Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski opsett
#185451 29/10/2021 12:06 PM
ebence Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Hei,

Jeg har etter somemren begynt på Friluftsliv på universitetet i Sørøst Norge. Semesteret etter nyåret er det tid for vinterfagene. I forbindelse med det må vi selv anskaffe ski. Vi skal hovedsakelig på lange turer med krav om også å bestige en del brattere topper. I tilleg ønsker skolen hovedsakelig at vi holder oss til Telemark lignende opsett. Personlig har jeg stått på alpin ski siden jeg var 6, og har nå i en del år hatt en sterk ønske om å lære Telemark stil.

Så da tenkte jeg at kansje det er en mulighet til å kombinere personlig interessse med det skolen vil.
Men det har seg sånn desverre at jeg er student, og har desverre ikke penger til å kjøpe nytt, støtte får vi ikke, så her må det flere kompromisser til, men jeg etter å ha sett litt rundt på finn, ser jeg at det lar seg gjøre å skaffe veldig grei utstyr til ikke så mye.

Jeg er 68 kg, 175cm høy, 28 i mondo, godt trent.
Etter litt "Googling" har jeg kommet fram til kabelbinding, 75mm, og ikke altfor breie ski. Samt Scarpa T2 og T4.

Hva som er uklart for meg så langt:
- Hvor lang skal Telemark ski være i forhold til høyden på kroppen?
- Hva er de typiske nybegynner fellene når man kjøper ny utstyr, hva skal passes for?
- Kan man gå topptur i Scarpa T2? (T4 er nærmest umulig å få tak i...)
- Hvilken vekt er optimal på skiene?
- Hvor breie skal en god allround ski være?
- Regner med man må ha 2 sett staver, 1 for langturene og 1 for bakken?
- Hvor høye bør de være i forhold til kroppen?

(Jeg har funnet et par K2 backup82 - 174 cm, Rottefella Cobra R8, med Scarpa T2, mondo 28 og noen scott staver på 135 cm til 3500 på finn, det ser ut som en optimal og bra "all around" sett?)

Eventuelt kjøre på med T2 i bakken og skaffe noe annet for toppturene?

(På den lengste turen skal vi være ute i 14 dager, med oppakning på 20 - 30 kg)

Takker for svar på forhånd!

Re: Telemarkski opsett
ebence #185454 06/11/2021 8:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei og velkommen til forumet.

Telemark og Alpint har ganske mye til felles, så veldig kort fortalt - kjøp ski du kunne tenkt deg å sette fast hel på.

LENGDE:
En gammel tommelfinger-regel er ski lik kroppshøyde. Det er funker fortsatt men vær bevist hvis du går kortere, mange går heller litt lenger lengde:
1) pga rocker i ski så er skiens effektive lengde blitt kortere (ergo kompenserer med lenger ski)
2) en del ski kommer med rocker i begge endene, som påvirker hvor langt fram monteringspunktet blir
3) blitt fortalt at pga annerledes prespunkter i telemarksving enn paralellsving så er man mer eksponert for overootasjon med kortere ski på telemark

Lengre ski = tyngre ski, som igjen vil være fint nedover, men tyngre oppover (både vekt og økt friksjon med fell). Her er det litt subjektivt, hvor mye vekt vil man skrelle vekk.

BREDDE:
Dette blir definert av hvor tung man er. Ei nett jente på 60kg vil flyte på ski som en tung brande på 100kg synker i. Så hvilken bredde er feil isolert sett, det må stå i stil til hvilken vekt som sjåføren bærer. Din vekt på under 70kg kan fint tillate deg en ski med midje under 90mm, kanskje lavere 80mm også. Da vil du automatisk få ned vekten også.

VEKT:
"weight is great (down), light is right (up). Vanskelig å gi noe fasitsvar når egenskapene er ganske motpoler. Og vekt følger skiens lengde og bredde. Så burde man regne på vekten/overflate for å få forholdstall. Men uten å dykke for dypt, med dine lengder/bredder vil du finne gode ski på rundt 1200-1300 gram per ski. Største utfordringen er å finne slikt på finn.no

STAVER:
Kjøp teleskopstaver så har du fikset alle lengdebehover

BINDINGER:
1) Velg bindinger etter du har sjekket at du trives i skoa. Hadde ikke brydd meg for mye med vekten (t2 vs t4). Viktigst er trivsel i skoa. Fantastiske turer blir ødelagt av dårlig passform. Hvis det ikke bruker å være et problem, se punkt 2.

2) Hvis du skal gå på ski i 14 dager, skulle jeg hatt mye penger for å gått med Rottefella kabelbinding. Av den enkle grunn at, hvert.eneste.steg man tar oppover er med motstand i fjærene. Det blir man massivt sliten av. Skal du gå for 75mm kabelbinding, så velg G3 ascent eller Enzo/Black Diamond O1/Voile Switchback. Disse bindingene har en gåfunksjon, som gjør oppturen levlig. Men det er høy etterspørsel etter 75mm bindinger med gåfunksjon på finn.
Alternativet er NTN bindinger. Noe tyngre enn bindingene nevnt over, men de har gåfunksjon.

(nybegynner)FELLER
Det var vel ikke dette du tenkte med fellene, men feller koster mer enn man ofte tenker over, og kommer ALDRI på tilbud. Så prøv å finn pakke MED feller - selv om du prøver å unngå nybegynnerfellene;)