Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ryggskinne - hvor mye hjelper det?
#15138 22/10/2008 11:36 PM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg vurderer å skaffe meg en ryggskinne. Har hatt et stygt fall og ødelagt ryggen, så jeg har blitt rimelig feig.. Og klok av skade.. :razz Men; hvor mye hjelper en ryggskinne? Skjønner jo at den vil ta av fra støt om man faller på rattata osv, men utover det? Vridninger? Om man får bøyd ryggen bakover?

Re: Ryggskinne - hvor mye hjelper det?
Idaida #15139 22/10/2008 11:42 PM
Entusiast
Entusiast

Det er vel det vanlige spre-kreftene-over-et-større-område.Ikke noe hokus-pokus.

Idaida #15140 22/10/2008 11:57 PM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skjønner, takk for svar.

Idaida #15141 23/10/2008 8:06 AM
Fersking
Fersking

Hvis du først skal gå til anskaffelse av en ryggskinne er det viktig å kjøpe riktig, mye av de som selger tåler ikke de kravene som er satt og de europeiske kravene for ryggskinner er alt for lave. Jeg står på downhill skateboard, snowboard og ski og bruker den samme plata på alle. Den er sertifisert for motorsykkel klasse 2B og den er komfortmessig bedre og lettere enn alt annet du finnes på markedet. Hvis du i det hele tatt skal kjøpe en ryggskinne, kjøp en som virker!

Idaida #15142 23/10/2008 12:00 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Sirdalsyndromet:Hvis du først skal gå til anskaffelse av en ryggskinne er det viktig å kjøpe riktig, mye av de som selger tåler ikke de kravene som er satt og de europeiske kravene for ryggskinner er alt for lave. Jeg står på downhill skateboard, snowboard og ski og bruker den samme plata på alle. Den er sertifisert for motorsykkel klasse 2B og den er komfortmessig bedre og lettere enn alt annet du finnes på markedet. Hvis du i det hele tatt skal kjøpe en ryggskinne, kjøp en som virker!

Ettersom du har så gode erfaringer med den ryggplata hadde det kanskje vært fint å fortelle hva slags ryggplate du har. Merke og pris osv.

Idaida #15143 23/10/2008 6:40 PM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok, har kjørt mc i mange år så jeg har litt kjennskap til de merkene, men disse skinnene er best til denne sporten også altså?

Idaida #15144 23/10/2008 9:40 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Idaida:Ok, har kjørt mc i mange år så jeg har litt kjennskap til de merkene, men disse skinnene er best til denne sporten også altså?

Fint at du har kjennskap til de merkene, men det er jo ikke alle som har. So for the greater good do some name dropping!

Idaida #15145 24/10/2008 12:02 AM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hmm.. Dainese, Spidi, Jofama, Ixs, BMW, Piaggio, Clover.. Hmm er de merkene jeg kommer på i farta.. Om det var det du mente da..:razz

En myte?
Idaida #15146 24/10/2008 12:54 AM
Medlem
Medlem

Ei ryggskinne vil IKKE ta av fra støt om du "faller på ratata"! Da er det bekkenet/rompa som tar i mot, og forplanter trykket opp gjennom ryggsøylen. Mange rygg- og nakkeskader skjer visstnok på denne måten.

Det ei ryggskinne derimot kan gjøre, er å fordele et eventuelt eksternt trykk/traume over et større område av ryggen, f.eks. fra rails, harde pipekanter, trær, stein etc, slik at skadeomfanget blir mindre. Hjelmer har som kjent noe av samme funksjon: fordele trykket over et større området av skallen.

Idaida #15147 24/10/2008 1:00 AM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, skjønner. Det der med rattata var vel mer en skrivemåte enn bokstavelig ment, men takk. :wink

En annen sak; man blir ikke veldig 'stiv' av å kjøre med skinne? Eller går det greit?*skeptisk*

...like a dancer...!
Idaida #15148 24/10/2008 1:28 AM
Medlem
Medlem

...kommer helt an på hvilken type skinne du velger. Hadde selv en "hard shell" fra Dainese (herremodell), men bytta den ut fordi den var for lang og stiv, spes. når jeg svaiet ryggen. Typisk at strammebeltet på herremodellene sitter litt for lavt for oss jenter, slik at hele skinna sklir opp når vi beveger oss. Fant en myk vest fra Komperdell som er tilpassa "våre smale midjer", og denne er jeg mye mer fornøyd med! Fordi den består av et ekstremt støtabsorberende materiale i ett stykke (kan minne om hard/fast neoprene), hindrer den heller ikke bevegelser på samme måte som en ledda "hard shell" gjør.

En super bonus ved å bruke skinne, er at det varmer ganske mye. Muskulatur og annet bløtvev er dermed bedre rusta for å tåle evt. påkjenninger.

NB! Viktig at skinna ikke er for lang! Grei regel: Fra midt på korsbeinet (rett under kanten på bekkenet) til toppen av skulderbladene. Har hørt om folk som har fått alvorlige nakkeskader fordi skinna har sklidd opp ved et "ratata-tryn"...

Om du kjører mye i park og rails evt. mye skog, er det ikke noe å lure på: løp og kjøp!

Tvi-tvi.

Idaida #15149 24/10/2008 1:43 AM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hehe!Tusen takk for god hjelp!!

Idaida #15150 24/10/2008 8:57 AM
T T Offline
Entusiast
Entusiast

Sweet har kommet med ei ryggplate nå da, plata skal visstnok være godkjent for motorsykkel.

............
Idaida #15151 24/10/2008 9:00 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat leug&mjuk:...kommer helt an på hvilken type skinne du velger. Hadde selv en "hard shell" fra Dainese (herremodell), men bytta den ut fordi den var for lang og stiv, spes. når jeg svaiet ryggen.

Ville vært skeptisk til en skinne som ikke kjennes stiv når du svaier ryggen, det er den bevegelsen de er designet for å begrense ettersom hyperekstensjon er det "farligste" for ryggen. Dersom du faller på ryggen på pipekanten, sklir baklengs inn i ett tre etc. skal skinna sørge for at du ikke blir "brettet rundt" det du støter mot. Dette er i mine øyne en viktigere funksjon enn å dempe slag, og jeg er tivilende til om du får den effekten men en myk skinne.Forøvrig mye fornuftig i det du skriver smile

sixsixone
Idaida #15152 26/10/2008 8:32 PM
Fersking
Fersking

HeiMye gode råd her som stemmer. MX (Motorcross) folket har mange gode produkter som fint lar seg bruke til alpint. Her er det enorme krav til sikkerhet,komfort og funksjon.sixsixone har noe veldig gode som ikke koster en halv bondegård :)Twinn

Svar til "Stuntman"
Idaida #15153 26/10/2008 10:24 PM
Medlem
Medlem

Har diskutert funksjonen til ryggskinner med med flere produsenter, og de var slik jeg forstod det, ganske enige om at den viktigste funksjonen er å fordele et eventuelt ytre traume/slag over et større område. I tillegg skal de til en viss grad kunne beskytte mot penetrering av skarpe/spisse gjenstander.

Når det gjelder å hindre hyperekstensjon av ryggen, dvs at den svaier for mye, er det meg bekjent ikke konstruert noen ryggskinne som faktisk greier dette på en tilfredsstillende måte. (KORRIGER MEG OM JEG TAR FEIL!) Dersom dét skulle være mulig, måtte skinna sitte "klistra" til ryggen uten å gli hverken opp, ned eller til sidene. Siden dagens ryggskinner (de jeg kjenner til) som kjent har en tendens til å bevege seg noe, ser jeg for meg at ei slik skinne måtte ligne et slags "korsett", antagelig med ei frontplate, spiler og langt flere strammemuligheter enn det de har i dag.

Tanken om å forhindre at man "brettes" rundt trær, rails etc er naturligvis god! Jeg har bare aldri erfart at skinnene sitter så godt at de faktisk greier det...

Flere som har meninger og erfaringer om dette: BRUK FORUMET! Vet at produsentene følger med på diskusjoner som dette, og dermed har vi som kresne forbrukere kanskje mulighet til å påvirke?!

Enig
Idaida #15154 27/10/2008 9:25 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat leug&mjuk:Har diskutert funksjonen til ryggskinner med med flere produsenter, og de var slik jeg forstod det, ganske enige om at den viktigste funksjonen er å fordele et eventuelt ytre traume/slag over et større område. I tillegg skal de til en viss grad kunne beskytte mot penetrering av skarpe/spisse gjenstander.Når det gjelder å hindre hyperekstensjon av ryggen, dvs at den svaier for mye, er det meg bekjent ikke konstruert noen ryggskinne som faktisk greier dette på en tilfredsstillende måte. (KORRIGER MEG OM JEG TAR FEIL!) Dersom dét skulle være mulig, måtte skinna sitte "klistra" til ryggen uten å gli hverken opp, ned eller til sidene. Siden dagens ryggskinner (de jeg kjenner til) som kjent har en tendens til å bevege seg noe, ser jeg for meg at ei slik skinne måtte ligne et slags "korsett", antagelig med ei frontplate, spiler og langt flere strammemuligheter enn det de har i dag. Tanken om å forhindre at man "brettes" rundt trær, rails etc er naturligvis god! Jeg har bare aldri erfart at skinnene sitter så godt at de faktisk greier det...Flere som har meninger og erfaringer om dette: BRUK FORUMET! Vet at produsentene følger med på diskusjoner som dette, og dermed har vi som kresne forbrukere kanskje mulighet til å påvirke?!

Takker for irettesettelsen, ser at jeg uttrykte meg litt uklart..........Skinnene vil som du påpeker ikke kunne hindre hyperekstensjon så lenge de er så løst festet til kroppen som de er. Det jeg burde ha skrevet er at skinnene sørger for at hyperekstensjonen spres over ett større område i motsetningen til at hele bevegelsesenergien overføres til et lite område i ryggen med et skarpt knekkpunkt og større skaderisiko som resultat.

Nemlig!
Idaida #15155 27/10/2008 12:43 PM
Medlem
Medlem

Helt enig, "stuntman"

Hadde forøvrig vært spennende om noen kunne vise til forskning rundt temaet. Noen som vet??

rygg skinne til salgs
Idaida #15156 03/12/2008 9:29 PM
bto Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei

Har en dainesee rygg slinne vest til salgs. Noe av det bedre du får ... 7 skjell

Interissert... sjekk finn.noRimelig ryggskinne/ vest og scott Goggels selges

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15470997

Hilsenbjørn 98034930

Komperdell
Idaida #15157 04/12/2008 8:23 AM
Fersking
Fersking

http://www.komperdell.com/en/protectors/technology/technology.php

Kjører selv komperdell cross vest, og har ikke vært borti bedre komfor på skinner før. Denne vesten som blir solgt som utstyr for skikjørere, er da testvinner i mc bladet Motorrad. Komperdell lager egene modeller for jenter. Slik jeg også har forstått det etter å snakket med diverse leverandører, vil ikke en ryggskinne normalt kunne forhindre hyperekstensjon.

Idaida #15158 04/12/2008 12:15 PM
Fersking
Fersking

jeg skal ikke bevege meg inn på alt av ingeniørmateriale, har selv ei enkel skinne fra Etto jeg fikk av bekymrede familiemedlemmer til jul. God og varm på ryggen, komfortabel, bevegelig og fordeler trykk ved direkte ryggfall(berga meg fra en SPISS stein under pudder en gang)

uten å sammenligne meg med damer forøvrig, har også irritert meg over at ryggskinna kan bli løftet litt opp av nyrebeltet som sklir opp på magen, og ikke ligger i ro ved hoftebeinet.. Triks: vinkle borrelåsene i en storvinklet V ned mot skrittet;)

Nå føler jeg meg naken uten ryggskinne på ski!

Idaida #15159 04/12/2008 12:33 PM
Ivrig
Ivrig

Uten at det nå tenkes pris vil det kanskje med dagens materialer være mulig å lage en ryggskinne som hindrer at ryggen svaier for mye?

Men; dette er og bør kanskje ikke være målet da det muligens kan føre til andre like farlige skader som f.eks. nakkeskader?

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå