" WATER REPELLENT TREATMENTGore recommends applying a topical water repellency restorative (DWR treatment) for outdoor fabrics, available at your local outdoor retailer. We do not recommend wash-in treatments as they can affect the garment's breathability." Kilde: GORE-TEX
At man ikke skal impregnere Gore-Tex er en gammel myte, men man behøver ikke gjøre dette for hver vask. GoreTex er pre-impregnert fra fabrikk. Denne impregneringen vil forsvinne gradvis ved slitasje. Derfor er det anbefalt at man etter 6-8 vask impregnerer ytterstoffet igjen.
Jeg ville gjort som Nilsern og brukt Nikwax for rengjøring, uten sentrifugering eller sentrifugering med lavere hastighet. Dette for å forhindre slitasje. Deretter 20 min i tørketrommel for å reaktivere DWR treatment. Etter 6-8 vask ville jeg impregnert med Nikwax.TX spray. "Vask-inn impregnering" kan ødelegge de pustende egenskapene til plagget.
Forøvrig så har Nikwax en enkelt "Hvilket produkt skal jeg bruke"-guide på sin hjemmeside. Der velger en aktivitet, om det er klær, sko eller utstyr og så hvilket fabrikat en skal behandle. Da kommer det opp passende produkter.
Selvfølgelig det finnes andre produkter enn Nikwax, men dette har de stort sett på alle sportsbutikker.