Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Briller(goggles)/linsefarge når det er "snømært" og vanskelige lysforhold
#14457 04/02/2007 12:49 AM
perbl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hepp godtfolk. Tenkte jeg kunne bruke forumet her litt og spørre hva slags briller folk anser for å være best når det er grått og vanskelig å se konturer ute. Personlig merker jeg at jeg blir helt lammet og er altfor avhengig av å se terrenget en viss distanse foran meg for å tørre å dra på, mulig jeg har syn som er ekstra følsomt for forhold som dette, og jeg er på utkikk etter noe som kan hjelpe til.

Jeg vil absolutt ikke ha noe svar av typen "A-Frame rulz ass!", men begrunnede svar fra folk som har prøvd litt av hvert og gjerne funnet noe som fungerer bra. Personlig har jeg vært innom både Briko, Cebe, Oakley og Carrera i det siste, og kjører nå med A-Frame med Yellow High-Intensity glass, noe jeg synes ikke fungerer tilfredsstillende for meg på gråe dager, selv om dinne fargen skal være av de bedre alternativene fra Oakley til bruk under vanskelige lysforhold. Såvidt jeg har fått med meg har vel Adidas fått bra omtale på brillene sine, men har ikke tilgang til å prøve noen akkurat nå.

High-Intensity Blue
perbl #14458 04/02/2007 2:53 PM
Fersking
Fersking

Det viktigste er vel glasset, mer enn ramma. Hvis jeg var deg ville jeg startet med å prøve det glasset til Oakley som slipper gjennom mest lys, high-intensity blue. Min erfaring er at det glasset fungerer minst dårlig når det er snømørkt.

Finner du noe bedre så vil jeg gjerne høre om det.

.
perbl #14459 04/02/2007 3:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

HI Blue = HI Yellow

Samme glass som jeg har
perbl #14460 05/02/2007 9:22 AM
perbl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er HI Blue= HI Yellow? Det er hvertfall et visst blåskinn i glasset jeg har, og da jeg tittet på det her i butikkene i Trondheim, het det HI Yellow, og lignet på det jeg har. I såfall er det samme glasset som jeg har, og selv om det ikke er direkte dårlig, synes jeg heller ikke det fungerer særlig til å forbedre hvordan man ser uten brillene sett bort fra at man ikke får så skarpt lys på øynene. Konturer etc synes jeg at jeg ser like godt uten brillene. Og glasset var vel egentlig det jeg spurte om i utgangspunktet da smile

cebe powder
perbl #14461 06/02/2007 7:27 AM
Fersking
Fersking

Har ett par gode gamle cebe powder med gule glass, usikker på hva glassene heter, men de er nå gule. Disse er ok når det er flatt lys. Det er iallefall bedre med gule glass enn speilglassene som følger med når det er flatt lys.

cebe powder
perbl #14462 06/02/2007 7:27 AM
Fersking
Fersking

Har ett par gode gamle cebe powder med gule glass, usikker på hva glassene heter, men de er nå gule. Disse er ok når det er flatt lys. Det er iallefall bedre med gule glass enn speilglassene som følger med når det er flatt lys.

Øyet som ser!
perbl #14463 06/02/2007 9:44 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Farget glass skal bryte lyset slik at vi lettere ser lys og skygge (konturer/kontrast).Hvordan øyet oppfatter forskjellige farger varierer nok litt fra person til person, der ligger nok noe av grunnen til diskusjoner om hvilke glass som er best!Prøv blått (Scott), rødt (Electric), orange (Uvex), gult (Adidas, den gule linsa til Adidas må kjøpes ekstra!) for å nevne noen.Selv trives jeg veldig godt med HI Blue glassene mine.

HI Blue
perbl #14464 27/02/2007 12:35 PM
Fersking
Fersking

HI-blue glasse er de beste glasset e har prøvd, for meg i alle fall..

Pink Iridium
perbl #14465 27/02/2007 1:02 PM
Medlem
Medlem

Jeg har veldig gode erfaringer med Oakleys Pink Iridium. Synes de fungerer veldig bra som allroundglass og jeg har gjennomgående minst like god sikt som de jeg står sammen med når lysforholdene blir vanskelige. Men min erfaring er dessverre at flatt lys er flatt uansett hvilke glass du kjører med. Jeg har opp gjennom årene prøvd omtrent alle glassene fra Oakley og har dermed noe å sammenlikne med..

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå