. Problemet med carbon er at så lenge de er hele utvendig tåler de mye,men så fort de får et dypt hakk av stålkant osv så knekker de lett. Når jeg knakk min velta jeg bare i bakken og vips var staven halvparten så lang.

Aluminium tåler en del,men når de bøyer seg vil det være dumt å bøye de til bake da de fort knekker når de blir bøyd motsatt vei...Det slipper man med carbon. Alt har sine fordeler og ulemper.

Mener selv at staver er forbruksvare så mitt tips er å ikke legge masse penger i staver da de fort knekker eller blir stjålet...

OdinD #15368 02/03/2009 10:55 PM
Fersking
Fersking

Sitat Bjørn Inge:For å få et litt mer nyansert bilde av Life Link sine stavar, så må eg fortelle at av dei 4 bekjente eg har som brukar Life Link, så er alle 4 misfornøyd med kvaliteten. Trinsene faller av i utide og enda meir utide, superlim er framme ganske ofte for midlertidig rep. ute i fjella ++.. Han eine har akkurat avslutta forholdet til sitt 3`dje par LifeLink, og går no for BD.

Jeg og en kompis kjøpte et par Life link carbon pro staver hver i desember. "Verdens beste staver" var påstanden til selgeren i butikken. Må si jeg er ganske skuffet over mine sett i forhold til hva dem kostet. Mistet hele tuppen etter ca 30 sekunders bruk og litt senere ramlet også den andre tuppen av, den fant jeg aldri igjen. Alt som er limt har løsnet på begge våre par. Har hatt karbonstaver i åtte år uten noen problemer og kjøpte meg Leki karbonstaver da Life link stavene sviktet meg på alpeferien min.

pussig
OdinD #15369 02/03/2009 11:27 PM
Entusiast
Entusiast

Kjøpte mine Life-link Carbon Pro staver for fire år siden etter å ha knekt 5 staver (div alu staver) på en halv sesong. Etter det har jeg kun brukt de stavene. Hadde de stavene med carbon helt ned å bare relativt flat tupp som satt direkte i karbonet, de falt sist sesong av. Det var bare og lage nye spisser med 3 små spikerhoder og araldit. Funker kjempebra. Ellers har jeg hatt MANGE skidager med de, og aldri ødelakt de. Ikke mistet trinser heller. Bare slitt ut et par. Den ene lå i skogen fra påske til sommeren. Hentet den, spraya den med litt 565, å nå funker den like bra.

OdinD #15370 03/03/2009 9:32 AM
Fersking
Fersking

Sitat OdinD: noen som vet noe om Black Diamond Traverse stavene?

Meldte overgang til disse i høst, etter å ha slept på noen tunge, men skuddsikre fra Gipron i 10+ år. BD-stavene er lette! Liker utformingen av håndtaket godt, leamikket fungerer utmerket, og de trinsene som leveres med er geniale. Men: første trinsa forsvant etter et litt tungt (host-host) stav-isett i tung snø. Borte vekk. Og etter endel knall og fall, er nå underrøret på den ene, og overrøret (!) på den andre, så krøllete at stavene i praksis har fast lengde. Så jeg har begynt å tenke tanken på karbon - eller oversize-rør i alu, kanskje med fast lengde...Skjønner at LIfe-Link ikke er noe for meg, andre forslag?

OdinD #15371 03/03/2009 10:20 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har brukt Swix komposittstaver i over 10 år, et par brukt alene i 7 sesonger og er fortsatt like fine - kun byttet pigg og trinser. Har nå to par i forskjellige lengder. Ofte veldig gode tilbud på slutten av sesongen (kjøpte mitt siste med 70% avslag), og på annonserer fra portjegere på finn.

Knakk et par, men det var ikke under skikjøring...

OdinD #15372 03/03/2009 12:40 PM
Medlem
Medlem

Jeg har ALDRI knekt aluminiumsstaver.Broren min kjøpte karbonstaver, som etter selgers påstand var verdens beste. Andre dagen så røk den ene midt av, etter at han hadde kommet borti stålkanten med staven. Liten vits med staver til 1400kr når de ikke tåler litt kontakt med stålkanten.

Apropos..
OdinD #15373 03/03/2009 1:30 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kjøpte meg for kort tid siden et par Life Link staver. Kort tid etter kjøpet var jeg ute og gikke en liten tur hvorpå staven plutselig sank sammn. Den hadde da løsnet i "skruinga" og jeg tenkte jo at det bare var å stramme til igjen. Så feil kunne jeg ta; får ikke staven til å feste inne i stavhodet, og den er nå helt ubrukelig. Meget godt mulig at jeg gjør noe feil, men hva? Har kjøpt den på nett (i Norge) så litt vanskelig å sende inn en stav bare fordi den ikke er satt ordentlig i hop av meg. Noen som har vært bori dette før/vet hva man skal gjøre?

OdinD #15374 03/03/2009 4:34 PM
Entusiast
Entusiast

Virker som man enten liker eller haten LifeLink-stavene...smakssak kanskje?

OdinD #15375 13/05/2009 2:25 PM
Entusiast
Entusiast

Life-Link har i år klart å bruke feil lim på stavene sine. Dette resulterte i at mine bokstavelig talt falt fra hverandre etter 2 skidager. Gikk innom der jeg kjøpte stavene og fikk de limt på nytt med det "riktige" limet som de hadde fått tilsendt fra Life-Link.

Har etter dette vært kanonfornøyd med stavene. Gikk fra alustaver som bare med et par hakk ble umulig å justere lengden på. Ville absolutt gått for karbon!

Leki
OdinD #15376 13/05/2009 3:02 PM
Entusiast
Entusiast

Bruker noen Leki carbon staver, bøyde dem 90grader i fjor og bøyde dem tilbake med en gang, har holdt siden da og har hatt noen små bøy her og der men de holder som bare det.

Eneste jeg ikke liker med de er at de er litt myke, og når de har en liten bøy på den ene staven blir det litt rart å stake seg fremover.

Men alt i alt er det en god stav, bruker dem i park og litt off-pist.

Men som sagt ikke legg alt for mye penger i staver, det er en forbruksvare.

Kommer anntageligvis til å kjøpe meg noen nye til sesongen.

OdinD #15377 13/05/2009 5:34 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Thomas Goble:Bruker noen Leki carbon staver, bøyde dem 90grader i fjor og bøyde dem tilbake med en gang, har holdt siden da og har hatt noen små bøy her og der men de holder som bare det. Eneste jeg ikke liker med de er at de er litt myke, og når de har en liten bøy på den ene staven blir det litt rart å stake seg fremover. Men alt i alt er det en god stav, bruker dem i park og litt off-pist. Men som sagt ikke legg alt for mye penger i staver, det er en forbruksvare. Kommer anntageligvis til å kjøpe meg noen nye til sesongen.

Tror nok ikke du har karbon-staver (iallefall ikke av ren karbon, muligens i miks med aluminium) hvis den har bøyd seg 90* og du bøyde den tilbake igjen.Karbon er fleksibelt helt til det ryker.

OdinD #15378 13/05/2009 11:23 PM
Entusiast
Entusiast

Kan stemme, husker det var noe annet enn bare aluminium som gjorde dem "spesielle", trodde det var carbon. Ihvertfall, stavene er Leki Trigger S.

Og eneste grunnen til at jeg vil bytte dem ut er fordi de er litt for lange for meg. Også er jeg ikke helt fæn av systemet de har får å holde hånden på plass. Liker mer tradisjonelt "loop".

Life link carbon pro
OdinD #15379 29/05/2009 12:38 PM
Medlem
Medlem

det er de eneste karbonstavene jeg har hatt, og de er jeg veldig fornøyd med. De virker solide, og jeg liker at staven ikke bøyer seg. Ofte på teleskopstaver i aluminium bøyer den nederste delen seg og da blir det vanskelig å stille staven inn. det er også deilig å ikke ha høy svingvekt på staven.

Vekt på life link
OdinD #15380 02/02/2010 8:28 PM
Fersking
Fersking

Noen som kan fortelle meg vekten på lifelink stavene? Lageret oppgir 1050 gr, Skandinavisk nesten det halve. Noen som har en kjøkkenvekt og litt xtra tid?

Brakk
OdinD #15381 02/02/2010 8:49 PM
Fersking
Fersking

<p></p>
En kamerat av meg på 90kg brakk sin BD traverse stav rett av på tur OPP et fjell i helga. Det var en temmelig ny stav, brukt 2 turer tidligere. Stavene virker noe tynne og puslete (i forhold til mine Gipron). Han var i dag og kjøpte seg carbon-staver, så vi får se hvordan det går:D

OdinD #15382 02/02/2010 10:19 PM
Fersking
Fersking

Tja. Min ser ut som en banan etter 2. topptur. Men lette er de... Det skal visstnok sies at jeg suger på ski, og det kan være noe av grunnen.

Gipron
OdinD #15383 03/02/2010 11:10 AM
Fersking
Fersking

Aldri prøvd Life Link, men har selv kjørt med ett par Gipron 751 carbon i tre år. De ser kanskje tynne og spinkle ut, men har aldri hatt noen problemer med dem. Kjørte med sånne billigstaver fra swix før, og de var bøyd i flere forskjellige retninger mot slutten. Gipronstavene har fått minst likemange smeller, men de har ikke en skramme (jeg er en av de som tryner mye).I tillegg veier de ingenting og har fin pendel. Jeg er rett og slett veldig fornøyd!

OdinD #15384 03/02/2010 11:39 AM
Entusiast
Entusiast

Gode og billige staver men de tåler ikke all verden. Knakk en av mine nå i helga så nå har jeg handlet BD Pure Carbon - knekker jeg disse så blir jeg sur...

OdinD #15385 03/02/2010 8:25 PM
Medlem
Medlem

Har hatt Gipron-stavene mine siden ca 1993 og de funker fortsatt supert; teleskopstaver av aluminium. Litt tunge men de tåler MYE juling.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå