Jeg kjøpte avalung i høst, og har brukt den ca 20 dager. Jeg kjører vanligvis med helhjelm, og da er det så godt som umulig å få munnstykket i munnen uten å bruke hendene. Så jeg putter det i munnen før jeg setter utfor noe skredfarlig, og det funker fint. Har heldigvis ikke fått testet hvordan den fungerer i et skred.
Når det gjelder bæresystemet er det litt kronglete, og enda en ting å ta av og på. Særlig på tur opp på varme dager når jakka skal av er det litt irriterende. Sekken som kommer neste år er derfor en god ide. Jeg har også hørt om folk som har modifisert sin slik at den er festet på skulderreima på sekken, uten at jeg har sett det selv.
Jeg har litt surkling i ventilen, uten at jeg ser på det som et problem. Jeg har munnstykket mellom tennene og puster normalt inntil det skjer noe. Vel begravd kan det surkle så mye det vil for min del 
Når det gjelder snøstøv skulle den funke utmerket. Det er lav motstand i filteret, og hvis du allerede har den i munnen er det bare å klemme sammen leppene.
Her i Canada koster den forøvrig rundt 700 kr, så da er det litt mer overkommelig.
Når alt kommer til alt så kan den gi verdifulle minutter i en skredsituasjon, på bekostning av litt ekstra av-/påkledning og en del kronasje.