Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Vest
#148 25/11/2007 9:15 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

ka vest skal ein kjøpa i jungelen av utstyr? Tenker på ein alround sak, som ikkje er fryktelig dyr men som alikavel er safe.

-J

Re: Vest
josteink #149 25/11/2007 9:26 PM
Medlem
Medlem

Ikke spar på vest ikke spar på Hjelm, det er min filosofi å ikke spare på sikkerhetsutstyret i noen aktiviteter. At en hjelm eller en vest er CE godkjent betyr ikke en drit. Sjekk ut hvilke detaljer som finnes og hva du er på jakt etter. Uansett må sikkerheten være på topp!!!

josteink #150 25/11/2007 11:22 PM
Medlem
Medlem

se etter at ikke ryggstroppene bare er sydd oppe i skuldrene, men at de går helt ned til livet. det er fint med en god lomme, eller mulighet for å få med seg sikkerhetsutstyr(slynger, binere og snickers) viktig at vesten sitter godt. selv bruker jeg hf-vesten som allan ellard har designet, den funker dødsbra. du burde også sjekke opp langer å astral.

Mange muligheter
josteink #151 26/11/2007 11:43 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Men styr unna astral. De har dårlige skulderreimer.Finn en som passer kroppen din. Dyrt er ikke nødvendigvis bra. Hiko sin chuckel er bra på tross av sin lave pris. Sjekk VPG.Ellers får du kvalitet hos strie strømmer(langer)

josteink #152 26/11/2007 12:24 PM
Medlem
Medlem

Har astral dårlige skulderstropper? Jeg har nå blitt heist litt rundt med dem?

josteink #153 26/11/2007 1:29 PM
Fersking
Fersking

Har brukt en eldre Astral-modell, og den hadde noen psyko elastiske skulderstropper som mildt sagt funka dårlig. De nye modellene funker utmerket, de skal visstnok kunne brukes som klatresele ved nødstilfeller også, fancy fancy. Mener de har Astral på Strie strømmer

Astral dårlige skulderstropper?
josteink #154 26/11/2007 5:34 PM
Fersking
Fersking

Kanskje det. Det får du stå for selv. men Astral er eneste merket som gikk igjennom siste sikkethetskontroll i USA.. Les mer om det på boattalk.

Til våren kommer de med en ny vest som er en videreføring av lekevesten, med en kombinasjon mot den gamle vesten. Lekevesten sitter langt bedre på kroppen enn den gamle creekvesten.

Astral
josteink #155 26/11/2007 6:28 PM
Fersking
Fersking

Sjølv om skulderstroppan på creekvesten til astral kan se litt slappe ut, så kan du greit henge å dingle i dem uten problemer. Dessuten er det en vest du ikke kjenner at du har på. Eneste problemet jeg har opplevd er at foamen har krølla seg i ryggen

josteink #156 26/11/2007 10:07 PM
Fersking
Fersking

Hei,

Er det denne vesten fra Astral vi snakker om?

http://www.open-canoe.de/equipment/ab_300r.html

I Tyske Kanu Magazin 2/2006 var det en stor og utbredt test på vester; Artistic, Camaro, Grabner, HF Serpent, Langer Shape, Prijon Creekline, Palm Extreme, Palm Symbiant, Robson Protector (AKC) og Shokwave Rodeo Turtle.

Vesten ble testet på ved testlabor av Stutgart Universitat på styrke og deformering under strekk på skulderreimene. Alle komm over 250 Nm som war minimumkrav. Noe tydlig over.

Håper det hjelper :-)

Snickers sikkerhetsutstyr
josteink #157 26/11/2007 10:13 PM
Medlem
Medlem

Litt off topic, Karl nevner snickers som sikkerhetsutstyr, og jeg må si meg enig. Har ofte en liggende i vesten, og mener at jeg har forebygget mye dårlig padling når jeg har gitt den bort til noen som er helt utkjørt. Energien kommer tilbake, og padlingen blir mye bedre. mmmmmm, sikkerhetsutstyr som smaker godt...

Tilbake til spørsmålet
josteink #158 27/11/2007 7:25 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Han spurte etter en rimelig vest som funker????Astral er ingen rimelig vest, er den vel?

Uansett. Min erfaring med tester på institutter verden over, er at de er verd null og niks. Det er de som er ute og bruker utstyret som vet hva som funker.Om jeg har hatt dårlige erfaringer med astral, så kan det ha en samenheng med hva jeg synes er viktig og hva jeg liker.Alle ce godkjente vester går igjennom tester, men bare du vet hva du synes er komfy og som du føler deg trygg med.Prøv vester og be noen fange deg i skulderstroppene når du faller bakover. Da bør du ikke gli ut av vesten. Videre bør du vurdere om du vil ha lomer og taueliner osv. Altså en smaksak.

Anngående A300R
josteink #159 27/11/2007 11:26 AM
Medlem
Medlem

Hei dette er den norske distributøren av Astral, God Tur.Ønsker bare å komme med noen oppklaringer anngående den linkede testen og vesten generelt.

Belayloop failure: dette har vi fikset og bruker nå en spectra løkke her, denne tåler mye.

Shoulderstraps: stroppene er festet inn i de øvrige stroppene på vesten og strammer således vesten rundt torso når du løfter etter dem. Men gå for minste størrelse hvis du får den på.

Quick releasebelt: såklart på siden slik at du ikke klemmer spennen ned slik at du ikke får åpnet den ved pinn fremover

Sidebeskyttelse: plast i sidene for økt ribbensbeskyttelse

En mengde andre features også, men det finner dere ut av hvis dere er interresrt i den.