Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av skredsøker.
#14541 21/11/2006 11:29 PM
Are Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Skredsøker må på plass i år, men hvilken?

Alternativene er Ortovox eller Mammut. Har brukt Barrywox mye før og har veldig god erfaring med den. Den er sikker og utrolig brukervennlig, så heller veldig mot den. Mammut sin nye modell Pulse ser jo også veldig spennende ut. Noen som har prøvd ut den? Er 3-anntenner virkelig nødvendig?

Ellers er Ortovoxs D3 aktuell. Har hørt at den er veldig grei og bruke. Noen som har noen erfaringer?Deres nye S1 høres jo også rå ut, og det blir spennende å følge med på hvordan blir motatt på markedet. Kan den forsvare prisen sin på 5500,-?

Fyr løs!

Ikke gammel F1 !
Are #14542 22/11/2006 8:56 AM
Medlem
Medlem

De fleste skredsøkere gjør jobben den skal gjøre hvis du kan bruke den, og du øver jevnlig på bruken av dem. Det eneste unntaket ble jeg fortalt på en stor skredkonferanse (ISSW) i USA nylig er eldre Ortovox F1, som er for unøyaktig i frekvensen de sender på. Eksperter på skredsøkere sier at folk må bytte ut disse, kort og godt fordi det ikke er sikkert de som leter etter deg fanger opp signalet (fordi det sender utenfor frekvensbåndet det søkes på!).

Nye 3-antenne søkere kan gjøre mye fancy og skal være lettere å bruke spesielt når flere er tatt av samme skredet (multiple burials). Eksempel er Ortovox S1 som kan gi deg avstand til 5 skredtatte innen en radius på 60 m som vises på LCD skjermen. Den viser også temperatur, helning, begravd dybde, og den har kompass ? og den koster masse penger. Har du penger til det og liker nye dingser, så er det sikkert lurt å kjøpe de nyeste søkerne.

Hvis du er dreven i søk, så er det kanskje lurere å gi bort den nyeste søkeren til en som ikke er så dreven ? slik at han kan finne deg!

Pieps DSP
Are #14543 22/11/2006 9:23 AM
Medlem
Medlem

Hva med den Pieps DSP søkeren - det skal vel være den beste eller? 3D og greier.

F1 og unøyaktighet
Are #14544 22/11/2006 9:31 AM
Medlem
Medlem

Til KjetilB, vet du noe mere om F1 og nøyaktighet ? Har en selv som alltid funker ved test om morgenen eller ved trening og blir møtt med anerkjennende nikk av proffe skiguider osv. Hvis det du har hørt er riktig burde Ortovox kalle tilbake modellen, eller i hvertfall gjøre brukere oppmerksom. Kan ikke finne noe på Ortovox sin hjemmeside annet en generell anbefaling av service etter endt garantitid på 5 år.

F1 vs f.eks pips
Are #14545 22/11/2006 10:22 AM
Fersking
Fersking

Når det gjelder det med unøyaktighet har jeg ikke hørt så mye om det, men jeg har vært vitne til at en Pips ikke har funnet en F1 som ble funnet av både andre F1 og Tracker. Om dette skyldes for stort avvik i F1, eller for snevert søkespekter i Pips skal være usagt. Bare greit å tenke på...

Modeller med fancy ekstrasutstyr...
Are #14546 22/11/2006 10:34 AM
Fersking
Fersking

Det er greit å tenke på at i det øyeblikket du skal bruke en søker så koker det i hodet ditt. Da er det fint med et enkelt apparat som aktiver søk på enklest mulig vis uten å risikere å tulle seg bort i andre funksjoner.Artige funksjoner som temperaturmåler, hellingsmåler, høydemåler osv. er helt topp for en duppedittentusiast å ha, men da i andre enheter (f.eks. en barsk klokke).

Jeg bruker forøvrig Piebs DSP og mener det er et fint apparat. Det krever litt trening, men er enkelt og presist i når du har trent litt.

Trening er alfa og omega uansett utstyr. Det er kanskje kjedelig å tråkke rundt i snøen å lete etter en nedgravd ryggsekk, men konsekvensene ellers kan jo bli kjedeligere...

Modeller med fancy ekstrasutstyr...
Are #14547 22/11/2006 10:35 AM
Fersking
Fersking

Det er greit å tenke på at i det øyeblikket du skal bruke en søker så koker det i hodet ditt. Da er det fint med et enkelt apparat som aktiver søk på enklest mulig vis uten å risikere å tulle seg bort i andre funksjoner.Artige funksjoner som temperaturmåler, hellingsmåler, høydemåler osv. er helt topp for en duppedittentusiast å ha, men da i andre enheter (f.eks. en barsk klokke).

Jeg bruker forøvrig Piebs DSP og mener det er et fint apparat. Det krever litt trening, men er enkelt og presist i når du har trent litt.

Trening er alfa og omega uansett utstyr. Det er kanskje kjedelig å tråkke rundt i snøen å lete etter en nedgravd ryggsekk, men konsekvensene ellers kan jo bli kjedeligere...

Trening kreves.
Are #14548 22/11/2006 12:06 PM
Are Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Mange gode svar her. Er veldig enig med det som blir sagt her, at det er viktig å trene på å bruke en søker også. Alt for mange som tror de er udødelige når de bruker en skredsøker.

Jeg har ofte opplevd hvor vanskelig det er å finne søker/sekk/person, under søketrening. Det krever presisjon, og helst flere personer som jobber organisert for å finne personen fort.

Så en søker som er enkel i bruk er klart å foretrekke. Søkere med innebygget temperatur, helning og kompass virker jo unødvendig. Alt for mange slike alt-i-ett produkter popper opp, men vil ofte bare være forvirrende for brukeren..

Out of spec transmitters should be replaced
Are #14549 22/11/2006 1:23 PM
Medlem
Medlem

Her er abstract fra foredraget jeg refererte til på ISSW i Teluride 2006. På direkte spørsmål etter foredraget på hva han mener med ?Out-of-spec transmitters should be replaced.? så svarte han ?eldre F1?.

Dette er vistnok et kjent problem for de som kan MYE om beacons og elektronikk. Jeg spurte direkte Ortovox sin leder og han sa ?I know noooting?, og det provoserte de som kan MYE om dette. (Jeg er ikke ekspert på elektronikk, så jeg kan ikke mye om dette).

Jeg spurte også en amerikansk venn som er ansvarlig for snow-safety i et større Utah skianlegg om dette. Han sa de hadde byttet ut alle sine F1 pga av dette, og at i redningsøvelser så var det for ofte at de ikke fant noen av sine eldre F1 pga manglende nøyaktighet i frekvensbåndet.?

Jeg tror mange er redd for å skrive for mye om dette pga faren for å bli saksøkt. Her er abstactet:

ON THE EFFECTS OF RECEIVER BANDWIDTHON THE PERFORMANCE OF AVALANCHE BEACONSFelix Meier *Felix Meier GmbH, Eglisau, SwitzerlandAndreas EhrenspergerAscom AG, Hombrechtikon, Switzerland

ABSTRACT: Contrary to transmitter frequency tolerance, the receiver bandwidth is not standardizedfor avalanche beacons. Some transmitters even transmit outside the specified tolerance range. Thismay give raise to compatibility problems.

If the receiver bandwidth is widened to accommodate even out-of-band transmitters, receiverperformance will be degraded. If the receiver bandwidth is made too narrow, this causes unpleasantaudible effects and renders proper digital signal evaluation impossible. Simulation results for varioussettings are presented in audible and display format. They indicate that the optimum bandwidth forachieving long range is less than what would be required for good performance against transmittersthat operate at the limits of the frequency tolerance. This can be mitigated by making the receiveradaptive to the transmitter's frequency.

Receiver bandwidth should be optimized for best performance in terms of range. Out-of-spectransmitters should be replaced.

bra innlegg og bra diskusjon - men ...
Are #14550 22/11/2006 1:40 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hva menes da med eldre F-1? Kan noen konkretisere dette med årstall?

mvh bjørn michaelsen

Eldre .....
Are #14551 22/11/2006 3:36 PM
Medlem
Medlem

Bjørn, Jeg vet ikke hva han mener med ?eldre-F1?. Problemet med all elektronikk er at det eldes og blir mer unøyaktig med årene (pga drift i målere). Har man en søker som i utgangspunktet er noe unøyaktig i frekvens, så kan det være snakk om tid før den kan bli FOR unøyaktig.

Jeg har sendt en mail til artikkelforfatteren i dag, og håper på mer detaljer fra han.

Link til kilden...
Are #14552 23/11/2006 12:56 PM
Medlem
Medlem

Her er artikkelen som nevnes over

http://www.girsberger-elektronik.ch/media/documents/RXBW_2006_issw.pdf

Denne henviser igjen til følgende artikkel fra 2001 hvor Ortocox F1 Focus kommer dårlig ut.

http://www.bcaccess.com/documents/ANENA_summary.pdf

Kan vi muligens si at F1 fra 2001 eller tidligere er "eldre"?

stol på det kjente
Are #14553 23/11/2006 1:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du sier "Har brukt Barrywox mye før og har veldig god erfaring med den. Den er sikker og utrolig brukervennlig, så heller veldig mot den."Tror ikke jeg ville tenkt så mye mer på det i ditt tilfelle. Hvis du er godt vant med en søker så må det føles tryggere enn en nyere søker som du først må bli vant til. Den beste søkeren for deg er den du er trent med, og kan bruke i et nødsfall.

Jeg tror ikke det finnes noen "dårlige" søkere på markedet. Men Barryvoxen har vel bevist i løpet av noen år at den ihvertfall fungerer bra. Med nyere modeller, med flere "fancy" funksjoner, er faren for potensielle barnesykdommer mer til stede.

5 år ????
Are #14554 23/11/2006 2:15 PM
Medlem
Medlem

I mars 2001 ble det gjort en stor laboratorietest av skredsøkere i Frankrike. Følgende søkere ble testet: Tracker DTS, Ortovox F1 Focus, Ortovox M1, Barryvox Mammut og Arva 9000.

Testrapporten viser at Ortovox sine søkere kom dårlig ut, se link og videre link i artikkelen: http://www.anena.org/actu/actu_matos/actu_matos_testarva_labo.html .

Vi har ikke fått sett på alt enda, men vi kommer tilbake med mer info. Kanskje vi også skal skrive mer utfyllende om dette på www.snoskred.no hvis tiden strekker til.

Når det gjelder hva som er ?eldre ? søkere, så bør en ikke glemme at de fleste søkere har 5 års garanti. Kanskje det er lurt å bytte etter 5 år ????

Ellers kan jeg anbefale denne linken når du skal velge søker:http://beaconreviews.com/transceivers/index.htm

Barryvox Pulse
Are #14555 28/11/2006 11:27 PM
Are Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Pratet med med importøren av Ajungilak i dag, og han sa at de håpte at de fikk Barryvox Pulse inn på lager i løpet av de nærmeste ukene. Barryvox Opto vil nå gradvis gå ut av markedet, mens Puls vil ta over. Veiledende pris vil bli 4000kr.

Ser utrolig spennende ut, så spørs om det ikke blir en nærmere titt på den:)

på vpg???
Are #14556 29/11/2006 9:02 PM
Medlem
Medlem

jeg så de hadde en ikke fult så dyr søker på vpg. hvordan er den? er det noe den ikke har som er helt nødvendig?

Til salgs 2 søkere
Are #14557 29/11/2006 11:36 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har til salgs to helt nye søkere. Det ene er BarryWox fra Mammut og en Tracker DTS. Begge er helt nye og ergo ubrukte.

Send en FF mail om du er intressert.

sportslageret
Are #14558 19/12/2006 12:25 PM
Entusiast
Entusiast

Ein får kjøpt Barryvox til 2199 på www.oslosportslager.no no....har bvore tilbud lenge så deio er vel kanskje ved å gå tomme snart. enkel og grei søker som er brukervennlig!

Gammal skredsøkar !
Are #14559 23/12/2006 11:52 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Eg har to stykk Barryvox VS68 som eg har brukt mykje kvar vinter i mange år, i 25 år ! Sjå http://www.mammut.ch/mammut/techinfos_avalanche_sub_e.asp?id=1271Til min skuffelse og overrasking har det nesten ikkje skjedd noko av betydning på dette området siste 25 åra. Eg har prøvd nye apparat med jamne mellomrom, men funne liten grunn til å bytte. Dei nye digitale apparata har meir info og kortare rekkevidde. Ikkje imponerande.Kanskje vert Ortovox S1 det første vesentlege framsteget på 25 år. Men prisen på 5500 er ganske dryg.

Skredsøker
Are #14560 24/12/2006 11:27 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

En skredsøker er en anordning som søker etter skred som ikke er og få på markedet heeelt ennå.

Sender/Mottaker eller tranciver vil være et mer naturlig valg...

Ortovox F1
Are #14561 26/12/2006 12:10 PM
Ringrev
Ringrev

Nå skal jeg skaffe meg min første skredsøker, og jeg kan kjøpe en lite brukt Ortovox F1 billig.

Er den grei nok?

Tja..
Are #14562 26/12/2006 5:17 PM
Are Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Kommer ann på prisen, men ville kanskje startet et hakk over da en digital søker er å foretrekke.

DTS Tracker er jo en veldig populær modell som du kanskje kan finne billig og brukt. En modell som har vært lenge på markedet og en vet fungerer. Evt er jo Barrywox sin Opto 3000 også et veldig godt alternativ som også kan skaffes billig. Sportslageret har vel fremdeles kampanje på denne?

Valgte F1
Are #14563 26/12/2006 9:13 PM
Ringrev
Ringrev

Legger nå hodet på hoggestabben, ettersom valget falt på den gammeldagse analoge traveren F1.

Så lenge jeg lærer meg å søke effektivt med den så tror jeg den er grei. Ukomplisert og robust.

Trene !
Are #14564 27/12/2006 12:06 AM
Fersking
Fersking

Ja uansett så er vel det viktigste å Få de du kjører med å trene med det dere har, så dere er sikre på hvordan det virker og at de virker sammen

Å EndreN HE HE- fikk ikke det du ønsket deg til ser jeg Viktigere at det redder en hva det heter Go'e og trygge turer ønsker jeg dere alle

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå