Hei Lars! Det er trivelig å høre at du er interessert i skia vi lager. Det er mange grunner at ski vi lager ikke er med i testene til FF, (og det er heller ikke første gang folk lurer på dette).
Den viktigste årsaken er habilitetsspørsmålet, vi gjør også alle målingene av ski til skitestene for Fri Flyt. Dette er målinger av rein teknisk art, jeg begynte å gjøre målinger for dem vinteren 05/06, flere år før vi begynte å selge ski kommersielt (Prog, høsten 2009). Fra min side skulle jeg nok klart å opprettholde objektiv distanse i en test av de skia vi lager, men det presseetiske ved det er vanskelig slik jeg ser det. Et eventuelt testvinnerstempel til mine ski ville kjapt slå beina under testens troverdighet.
Et annet problem er den metoden vi utvikler (og produserer) ski etter: Alle testdata, tilbakemeldinger og andre kilder til forståelse for produktet vi lager brukes til å videreutvikle hver enkelt skimodell. En skitest (som jeg selv har vært med på å utvikle) og som kommer med konkrete tilbakemeldinger vil naturligvis føre til en eller annen form for evolusjon av produktet, vi lager alle modeller etter sist oppdaterte produksjonsfil. Genometrien/oppskrifta forandrer seg når vi blir oppmerksom på et forbedringspotensiale- ikke ved ny sesongstart. Om vi gjør det godt i en test vil sikkert ikke skia justeres nevneverdig på, men negativ kritikk vil automatisk gjøre at testet ski et utdatert i det skia står på trykk.
Men jeg ser problemet ditt i forhold til å sammenligne ski og vi prøver å sette opp nok demoski til den dagen pandemien er over, da håper vi at flest mulig folk får prøvd EVI-ski rundt omkring i landet. I år har vi også et lite problem med å få produsert nok, det er mange som vil ut på ski i år!