Her er abstract fra foredraget jeg refererte til på ISSW i Teluride 2006. På direkte spørsmål etter foredraget på hva han mener med ?Out-of-spec transmitters should be replaced.? så svarte han ?eldre F1?.
Dette er vistnok et kjent problem for de som kan MYE om beacons og elektronikk. Jeg spurte direkte Ortovox sin leder og han sa ?I know noooting?, og det provoserte de som kan MYE om dette. (Jeg er ikke ekspert på elektronikk, så jeg kan ikke mye om dette).
Jeg spurte også en amerikansk venn som er ansvarlig for snow-safety i et større Utah skianlegg om dette. Han sa de hadde byttet ut alle sine F1 pga av dette, og at i redningsøvelser så var det for ofte at de ikke fant noen av sine eldre F1 pga manglende nøyaktighet i frekvensbåndet.?
Jeg tror mange er redd for å skrive for mye om dette pga faren for å bli saksøkt. Her er abstactet:
ON THE EFFECTS OF RECEIVER BANDWIDTHON THE PERFORMANCE OF AVALANCHE BEACONSFelix Meier *Felix Meier GmbH, Eglisau, SwitzerlandAndreas EhrenspergerAscom AG, Hombrechtikon, Switzerland
ABSTRACT: Contrary to transmitter frequency tolerance, the receiver bandwidth is not standardizedfor avalanche beacons. Some transmitters even transmit outside the specified tolerance range. Thismay give raise to compatibility problems.
If the receiver bandwidth is widened to accommodate even out-of-band transmitters, receiverperformance will be degraded. If the receiver bandwidth is made too narrow, this causes unpleasantaudible effects and renders proper digital signal evaluation impossible. Simulation results for varioussettings are presented in audible and display format. They indicate that the optimum bandwidth forachieving long range is less than what would be required for good performance against transmittersthat operate at the limits of the frequency tolerance. This can be mitigated by making the receiveradaptive to the transmitter's frequency.
Receiver bandwidth should be optimized for best performance in terms of range. Out-of-spectransmitters should be replaced.