Er relativt uerfaren når det kommer til alpint. Stått i bakke oppigjennom, men ikke aktivt. Har derimot nå kommet inn på dette med toppturski pga venner.
Må bare beklage om det er rot, blanding og uklarheter. Er som sagt relativt uerfaren i alpin-jungelen.
Kan med en gang nevne at jeg er 190 høy og veier ca 110kg.
Har allerede ett par ski, Salomon QST 92 på 177cm, med rammebinding og feller. Er derimot redd disse kansje er for korte. Ikke brukt de i løssnø ennå, men er av oppfatningen at de muligens er det. Skal prøves til uka i LØS snø, men temkte like gjerne å høre her. Har som sagt rammebindinger på seg, så ikke verdens undergang om alt må byttes. Men kunne vært kjekt å behold skia til noe hvis de egner seg.
(skal innom forhandler senere, men tenkte jeg måtte høre her først da det ofte er mange med mye kunnskap rundt om)
Sko kjøpte jeg ifjor tiltenkt både bakke og topptur, atomic hawke prime xtd 130. Disse var de eneste med nok flex og rom innvendig. Er litt i mykeste laget da jeg er sterk i beina, men må bare duge. Så sko har jeg. Har dermed også stilt meg inn i segmentet med litt tyngre og mer kjøreorientert utstyr. Ikke nødvendigvis så fjærlett. Men gjerne lett. Ønsker derimot ikke å gå for mye på bekostning av kjøregleden for å spare noe gram.
Lurer derfor nå å kikke på nye ski og binding. Vet at alt i ett løsninger er vanskelig, men tviler litt på at jeg trenger ett par racing ski og ett par til topptur. Blir fort dyrt kjenner jeg meg rett.
Om jeg er ute etter en mellomting som er brukbare i bakken, men som også bærer godt på snø, og som gir glede på topptur (tenker da på vekt), er det da snakk om all mountain ski? Hva skiller de fra randoneski? Mange med like profiler og størrelse som omtales som enten d ene eller d andre. Hva burde jeg se etter?
Type profiler på skia burde jeg se etter til mitt bruk?
Bredde. Forstått at området rundt 100mm er hva jeg burde se etter. Men blir eks 108 for mye når d kommer til preppa løyper? Er ikke akkurat en lettvekter, så ekstra bæreflate kan jo komme godt med. Men ødelegger det for meg i løypa?
Så var d bindinger. Blir shift mnc for mye til mitt bruk? Forstått det som at disse er de bindingene med gåfunkjson som gir flest av fordelene til en vanlig alpinbinding. Eventuelt andre som gjør like god jobb. Skal jo ikke akkurat kjøre de så hardt som dem er designet for å kjøres.
(skredutstur og annen bekledning har jeg allerede fra generelt friøuftsliv og skuterkjøring)
Takk på forhånd.
Ble mye detta ser jeg, så håper noen tok seg tida til å komme så langt ned
Mvh