Etter år med kalde (og smertefulle føtter) i telemark- og alpinstøvler, var batterivarmere løsningen for meg. Det kostet jo litt, men tatt i betraktning hvor stor glede det gir meg å kjøre ski, tenker jeg ikke et sek. på penga.
I tillegg til batt.varmere, var det viktig å få et par såler som bygget/støttet opp under fotbuen på innsiden av foten. Foten får en mer naturlig stilling nede i støvelen, samt at sålene hindrer foten i å klemmes flat når de to nederste spennene strammes (for hardt?). Dersom foten klemmes flat, vil nerver og blodårer strekkes, med kalde og vonde bein som resultat. (Har til gode å se ullsåler som ikke er dønn flate, så vil ikke anbefale slike.) Såler kommer i ulike prisklasser og typer, fra ferdigformede (rundt 400,-), til custom fit/varmetilpassede eller støpte (ca 700,- - 1.500,-).
Under heisturen spenner jeg dessuten alltid opp spennene og evt. slipper opp power strap'n på toppen, samt lar beina henge fritt (stolheis). Får hvile og økt blodsirk.
Tørre og varme føtter i varme støvler holder lengre.
Regner med at du bruker knelange strømper siden du sier "alpinstrømper"? Unødvendig å si kanskje, men det er liten vits i å ha lange strømper om stillongsen ikke trekkes opp. Kun strømper nede i støvlene, altså, og ingen klemkanter fra stillongsendene.
Dersom du er HELT sikker på at støvlene dine passer føttene dine, mener jeg altså at det enkleste er å bytte ut sålene som fulgte med støvlene, samt spenne opp i heisen.
Tvi-tvi!