Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Plugging og montering i samme hull
#185508 22/03/2022 7:40 PM
Fersking
OP Offline
Fersking
Heisann

Opplevde nettopp at skruene på den ene frambindingen min gradvis løsnet og til slutt falt ut på tur i helga. Om jeg husker riktig var det jeg selv som monterte disse bindingene for noen år tilbake, så kan ikke skylde på noen andre enn meg selv for det.

Uansett, disse skiene er snart modne for utsikftning, men for moro skyld ønsker jeg å forsøke å montere bindingen på igjen. Det absolutt mest praktiske blir om jeg kan montere i de samme hullene (selv om jeg har forstått at det er en fordel å unngå det), ellers må jeg flytte samtlige bindinger på skien.

Noen som har tips til fremgangsmåte? Tette hullene med epoxy, deretter forborre og skru inn i epoxyen? Lim på skruene eventuelt?

Du kommer sikkert til å tenke at jeg burde sette vekk arbeidet til et verksted, ref. det som nettopp skjedde, men jeg ønsker helst å fikse dette selv om mulig smile

Mvh Lars

Re: Plugging og montering i samme hull
LarsStorheim #185514 01/06/2022 12:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei Lars.

Hvis skruene løsnet, er det fordi det muligens er kommet fukt inn i treverket, derav holder ikke skien på skruegjengene, da treverket er blitt porøst. Så du må evt se til at "dårlig" treverk blir fjernet. Det utvider hull(ene) og er sånn sett en "dealbreaker". Epoxy er veldig sprøtt og vil fort sprekke når skruene lager gjenger. Ingen skiverksted gjør det, det er "fy-fy". Hvis du har ett eller to dårlige hull kan du montere enn plastic-insert eller messing insert https://www.tognar.com/plastic-ski-binding-hole-inserts/ eller eBay). MEN disse løsningene har ikke nok hold til å bli brukt i alle hullene, så det er til en viss grad på eget ansvar hvis du gjør så (men jeg vet om bindinger på ski som er montert slik, som det har gått bra med). Her kan du alltids spekulere i at det meste av presset er på bakbindingen og tillate deg at du gjør det på 4 hull foran, men du har ingen garantier. Må skaffe deg 8 mm borr til insert (https://www.tognar.com/adjustable-depth-8mm-drill-bit/)

Re: Plugging og montering i samme hull
mfjelddalen #185515 02/06/2022 10:44 AM
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for grundig svar. Jeg gjorde et forsøk på en reparasjon med epoxy i hulla, men det holdt ikke lenge (som du påpeker). Endte derfor meg å kjøpe meg nye ski, så da er problemet på sett og vis løst smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå