Hei,
Jeg har etter somemren begynt på Friluftsliv på universitetet i Sørøst Norge. Semesteret etter nyåret er det tid for vinterfagene. I forbindelse med det må vi selv anskaffe ski. Vi skal hovedsakelig på lange turer med krav om også å bestige en del brattere topper. I tilleg ønsker skolen hovedsakelig at vi holder oss til Telemark lignende opsett. Personlig har jeg stått på alpin ski siden jeg var 6, og har nå i en del år hatt en sterk ønske om å lære Telemark stil.
Så da tenkte jeg at kansje det er en mulighet til å kombinere personlig interessse med det skolen vil.
Men det har seg sånn desverre at jeg er student, og har desverre ikke penger til å kjøpe nytt, støtte får vi ikke, så her må det flere kompromisser til, men jeg etter å ha sett litt rundt på finn, ser jeg at det lar seg gjøre å skaffe veldig grei utstyr til ikke så mye.
Jeg er 68 kg, 175cm høy, 28 i mondo, godt trent.
Etter litt "Googling" har jeg kommet fram til kabelbinding, 75mm, og ikke altfor breie ski. Samt Scarpa T2 og T4.
Hva som er uklart for meg så langt:
- Hvor lang skal Telemark ski være i forhold til høyden på kroppen?
- Hva er de typiske nybegynner fellene når man kjøper ny utstyr, hva skal passes for?
- Kan man gå topptur i Scarpa T2? (T4 er nærmest umulig å få tak i...)
- Hvilken vekt er optimal på skiene?
- Hvor breie skal en god allround ski være?
- Regner med man må ha 2 sett staver, 1 for langturene og 1 for bakken?
- Hvor høye bør de være i forhold til kroppen?
(Jeg har funnet et par K2 backup82 - 174 cm, Rottefella Cobra R8, med Scarpa T2, mondo 28 og noen scott staver på 135 cm til 3500 på finn, det ser ut som en optimal og bra "all around" sett?)
Eventuelt kjøre på med T2 i bakken og skaffe noe annet for toppturene?
(På den lengste turen skal vi være ute i 14 dager, med oppakning på 20 - 30 kg)
Takker for svar på forhånd!